The perception of stem subjects in elementary and secondary students
DOI:
https://doi.org/10.24197/st.Extra_1.2021.116-138Keywords:
STEM Training; Elementary Education; Middle Education (K-8); Vocations.Abstract
This article tries to analyze different aspects that help or hinder the interest in STEM subjects. For a few years, different reasons have been attributed to students choosing non-STEM studies, looking for an explanation because they do not choose STEM studies. Several reasons, especially the difficulty, in the decline of scientific vocations are considered. This article from the data obtained wants to point out some of the issues that may be the cause of the low choice of educational itineraries oriented to science and technology.
Downloads
References
Añaños Bedriñana, F.T., y Bedmar Moreno, M. (2008). Los amigos: espacio educativo, implicaciones y poder. Revista de Investigación Educativa, 26(2), 371-384.
Asociación Española para la Digitalización (2019). Digitales. El desafío de las vocaciones STEM.
Bøe, M.V. (2012). Science choices in Norwegian upper secondary school: What matters? Science Education, 96(1), 1-20. https://doi.org/10.1002/sce.20461
Booy, C., Noortje, J., Joukes, G., y Van Schaik, E. (2012). Trend analysis, gender in higher STEM education. Amsterdam: ZuidamUithof.
Bravo, G., Vergara, M. (2018). Factores que determinan la elección de carrera profesional: en estudiantes de undécimo grado de colegios públicos y privados de Barrancabermeja. Revista Psicoespacios, 12(20), 35-48. https://doi.org/10.25057/issn.2145-2776 48
Breiner, J.M., Harkness, S.S., Johnson, C.C., y Koehler, C.M. (2012). What is STEM? A discussion about conceptions of stem in education and partnerships. School Science and Mathematics, 112(1), 3-11. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2011.00109.x
Bughin, J., Hazan, E., Lund, S., Dahlström, P., Wiesinger, A., y Subramaniam, A. (2018). Skill shift: Automation and the future of the workforce. New York: McKinsey Global Institute.
Bybee, R.W. (2010). Advancing STEM Education: A 2020 Vision. Technology and Engineering Teacher, 70(1), 30-35.
Cabero Almenara, J., y Infante Moro, A. (2014). Empleo del Método Delphi y su empleo en la investigación en comunicación y educación. Edutec, 48, 1-16.
Cai, S. (2011). The age of synthesis: From cognitive science to converging technologies and hereafter. Chinese Science Bulletin, 56(6), 465–475.
Cano, M.A. (2008). Motivación y elección de carrera. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 22(39), 6-9.
Chin, Ch., y Osborne, J. (2008). Students' questions: a potential resource for teaching and learning science. Studies in Science Education, 44(1), 1-39. https://doi.org/10.1080/03057260701828101
Cohen, L., Manion, L., y Morrison, K. (2007). Research methods in education. London: Routledge.
Colás, P., y Jiménez, R. (2006). Tipos de conciencia de género del profesorado en los contextos escolares. Revista de Educación, 340, 415-444.
Cuevas Romo, A, Hernández Sampieri, R., Leal Pérez, B.E., y Mendoza Torres, Ch.P. (2016). Enseñanza-aprendizaje de ciencia e investigación en educación básica en México. Revista electrónica de investigación educativa, 18(3), 187-200.
de Pro Bueno de, A., y Pérez Manzano, A. (2014). Actitudes de los alumnos de Primaria y Secundaria ante la visión dicotómica de la Ciencia. Enseñanza de las Ciencias, 32(3),111-132. http://dx.doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1015
Domínguez, G., Álvarez, F.J., y López Medialadea, A.M. (2013). Acción tutorial y orientación en el periodo de transición de la educación secundaria a la universidad. La orientación al alumnado de nuevo ingreso. Revista de Docencia Universitaria. REDU, 11(2), 221-241.
Ertl, B., Luttenberger, S., Jones, M.G, Lazarides, R., y Paechter, M. (2020). Gendered Paths into STEM. Disparities Between Females and Males in STEM Over Life Span. Lausanne: Frontiers Media.
Freeman, B., Marginson, S., y Tytler, R. (2015). The Age of STEM: Educational Policy and Practice across the World in Science, Technology, Engineering and Mathematics. London: Routledge.
Frías-Navarro, D. (2019). Apuntes de consistencia interna de las puntuaciones de un instrumento de medida. Valencia: Universidad de Valencia.
García-Ruiz, M.E., y Lena-Acebo, F.J. (2018). Application of the delphi method in the design of a quantitative investigation on the FABLABS. Empiria, 40, 129-166. https://doi.org/10.5944/empiria.40.2018.22014
Gliem, J.A., y Gliem, R.R. (2003). Calculating, interpreting and reporting Cronbach’s alpha reliability coefficient for Likert-type scales. En Proceedings of the Midwest Research to Practice Conference in Adult, Continuing and Community Education (pp. 82–88). The Ohio State University.
Grisham, T.W. (2009). The Delphi technique: a method for testing complex and multifaceted topics. International Journal of Managing Projects in Business, 2, 112-130. https://doi.org/10.1108/17538370910930545
Hall, C.W. (1995). The age of synthesis. New York: Peter Lang.
Hartup, W.W. (2005). Peer Interaction: What Causes What? Journal Abnorm Child Psychol, 33, 387-394. https://doi.org/10.1007/s10802-005-3578-0
Henriksen, E.K., Dillon, J., y Ryder, J. (2015). Understanding Student Participation and Choice in Science and Technology. New York: Springer.
Honey, M., Pearson, y G., Schweingruber, H. (Eds). (2014). STEM integration in K-12 education: Status, prospects, and an agenda for research. Washington, DC: National Academies Press.
Kurup, P.M., Li, X., Powell, G., y Brown, M. (2019). Building future primary teachers' capacity in STEM: based on a platform of beliefs, understandings and intentions. IJ STEM Ed, 6(10), 2-14. https://doi.org/10.1186/s40594-019-0164-5
Khishfe, R., Alshaya, F.S., BouJaoude, S., Mansour, N., y Alrudiyan, K.I. (2017). Students’ Understandings of Nature of Science and Their Arguments in the Context of Four Socio-scientific Issues. International Journal of Science Education, 39(3), 299–334. https://doi.org/10.1080/09500693.2017.1280741
López-Gómez, E. (2018). El método delphi en la investigación actual en educación: una revisión teórica y metodológica. Educación XX1, 21(1), 17-40. DOI: 10.5944/educXX1.20169
López Rupérez, F., y García García, I., y Expósito Casas, E. (2018). PISA 2015 y las Comunidades Autónomas españolas. Diagnósticos empíricos y políticas de mejora. Madrid: UCJC.
Luna Acosta, P.Y. (2016). Rechazo e indiferencia entre estudiantes ¿Qué hacer? Revista Internacional Magisterio, 79, 82-105.
Lyons, T., Quinn, F., Rizk, N., Anderson, N., Hubber, P., Kenny, J., y Wilson, S. (2012). Starting out in STEM. New England: SiMERR National Research Centre.
Marginson, S., Tytler, R., Freeman, B., y Roberts, K. (2013). STEM: country comparisons: international comparisons of science, technology, engineering and mathematics (STEM) education. Final report. Melbourne: Australian Council of Learned Academies.
Martínez Martínez, A., y Zurita Ortega, F. (2014). El rol que tiene la influencia familiar y su nivel académico, en los itinerarios curriculares de estudiantes de último curso. Educatio Siglo XXI, 32(2), 267-286. https://doi.org/10.6018/j/202251
Ministerio de Educación y Formación Profesional (2019). Datos y Cifras. Curso escolar 2019/2020. Madrid: MECD.
Mosteiro García, M.J., y Porto Castro, A.M. (2017). Análisis de los estereotipos de género en alumnado de formación profesional: diferencias según sexo, edad y grado. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 151-165. http://dx.doi.org/10.6018/rie.35.1.257191
Montgomery, C., y Fernández-Cárdenas, J.M. (2018). Teaching STEM education through dialogue and transformative learning: global significance and local interactions in Mexico and the UK. Journal of Education for Teaching, 44(1), 2-13. https://doi.org/10.1080/02607476.2018.1422606
Muñoz-Campos V, Franco-Mariscal A.J. y Blanco-López A. (2020) Integración de prácticas científicas de argumentación, indagación y modelización en un contexto de la vida diaria. Valoraciones de estudiantes de secundaria. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 17(3), 3201-23. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2020.v17.i3.3201
Nadelson, L.S., y Seifert, A.L. (2013). Perceptions, engagement, and practices of teachers seeking professional development in place-based integrated STEM. Teacher Education and Practice, 26(2), 242-265.
Nadelson, L.S., y Seifert, A.L., Sias, C. (2015). To change or not to change: indicators of K-12 teacher engagement in innovative educational practices. International Journal of Innovation in Education, 3(1), 45-61. DOI: 10.1504/IJIIE.2015.074704
Nadelson L.S., y Seifert A.L. (2017). Integrated STEM defined: Contexts, challenges, and the future. The Journal of Educational Research, 110(3), 221-223. https://doi.org/10.1080/00220671.2017.1289775
Nortes Martínez-Artero, R., y de Pro Bueno, A. (2010). Actitudes hacia las ciencias de los alumnos de Educación Primaria de la Región de Murcia. II Jornadas de los Máster en Investigación e Innovación en Educación Infantil y Educación Primaria. (441-464).
Ntemngwa, C., y Oliver, J.S. (2018). The Implementation of Integrated Science Technology, Engineering and Mathematics (STEM) Instruction using Robotics in the Middle School Science Classroom. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology (IJEMST), 6(1), 12-40. DOI:10.18404/ijemst.380617
OCDE (2018). Panorama de la educación 2017. Ginebra: OECD.
Randstad Research (2018). Déficit de talento y desajuste de competencias. Madrid: Randstad Research.
Solbes, D., Montserrat, R., y Furió, C. (2007). Desinterés del alumnado hacia el aprendizaje de la ciencia: implicaciones en su enseñanza. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 21, 91-117.
Stohlman, M., Roehring G., y Moore, T.J. (2012). Considerations for Teaching Integrated STEM Education. Journal of Pre-College Engineering Education Research, 2(1), 28-34. https://doi.org/10.5703/1288284314653
Toma, R.B., Ortiz-Revilla, y J., Greca, I.M. (2018). ¿Qué actitudes hacia la ciencia posee el alumnado de Educación Primaria que participa en actividades científicas extracurriculares? Ápice. Revista De Educación Científica, 3(1), 55-69. ttps://doi.org/10.17979/arec.2019.3.1.4599
Valero-Matas, J.A. (2019). Explorando el mundo cotidiano: Una introducción a la sociología. Madrid: Tecnos.
Valero-Matas, J.A, Callejo Maudes, J, Valero-Oteo, I., y Coca J.R. (2017). Analysis of the Choice of Educational Pathways in the Spanish University. The Case of Palencia Campus at University of Valladolid. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 7(2), 216-248. http://dx.doi.org/10.17583/remie.2017.2718
Vázquez Alonso, Á., Montesano de Talavera, M., y Austin, I. (2013). Factores que influyen sobre la elección de estudios superiores de Ciencias y Tecnología. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, nº Extra, 3642-3648.
Vázquez Alonso, Á., y Manassero Más, M.A. (2015). La elección de estudios superiores científico-técnicos: análisis de algunos factores determinantes en seis países. Revista Eureka Sobre Enseñanza Y Divulgación De Las Ciencias, 12(2), 264-277. http://dx.doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2015.v12.i2.03
Voogt, J., y Roblin, N.P. (2010). 21st Century. Discussion paper. Enschede: University of Twent.
World Economic Forum (2016). The Future of Jobs. Employment, Skills and Workforce Strategy for the Fourth Industrial Revolution. Geneve: World Economic Forum.
Zeidler, D.L. (2016). STEM education: A deficit framework for the twenty first century? A sociocultural socioscientific response. Cult Stud of Sci Educ, 11(1), 11-26. DOI 10.1007/s11422-014-9578-z
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Sociología y tecnociencia is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in Sociología y Tecnociencia.