Sociopragmatic analysis of the viral expression "porque patatas" on Twitter: a longitudinal approach
DOI:
https://doi.org/10.24197/redd.6.2023.117-130Keywords:
porque patatas, Twitter, digital discourse, pragmatics, corpusAbstract
This article examines the viral expression "porque patatas" on Twitter, analyzing its usage trends, sociopragmatic characteristics, and the factors contributing to its widespread adoption. Based on a corpus of 970 tweets spanning from 2013 to 2023, the study reveals that "porque patatas" is used to convey trivial or absurd justifications or to emphasize statements. From a sociopragmatic standpoint, its popularity stems from its ambiguous and polysemic nature, coupled with its ability to evoke humor and surprise —traits associated with digital culture. In conclusion, research endeavors like this one contribute to characterizing internet Spanish.
Downloads
References
Blanco Pérez, M. & Sánchez-Saus Laserna, M. (2020). Viralidad y agresividad comunicativa en Twitter durante la COVID-19. Visualización de redes y análisis de palabras clave a partir del hashtag #niñosenlacalle”. Pragmalingüística, (28), 28-50. https://doi.org/10.25267/Pragmalinguistica.2020.i28.02
Cassany, D. (2008). Prácticas letradas contemporáneas. Ríos de Tinta.
Castelló-Martínez, A. (2013). El uso de hashtags en Twitter por parte de los programas de televisión españoles. I Congreso Internacional de Comunicación y Sociedad Digital, UNIR-Universidad Internacional de La Rioja, 9.
De Smet, E. & Enghels, R. (2020). Los datos en Twitter como fuente del discurso oral coloquial: estudio de caso del marcador discursivo 'en plan'. Oralia: Análisis del discurso oral, 23(2), 199-218. https://doi.org/10.25115/oralia.v23i2.6379
ElHuffPost (4 de julio de 2022). Rufián irrumpe en la polémica por la foto de Irene Montero en Nueva York: al poco Ayuso reacciona. https://www.huffingtonpost.es/entry/rufian-irrumpe-en-la-polemica-por-la-foto-de-irene-montero-en-nueva-york-al-poco-ayuso-reacciona_es_62c2c0fee4b014f50a349f8e.html
Espinoza-Guillén, B. & Chávez-Vera, M. D. (2021). El uso de las redes sociales: Una perspectiva de género. Maskana, 12(2), 19-24. https://doi.org/10.18537/mskn.12.02.03
García, C. L. (2017). Analysis of the Presence of Anglicisms in a Spanish Internet Forum: Some Terms from the Fields of Fashion, Beauty and Leisure. Alicante Journal of English Studies / Revista Alicantina de Estudios Ingleses, 30, 277-300. https://doi.org/10.14198/raei.2017.30.10
Giménez Folqués, D. (2022). Uso de los anglicismos en Facebook y Twitter: Un estudio sobre la influencia de estas palabras en la sociedad española y sus entidades académicas. DELTA, 38(2), 2022. https://doi.org/10.1590/1678-460X202238247866
Islas Torres, C. & Carranza Alcántar, M. R. (2011). Uso de las redes sociales como estrategias de aprendizaje. ¿Transformación educativa? Apertura, (3), 6-15.
Jasso-Hernández, M.; Pinto, D.; Vilariño Ayala, D. & Lucero, C. (2014). Análisis de sentimientos en Twitter: impacto de las características morfológicas. Research in Computing Sciience, 72, 37-45.
Jivkova-Semova, D., Requeijo-Rey, P. & Padilla-Castillo, G. (2017). Usos y tendencias de Twitter en la campaña a elecciones generales españolas del 20D de 2015: hashtags que fueron trending topic. Profesional de la Información, 26(5), 824-837. https://doi.org/10.3145/epi.2017.sep.05
Kotwica, D. (2021). Uso y funciones de los «hashtags» evidenciales en Twitter. Rilce: Revista de Filología Hispánica, 37(2), 685-708. https://doi.org/10.15581/008.37.2.685-708
López Robles, A. (2022). Activismo hashtag y disputas por el sentido social en Twitter. Global Media Journal México, 19(36), 148-169. https://doi.org/10.29105/gmjmx19.36-473
Mancera Rueda, A. & Helfrich, U. (2014). La crisis en 140 caracteres: el discurso propagandístico en la red social Twitter. Cultura, Lenguaje y Representación, 12, 59-86. http://dx.doi.org/10.6035/clr.2014.12.4
Mancera Rueda, A. (2016). Usos lingüísticos alejados del español normativo como seña de identidad en las redes sociales. Bulletin of Spanish Studies, 93(9), 1469-1493. https://doi.org/10.1080/14753820.2016.1181435
Martínez García, M. A. (2009). Redes sociales, contenidos publicitarios y dispositivos móviles”. Revista Icono, 14(12), 162-173. https://doi.org/10.7195/ri14.v7i1.339
McCulloch, G. (2019). Because Internet. Understanding de New Rules of Language. Nueva York: Riverhead Books.
Pano Alamán, A. & Mancera Rueda, A. (2013). El español coloquial en las redes sociales. Arco Libros.
Pérez Archundia, E. & Martínez García, B. (2017). Estudiantes de secundaria en las redes sociales: usos, riesgos y suposiciones. D'Perspectivas Siglo XXI, III(2), 5-20.
Real Academia Española (s. a.). Banco de datos (CORDE) [en línea]. Corpus diacrónico del español. <http://www.rae.es> [consulta: 15/12/23].
Real Academia Española (2023). Diccionario de la lengua española, 23.ª ed., [versión 23.7 en línea]. <https://dle.rae.es> [consulta: 15/12/23].
Rodríguez González, F. (2019). El género de los anglicismos en español actual. Panorama y revisión crítica. Boletín de la Real Academia Española, 99(319), 347-413.
Sánchez-Moya, A. & Cruz-Moya, O. (2015). Whatsapp, textese, and moral panics: discourse features and habits across two generations. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 173(13), 300-306. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.02.069
Sánchez-Moya, A. & Cruz-Moya, O. (2021). A discursive examination of the use of emoji in WhatsApp groups: a cross-generational study. RiPLA, 21(2), 45-65. https://doi.org/10.19272/202107702004
Statista (2013). Ranking de las redes sociales en España en 2023, según conocimiento de los usuarios. https://es.statista.com/estadisticas/575477/ranking-de-las-redes-sociales-en-espana-por-conocimiento/
Suárez-García, Z., García-Suárez, M. & Álvarez-García, D. (2023). Uso de redes sociales en la preadolescencia: diferencias de género. Psychology, Society & Education, 15(1), 30-39. https://doi.org/10.21071/pse.v15i1.15277
Vázquez Chas, L. (2016). Las redes sociales online en España 2012-2016: mucho más que una herramienta comunicativa. Revista de Comunicación de la SEECI, XX(41), 1-16. http://doi.org/10.15198/seeci.2016.41.01-16
Vela Delfa, C. & Méndez Santos, M. C. (2023). Las redes sociales digitales en la enseñanza del español como lengua extranjera. Arco Libros.
Yus, F. (2019). La construcción de la identidad en las redes sociales. En Guía práctica de pragmática del español (pp. 219-229). Routledge.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles published at REDD will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in REDD.
