Commercial Advertising and Fundamental Rights and freedoms
DOI:
https://doi.org/10.24197/ree.Extraordinario%20monográfico%202.2023.397-420Keywords:
commercial advertising, fundamental rights and freedoms, freedom of expressions, unlawful advertising, advertising that denigrates womenAbstract
The scope of this paper is to contextualise commercial advertising, as an important aspect of business activity, within the framework of the fundamental rights and freedoms recognized in the Constitution, which, on the one hand, serves as its basis, and, on the other, limits its exercise.
Downloads
References
Alonso, Carmen (2023), “La propuesta de Directiva sobre diligencia debida de las empresas en materia de sostenibilidad”, en Estudios de Derecho de Sociedades y Derecho Concursal. Libro homenaje al Profesor Jesús Quijano González, Ed. Universidad de Valladolid, Valladolid, pp. 59 y ss.
Alonso, Ricardo (2006), en URÍA, R./MENÉNDEZ, A.: Curso de Derecho Mercantil, 2ª ed., Civitas, Madrid.
Arias, Vicente (2011), “Publicidad. Su consideración como posible manifestación de libertad de información o de expresión. Límites. Sentencia del Tribunal Supremo de 15 de enero de 2010”, en Yzquierdo, M.: Comentarios a las sentencias de unificación de doctrina, Dykinson, Madrid, vol. 4, pp. 263 y ss.
Baño, José María (1988), “La distinción entre derecho fundamental y garantía institucional en la Constitución española”, en Revista Española de Derecho Constitucional, año 8, nº 24, septiembre-diciembre 1988, pp. 155 y ss.
Esteban, Gaudencio (1982), El poder de decisión en las sociedades anónimas. Civitas, Madrid.
García Guerrero, José Luis (1997), “La publicidad como vertiente de la libertad de expresión en el ordenamiento español”, en Revista Española de Derecho Constitucional, nº 50 (1997), pp. 77 y ss.
Gil, Cristina (2011), “El anuncio publicitario como ejercicio del derecho a la libre expresión. A propósito del caso Mitsubishi”, en InDret, 2/2011 (http://www.indret.com/pdf/816_es.pdf).
González Vaqué, Luis (2004), “La noción de consumidor medio según la jurisprudencia del Tribunal de Justicia de las Comunidades Europeas”, en Revista de Derecho Comunitario Europeo, nº 17, pp. 47 y ss.
Lema, Carlos (2015-16), “Los anuncios con estereotipos de la mujer como publicidad ilícita”, en Actas de Derecho Industrial, tomo 36 (2015-16), pp. 379 y ss.
Leş, I. (2023): “Reflexiones sobre la relación entre el derecho de la Unión Europea y el Derecho interno de los países miembros”, en Estudios de Derecho de sociedades y Derecho concursal. Libro homenaje al Profesor Jesús Quijano González, Ed. Universidad de Valladolid, Valladolid, pp. 445 y ss.
Rubí, Antoni (2007), Publicidad comercial y libertad de expresión. La protección constitucional de la información en el mercado, Tesis doctoral, Universitat Pompeu Fabra, Barcelona (https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/7303/tarp.pdf?sequence=1&isAllowed=y).
Ruiz, Miguel (2007), “Derecho de la publicidad y globalización: publicidad transfronteriza, libertad de expresión y Derechos aplicables”, en Revista de Derecho Mercantil, nº 263, pp. 115 y ss.
Salvador, Pablo /Rubí, Antoni (2010), “Libertad de expresión, discurso comercial y publicidad de prostitución”, en Revista Española de Derecho Constitucional, nº 90, septiembre-diciembre (2010), págs. 111 y ss.
Solans, Susana (2010), “Publicidad y libertad de expresión: comentario a la sentencia del Tribunal Supremo, Sala de lo Civil, pleno de 15 de enero de 2010”, en Noticias Jurídicas
Tato, Anxo (2005), “Derecho privado, publicidad y libertad de expresión en la Europa de veinticinco miembros”, en Pérez Carrillo, E. (coord.), Estudios de Derecho mercantil europeo, Marcial Pons, Madrid 2005, pp. 105 y ss.
Tato, Anxo /Fernández, Pablo/Herrera, Christian (2010), La reforma de la Ley de competencia desleal, Ed. La Ley, Madrid 2010.
Velasco, Luis Antonio (2018): “Competencia desleal y publicidad”, en Miranda L.M./Costas, J. (dirs.): Derecho de la competencia. Desafíos y cuestiones de actualidad, Marcial Pons, Madrid, págs. 39 y ss.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Luis Velasco San Pedro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles published at Revista de Estudios Europeos will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in Revista de Estudios Europeos.
The published contents do not represent the thinking of the journal's editors, but that of its authors.
