Emotional dependence and family functioning in psychology students in the post-pandemic era. A network analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24197/st.1.2025.39-56

Keywords:

emotional dependence, family functioning, post pandemic

Abstract

:  The aim of the present study was to evaluate the interconnections and analyze the main dimensions of emotional dependence and family functioning in psychology students in the post-pandemic era. A sample of 580 undergraduate psychology students from a public university in Lima, Peru, were administered the Emotional Dependence Scale (ACCA) and the Family Functioning Scale (FF-SIL). The results indicated that there was an inverse and low relationship in the following pairs: attachment to insecurity and family cohesion (r=-0.113), attachment to loneliness and family roles (r=-0.074), and idealization of the partner and family affectivity (r=-0.101). 101); likewise, it was shown that partner idealization (BS=0.20) and fear of loneliness (BS=0.07) were more important in the emotional dependency network while roles (BS=0.17) and cohesion (BS=0.11) were more relevant in the family functionality variable. It was concluded that there was an inverse and low relationship between the dimensions of emotional dependence and family functioning, with idealization of the partner and fear of loneliness as central aspects, and roles and family cohesion as central mechanisms of change

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aliaga, C. (2021). Funcionamiento familiar y dependencia emocional en estudiantes de la Facultad de Psicología de una universidad nacional de Lima (Tesis de maestría, Universidad Nacional Federico Villarreal). Universidad Nacional Federico Villarreal, Lima.

Alvarez, S., & Maldonado, K. (2017). Funcionamiento familiar y dependencia emocional en estudiantes universitarios (Tesis de Licenciatura, Universidad Nacional de San Agustín). Universidad Nacional de San Agustín, Arequipa. R

Álvarez-Díaz, M., Gallego-Acedo, C., Fernández-Alonso, R., Muñiz, J., & Fonseca-Pedrero, E. (2022). Análisis de Redes: Una Alternativa a los Enfoques Clásicos de Evaluación de los Sistemas Educativos. Psicología Educativa, 28(2), 165-173. https://doi.org/10.5093/psed2021a16

Alvarez-Machuca, M. (2018). Validez y confiabilidad del test de Funcionamiento Familiar—FF - SIL en estudiantes universitarios de una institución pública y privada de Lima (Tesis de Segunda Especialidad Profesional, Universidad Nacional Federico Villarreal). Universidad Nacional Federico Villarreal, Lima.

Anicama, J. (2016). La evaluación de la dependencia emocional: La escala ACCA en estudiantes universitarios. Acta Psicológica Peruana, 1(1), 83-106.

Anicama, J., Briceño, R., Villanueva, V., Pizarro, R., & Campos, N. (2018). Dependencia emocional y satisfacción familiar en estudiantes de una universidad privada de Lima. Acta Psicológica Peruana, 2(2), 326-352.

Anicama, J., Caballero, G., Cirilo, I., & Aguirre, M. (2013). Construcción y propiedades psicométricas de una escala de dependencia emocional en universitarios de Lima. Informe final 2013. Instituto de investigaciones psicológicas UNFV.

Bi, L., Wang, Y., Zhao, J., Qi, H., & Zhang, Y. (2018). Social network information visualization based on Fruchterman Reingold layout algorithm. 2018 IEEE 3rd International Conference on Big Data Analysis (ICBDA), 270-273. Shanghai: IEEE. https://doi.org/10.1109/ICBDA.2018.8367690

Borsboom, D., & Cramer, A. O. J. (2013). Network Analysis: An Integrative Approach to the Structure of Psychopathology. Annual Review of Clinical Psychology, 9(1), 91-121. https://doi.org/10.1146/annurev-clinpsy-050212-185608

Bringmann, L. F., Elmer, T., Epskamp, S., Krause, R. W., Schoch, D., Wichers, M., … Snippe, E. (2019). What do centrality measures measure in psychological networks? Journal of Abnormal Psychology, 128(8), 892-903. https://doi.org/10.1037/abn0000446

Bution, D. C., & Wechsler, A. M. (2016). Dependência emocional: Uma revisão sistemática da literatura. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, 7(1), 77. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2016v7n1p77

Caycho, D. (2018). Funcionamiento familiar y dependencia emocional en estudiantes de 4to y 5to de secundaria en instituciones educativas públicas de Lurín (Tesis de Licenciatura, Universidad Autónoma del Perú). Universidad Autónoma del Perú, Lima.

Chavez, G. (2019). Revisión sistemática sobre dependencia emocional (Tesis de licenciatura, Universidad Católica San Pablo). Universidad Católica San Pablo, Arequipa.

Chávez, G., & Lovon, E. (2021). Dependencia emocional hacia la pareja y funcionamiento familiar en estudiantes de Universidades Privadas de Arequipa (Tesis de licenciatura, Universidad Católica San Pablo). Universidad Católica San Pablo, Arequipa. Recuperado de https://repositorio.ucsp.edu.pe/bitstream/20.500.12590/17016/1/CHAVEZ_CACERES_GAB_EMO.pdf

Condezo, J., & Santo, J. (2023). Funcionalidad familiar y dependencia emocional en estudiantes de 5to de secundaria, con violencia de pareja en dos instituciones educativas públicas de Los Olivos, 2022 (Tesis de licenciatura, Universidad César Vallejo). Universidad César Vallejo, Perú.

Cristóbal, M., & Huicharo, R. (2022). Funcionamiento familiar y dependencia emocional en adolescentes de 5to de secundaria de una Institución Educativa Huancayo. 2022 (Tesis de licenciatura, Universidad Peruana Los Andes). Universidad Peruana Los Andes, Perú. Recuperado de https://repositorio.upla.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12848/4713/TESIS%20FINAL.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Cuenca, A. (2019). Funcionalidad familiar y dependencia emocional en varones de un Instituto Educativo Superior Tecnológico del distrito de Cercado de Lima, 2019 (Tesis de licenciatura, Universidad César Vallejo). Universidad César Vallejo, Lima.

Denegri, M., Chunga, T., Quispilay, G., & Ugarte, S. (2022). Violencia de género, dependencia emocional y su incidencia en la autoestima en madres de estudiantes. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 28(3).

Epskamp, S., Borsboom, D., & Fried, E. I. (2018). Estimating psychological networks and their accuracy: A tutorial paper. Behavior Research Methods, 50(1), 195-212. https://doi.org/10.3758/s13428-017-0862-1

Epskamp, S., Costantini, G., Haslbeck, J., & Isvoranu, A. (2023). qgraph: Graph Plotting Methods, Psychometric Data Visualization and Graphical Model Estimation [R, R (≥ 3.0.0)]. Recuperado de https://cran.r-project.org/web/packages/qgraph/index.html

Epskamp, S., & Fried, E. I. (2018). A tutorial on regularized partial correlation networks. Psychological Methods, 23(4), 617-634. https://doi.org/10.1037/met0000167

González, E. (2022). Influencia de los tipos de apego en la dependencia emocional de las relaciones de pareja: Una revisión sistemática (Trabajo de fin de grado, Universidad de La Laguna). Universidad de La Laguna, España.

Gonzalez-Bueso, V., Santamaría, J., Merino, L., Montero, E., Fernández, D., & Ribas, J. (2018). Dependencia emocional en mujeres: Una revisión de la literatura empírica. Siglantana: Psicosomática y psiaquiatría, 5(1), 40-53.

Haslbeck, J. M. B., & Waldorp, L. J. (2018). How well do network models predict observations? On the importance of predictability in network models. Behavior Research Methods, 50(2), 853-861. https://doi.org/10.3758/s13428-017-0910-x

Hevey, D. (2018). Network analysis: A brief overview and tutorial. Health Psychology and Behavioral Medicine, 6(1), 301-328. https://doi.org/10.1080/21642850.2018.1521283

Huerta, R. (2022). Dependencia emocional y funcionalidad familiar en mujeres con violencia en la relación de pareja según grado de instrucción y lugar de procedencia (Tesis de maestría, Universidad Nacional Mayor de San Marcos). Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.

Isvoranu, A.-M., & Epskamp, S. (2021). Which Estimation Method to Choose in Network Psychometrics? Deriving Guidelines for Applied Researchers [Preprint]. PsyArXiv. https://doi.org/10.31234/osf.io/mbycn

Isvoranu, A.-M., Epskamp, S., Waldorp, L., & Borsboom, D. (2022). Network Science in R. En Network Psychometrics with R: A Guide for Behavioral and Social Scientists (1st ed.). United States: Routledge.

Jones, P. (2022). networktools: Tools for Identifying Important Nodes in Networks [R, R (≥ 3.0.0)]. Recuperado de https://cran.r-project.org/web/packages/networktools/index.html

Jones, P. J., Ma, R., & McNally, R. J. (2021). Bridge Centrality: A Network Approach to Understanding Comorbidity. Multivariate Behavioral Research, 56(2), 353-367. https://doi.org/10.1080/00273171.2019.1614898

Lozano, V. (2020). Implicancia de la funcionalidad familiar en los comportamientos de los adolescentes en publicaciones iberoamericanas: Una revisión sistemática (Tesis de licenciatura, Universidad César Vallejo). Universidad César Vallejo, Lima.

Márquez, M., & Sanchez, G. (2022). Funcionalidad familiar y dependencia emocional en estudiantes de la carrera de psicología de una Universidad Privada, 2020 (Tesis de licenciatura, Universidad Privada del Norte). Universidad Privada del Norte, Perú.

Núñez, P. (2016). La dependencia emocional y su relación con la funcionalidad familiar (Tesis de licenciatura, Universidad Técnica de Ambato). Universidad Técnica de Ambato, Ecuador.

Pérez, E., De la Cuesta, D., Louro, I., & Bayarre, H. (1997). Funcionamiento familiar. Construcción y validación de un instrumento. Ciencias de la salud humana, 4(1), 63-66.

Rojas-Solís, J., & Flores, A. (2013). El noviazgo y otros vínculos afectivos de la juventud mexicana en una sociedad con características posmodernas. Uaricha. Revista de Psicología de la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo, 10(23), 120-139.

Salazar, M. (2020). Funcionamiento familiar y dependencia emocional en jóvenes que residen en un asentamiento humano del distrito de Carabayllo, Lima, 2020 (Tesis de licenciatura, Universidad César Vallejo). Universidad César Vallejo, Lima.

Sandoval, J. (2019). Funcionalidad Familiar y Dependencia Emocional de Pareja en estudiantes de Enfermería de una Universidad Privada de Trujillo (Tesis de licenciatura, Universidad Privada de Trujillo). Universidad Privada de Trujillo, Perú.

Toledo, A., & Avila, R. (2022). La hipótesis de la relaividad lingüística y el lenguaje del conductismo radical de B. F. Skinner. En Epistemologías intuitivas en la enseñanza y aprendizaje de la ciencia y de la filosofía (1era ed., pp. 493-502). México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Vargas, M. (2021). Disfuncionalidad familiar y dependencia emocional en estudiantes de psicología de I al VII de una Universidad Privada de Trujillo (Tesis de licenciatura, Universidad Privada Antenor Orrego). Universidad Privada Antenor Orrego, Trujillo.

Ventura-León, J., & Caycho, T. (2016). Análisis psicométrico de una escala de dependencia emocional en universitarios peruanos. Revista de Psicología, 25(1). https://doi.org/10.5354/0719-0581.2016.42453

Ventura-León, J., & Lino-Cruz, C. (2023). Love, jealousy, satisfaction and violence in young couples: A network analysis. PLOS ONE, 18(5), e0285555. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0285555

Downloads

Published

2025-01-03

Issue

Section

Articles

How to Cite

Emotional dependence and family functioning in psychology students in the post-pandemic era. A network analysis. (2025). Sociología Y Tecnociencia, 15(1), 39-56. https://doi.org/10.24197/st.1.2025.39-56