The case of the licensing of a mexican scientific invention and its relationship with university prestige: a reading from Bourdieu.

Authors

  • FELIPE ALVARADO-MORENO Universidad Autónoma de Tlaxcala

Keywords:

Technological Transfer; Patenting; Licensing; Intellectual Property; Socioeconomic Development.

Abstract

In Mexico there are very few public universities that obtain patent certificates and extremely few of those make it to the business sector.  The objective of this document is to describe and explain the case of the licensing of an academic patent, applying as a theoretical-conceptual framework the Field Theory of Pierre Bourdieu. The analysis focuses on the differentiation of perspectives and interests between the actors involved: the inventor, the licensing university and the licensee entrepreneur.  In the end, the social impact of scientific inventions (such as the one presented here) when they

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

FELIPE ALVARADO-MORENO, Universidad Autónoma de Tlaxcala

 

 

References

Abello, R. (2004). La universidad: Un factor clave para la innovación tecnológica empresarial. Pensamiento y Gestión, (16), 28-42.

América Economía (2018). Conozca el ránking de Universidades de México 2018. Consultado en https://mba.americaeconomia.com

Balderrama, R. (2017). Corea del Sur en el marco de la economía del conocimiento y una nueva estrategia de cooperación con México en el 55 aniversario de relaciones diplomáticas. México y la cuenca del pacífico, 6(18), 9-16. DOI: https://doi.org/10.32870/mycp.v6i18.553

Bandeira, M. (2015). El desarrollo económico de Corea del Sur: descubriendo a un gran gigante (Tesis de Grado). Universidad Pontificia Comillas de Madrid: España.

Beraza, J.M. y Rodríguez, A. (2007). La evolución de la misión de la Universidad. Revista de Dirección y Administración de Empresas, 14, 25-56.

Bourdieu, P. y Wacquant, L. (1992). Una invitación a la sociología reflexiva. Argentina: Siglo XXI Editores.

Bourdieu, P. (1998). Contribuciones a una teoría disposicional de la acción. Paris, Francia: Seuil.

Bourdieu, P. (2000). Las estructuras sociales de la economía. Paris, Francia: Seuil.

Bourdieu, P. (1979). La distinction. Paris, Francia: Les Éditions de Minuit.

Bourdieu, P. (1983). Poder, Derecho y Clases Sociales. Bilbao, España: Desclée de Brouwer.

Bourdieu, P. (1991). El sentido práctico. Barcelona, España: Taurus Ediciones.

Cabrera, A.M. y Soto, M.G. (2008). Reconocimiento de la oportunidad y emprendeduría de base tecnológica: un modelo dinámico. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 14, (2), 109-125. DOI: https://doi.org/10.1016/S1135-2523(12)60026-4

Calderón, G. (2014). Patentes en Instituciones de Educación Superior en México. Revista de la Educación Superior, 2 (170), 37-56. DOI: https://doi.org/10.1016/j.resu.2014.06.001

Caraballo, I. (2015). La innovación en China (Tesis de grado). Universidad del País Vasco: Bilbao, España.

Carrión A. y Sáez, V. (2007). Singapur: política comercial y política de desarrollo: contraste de teorías (Tesis de grado). Universidad de Chile: Santiago, Chile.

Clark, B. (1998): Creating Entrepreneurial Universities: Organisational Pathways of Transformation. New York, U.S.A.: Pergamon Press.
Criado, M. (2008). El concepto de campo como herramienta metodológica. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 123, 11-33. DOI: https://doi.org/10.2307/40184891

Crow, M. y Dabars, W. (2015). Designing the new American university. Maryland, U.S.A.: Johns Hopkins University Press.

Didriksson, A. (2014). La universidad en la sociedad del conocimiento: hacia un modelo de producción y transferencia de conocimientos y aprendizajes. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, 19 (3), 549-559. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772014000300002

Echeverría, J. (2005). La revolución tecnocientífica. Confines, 9-15, Monterrey, México: ITESM.

Estrada, M. A. (2019). La crisis en el financiamiento de las universidades públicas estatales y la creación de 100 nuevas universidades en el país. En Ramírez, R. y Torres, C. (Coords.) Retos del nuevo gobierno en materia educativa: cuaderno de investigación (pp. 193-198). México: DGIE.

Fagerberg, J. y Verspagen, B. (2009). Innovation studies. The emerging structure of a new scientific field. Research Policy, 38, 218–233. DOI: https://doi.org/10.1016/j.respol.2008.12.006

FCCyT (2018). Inversión para Ciencia, Tecnología e Innovación en México. Ciudad de México: Foro Consultivo Científico y Tecnológico.

FCCyT (2019). Financiamiento público y privado para el desarrollo CTI nacional. Ciudad de México: Foro Consultivo Científico y Tecnológico.

Fernández, O. (2003). Pierre Bourdieu: ¿Agente o Actor?. Tópicos del Humanismo, (90), 1-5.

Fernández, R., Martínez, Y. y Velasco, N. (2006). Indicadores y estándares Internacionales de calidad universitaria. Calidad en la Educación, 25, 17-29. DOI: https://doi.org/10.31619/caledu.n25.251

García, J.M. (1991). La formación integral: objetivo de la universidad. Revista Complutense de Educación, 2 (2), 323-335.

González, G.; Ferreira, E. y Santos, D. (2018). Desafíos de la universidad emprendedora, acercamientos para su gestión. Canoas, 7 (1), 69-84. DOI: https://doi.org/10.18316/desenv.v7i1.4223

González, J.; Romer, A. y Cornejo, B. (2009). La Política de Ciencia y Tecnología en China. Comercio Exterior, 59 (9), 724-734.

Gutiérrez, A. (2012). Las prácticas sociales; una introducción a Pierre Bourdieu. Córdoba, Argentina: Eduvim.

Heher, A. D. (2007). Benchmarking of technology transfer offices and what it means for developing countries. En Intellectual property management in health and agricultural innovation: a handbook of best practices, (pp. 207–228).

IMPI (2018). IMPI en cifras. México: IMPI. Consultado en https://www.gob.mx

IMPI (2019). Conoce las universidades que más patentan. México: IMPI. Consultado en https://www.gob.mx/impi/articulos/conoce-las-universidades-mexicanas-que-mas-patentan?idiom=es

Labra, R. y Myrna, J. (2017). El sistema de ciencia y tecnología de Corea del Sur: ¿un ejemplo de colaboración internacional para Europa? Revista de Estudios Empresariales, 2 (2), 48 – 76.

López, V., Moreno, L., Bückle, K. y Marín, M. (2016). Propiedad industrial y licenciamiento en los Centros Conacyt. Investigación y Ciencia, 24 (69), 54-63.

Manterola, C. y Otzen, T. (2013). Porqué investigar y cómo conducir una investigación. International Journal of Morphology, 31(4), 1498-1504. DOI: https://doi.org/10.4067/S0717-95022013000400056

March, I. y Mora, R. (2007). Creación de empresas de base tecnológica: factores de éxito y fracaso. Revista de Contabilidad y Dirección, 5, 97-120.

Medellín, E. R. (2015). Diagnóstico de las Oficinas de Transferencia de Conocimiento (OTC) en México (Tesis de grado). México: IPN.

Merino, C. y Villar, L. (2007) Factores de éxito en los procesos de creación de empresas de base tecnológica. Economía industrial, 366, 147-167.

Meyer M. (2003). Academic patents as an indicator of useful research? A new approach to measure academic inventiveness. Research Evaluation, (12). DOI: https://doi.org/10.3152/147154403781776735

Molas-Gallart, J., Salter, A., Patel, P., Scott, A. y Durán, X. (2002). Measuring third stream activities. Brighton, England: Spru.

Navarro, B. (2004). Retos de la difusión cultural en el actual contexto universitario. Reencuentro, 39, 79-84.

OEI (2018). Las universidades: pilares en la ciencia y la tecnología en América Latina. Buenos Aires, Argentina: OICTS.

Olmedo, J. C. (2011). Educación y Divulgación de la Ciencia: Tendiendo puentes hacia la alfabetización científica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 8 (2), 137-148. DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2011.v8.i2.01

OMPI (2007). Manual de la OMPI de redacción de solicitudes de patente. Ginebra, Suiza: OMPI. Consultado en https://www.wipo.int

OMPI (2018). Las universidades y la propiedad intelectual. Ginebra, Suiza: OMPI. Consultado en https://www.wipo.int

Pérez, P., y Calderón, G. (2014). Análisis de los procesos de comercialización de tecnología en dos instituciones de educación superior mexicanas. Journal of Technology Management & Innovation, 9 (3), 196-209. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-27242014000300015

RED OTT (2018). Red de Oficinas de Transferencia de Tecnología. Monterrey, México: ITESM

Regil, L. (2009). Difusión cultural universitaria: entre el ocaso y el porvenir. Reencuentro, 56, 60-65.

Rothaermel, F., Agung, S. y Jiang, L. (2007). University entrepreneurship: a taxonomy of the literatura. Industrial and Corporate Change, 16 (4), 691–791. DOI: https://doi.org/10.1093/icc/dtm023

Sakong, I. y Koh, Y. (2010). La economía coreana: Seis décadas de crecimiento y desarrollo. Santiago de Chile: CEPAL-KDI.

Secretaría de Economía (2018). ¿Qué son los centros de patentamiento? México. Consultado en https://www.gob.mx

Secretaría de Servicios Parlamentarios (2018). Ley de Propiedad Intelectual. México: Cámara de Diputados del Honorable Consejo de la Unión.

Torres, R. C. (2013). Reflexiones del caso Singapur para un modelo de desarrollo latinoamericano. Aglala 4 (1), 14-26.

UNESCO (2015). Informe de la UNESCO sobre la Ciencia: Hacia 2030. Paris, Francia: ONUECC. DOI: https://doi.org/10.15381/anales.v45i3-4.6061

Vargas, Z. (2009). La investigación aplicada: una forma de conocer las realidades con evidencia científica. Revista Educación, 33 (1), 155-165. DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v33i1.538

Vázquez, J. A. (2015). Nuevos escenarios y tendencias universitarias. Revista de Investigación Educativa, 33 (1), 13-26. DOI: https://doi.org/10.6018/rie.33.1.211501

Additional Files

Published

13/07/2020

How to Cite

ALVARADO-MORENO, F. (2020). The case of the licensing of a mexican scientific invention and its relationship with university prestige: a reading from Bourdieu. Sociología Y Tecnociencia, 10(2), 55–76. Retrieved from https://revistas.uva.es/index.php/sociotecno/article/view/4534