Social Medialab: Technology and ideology in socio-community intervention projects at the university level
DOI:
https://doi.org/10.24197/st.2.2021.269-286Keywords:
Media lab; technology; ideology; social education; community interventionAbstract
The emergence of social media laboratories, as spaces for experimentation and collaborative production, opens the discussion about the way in which we approach social complexity, especially when dealing with technology and its relationship with ideology. In this text we seek to discuss its possibilities as a practice to rethink the university as an institution linked to socio-community intervention. We consider a deeper dialogue necessary with initiatives related to citizen participation, closer to social movements than to academic culture. We reflect on the possibilities of incorporating the culture of the media laboratory as an opportunity for social and institutional transformation.
Downloads
References
Ballesteros, C. y Megías, I. (2015). Jóvenes en red: un selfie. Madrid: Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, FAD.
Blackwell, A.H. y Manar, E. (eds.) (2015). Prototype. UXL Encyclopedia of Science.
Callejo, J., Valero, J., Fernández, Mª.C., Ortego, J. (2021) La percepción de la formación STEM entre mujeres universitarias. Estudio descriptivo del Campus de Palencia de la Universidad de Valladolid. Sociología y Tecnociencia, 11 Extra_1, 37-54
Carpenter, E. y McLuhan, M. (1974). El aula sin muros. Investigaciones sobre técnicas de comunicación. Barcelona: Editorial Laia.
Charmaz, K. (2006). Constructing Grounded Theory. A Practical Guide through Qualitative Analysis. London: SAGE.
Chase, S. E. (2015). Investigación narrativa. En N. K. Denzin y Y. Lincoln (Coords.). (2015). Métodos de recolección y análisis de datos. Manual de Investigación Cualitativa Volumen IV. Barcelona: Gedisa.
Denzin, N. K. y Lincoln, Y. (Coords.) (2015). Métodos de recolección y análisis de datos. Manual de Investigación Cualitativa Volumen IV. Barcelona: Gedisa.
Edwards, D. (2010). The Lab: Creativity and Culture. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
European Commision (2013). Guide to Social Innovation
Fressoli, M. Around, E., Abrol, D., Smith, A., Ely, A., Dias, R. (2014). When grassroots innovation movements encounter mainstream institutions: implications for models of inclusive innovation. Innovation and Development 4:2, 277-292.
Gibbs, G. (2012). El análisis de datos cualitativos en Investigación cualitativa. Madrid: Morata.
Gutiérrez, J.M, Fernández, E., y De la Iglesia, L. (2017). Narrativas transmedia con jóvenes universitarios. Una etnografía digital en la sociedad hiperconectada. Análisi, Quaderns de Comunicació y Cultura, 57, 81-95
Hassan, Z. (2014). The Social Labs Revolution. A New Approach to Solving our Most Complex Challenges. San Francisco: Berret-Koehler Publishers.
Heleta, S. (2016). Academics can change the world if they stop talking only to their peers. The Conversation. Consultado el 3/05/2021 en https://theconversation.com/academics-can-change-the-world-if-they-stop-talking-only-to-their-peers-55713
Himanen, P. (2003). La ética del hacker y el espíritu de la era de la información. Barcelona: Destino
Hine, C. (2004). Etnografía virtual. Barcelona: UOC.
Kristof, N. (2014). Professor, We need you. New York Times. Consultado el 4/05/2021 en https://www.nytimes.com/2014/02/16/opinion/sunday/kristof-professors-we-need-you.html
Lafuente, A. y Lara, T. (2013). Aprendizajes situados y prácticas procomunales. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 6 (2) 168-177.
Lafuente, A. & Cancela, M.(2017). Cómo hacer un prototipo. La Aventura de Aprender, Guía Didáctica. EducaLab y Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Martín-Barbero, J. (1998). De los medios a las mediaciones. Bogotá: Convenio Andrés Bello.
Nadelson, L. S., y Seifert, A. L. (2016). Putting the Pieces Together: A Model K–12 Teachers’ Educational Innovation Implementation Behaviors. Journal of Research in Innovative Teaching, 9 (1) 47-67.
Pascale, P. (2018). Laboratorios de Innovación Ciudadana: nueva institucionalidad para un futuro sostenible. Revista Pensamiento Iberoamericano, 6, 63-72.
Phills, J.A., Deiglmeier, K. & Miller, D.T. (2008). Rediscovering Social Innovation. Social Innovation Review, 16, 12-23
Ruiz, J.M., Alcalá, J.R. (2016). Los cuatro ejes de la cultura participativa actual. De las plataformas virtuales al medialab. Icono 14, 95-122
Salaverría, R. y Sádaba, C. (2013). Comunicación y democracia en el entorno digital. AdComunica, 5, 141–174
Sangüesa, R. (2010): Cambio de rumbo: la vida después de Citilab. Recuperado 2/05/2021 de http://ramonsanguesa.com/cambio-de-rumbo-la-vida-despues-de-citilab/
Serra, A. (2010). “Citilabs, Qué pueden ser los laboratorios ciudadanos”, La Factoría, nº 45-46.
Serra, A. (2013). Tres problemas sobre los laboratorios ciudadanos. Una mirada desde Europa. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 23 (8), 283-298
Schmdt, S. y Brinks, V. (2017). Open Creative Labs: Spatial Settings at the Intersection of Communities and Organizations. Creativity and Innovation Management, 26(3), 291–299.
Schnapp, J. T. (2016). Innovación universitaria: evolución y futuro, consultado el 10/05/2021 en https://linhd.uned.es/jornada-abierta-18-enero-los-laboratorios-como-foco-de-innovacion-en-la-vida-academica-el-metalab-de-harvard-y-el-linhd-de-la-uned-2/
Simons, H. (2009). El estudio de caso: teoría y práctica. Madrid: Morata.
Sola Morales, S. (2013). El cuerpo y la corporeidad simbólica como forma de mediación. Mediaciones sociales, 12, 42-62.
Tanaka, A. et al. (2011). A Blueprint for a Lab of the Future. Eindhoven: Baltan Laboratories
Torres, D. (2016). Las categorías dominantes son invitaciones a no pensar. Entrevista a la socióloga holandesa Saskia Sassen. Página 12. Consultado el 7/05/2021 en https://www.pagina12.com.ar/diario/universidad/10-295951-2016-04-01.html
Valles, M. (1999). Técnicas cualitativas de investigación social. Madrid: Síntesis.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Sociología y tecnociencia is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in Sociología y Tecnociencia.