Robotics applied to classroom in Primary Education: a case in the Spanish context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24197/st.Extra_2.2021.240-259

Keywords:

Educational robotics, Mbot, programming, computational thinking, STEM education.

Abstract

Innovating in the school stage, especially in Primary Education (PE), is essential to promote educational change at an early age. It is at this time that promoting teaching in areas of science, technology, engineering and mathematics is essential to motivate students in school learning. Considering the current paradigm of STEM education, an experience is presented in a PE classroom with students from 10 to 12 years old, where elements of robotics, programming (Scratch) and computational thinking are included with the aim of articulating the learning of STEM disciplines. A series of activities are carried out in an environment of permanent inquiry, in which a voluntary group of students attend 15 workshop sessions after school. An evaluation of the program is carried out by a satisfaction survey, observing a positive evaluation of educational activities and the inclusion of technological elements.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Eduardo Puraivan Huenumán, Universidad de Viña del Mar,

    Profesor de matemática (Universidad Católica de Temuco), Ingeniero Civil industrial (universidad Viña del Mar), Magíster en Estadística (Universidad de Valparaíso). Académico de la Escuela de Educación, Universidad de Viña del Mar. Línea de Investigación: Medición Educacional.

  • Francisco Silva Díaz, University of Granada

    Profesor de Educación General Básica, Mención Educación Matemática, Universidad Católica del Maule. Máster en Investigación e Innovación en Currículum y Formación, Especialidad en Didáctica de las Ciencias Experimentales, Universidad de Granada, España. Doctorando en Ciencias de la Educación, Universidad de Granada. Línea de Investigación: Didáctica de las Ciencias Experimentales.

  • Danilo Díaz Levicoy, Catholic University of the Maule

    Profesor de Matemática y Computación, Universidad de Los Lagos. Máster en Didáctica de la Matemática, Universidad de Granada. Doctor en Ciencias de la Educación, Universidad de Granada. Académico de la Facultad de Ciencias Básicas, Universidad Católica del Maule. Línea de Investigación: Didáctica de la Matemática y la Estadística.

Downloads

Published

2021-10-11

How to Cite

Robotics applied to classroom in Primary Education: a case in the Spanish context. (2021). Sociología Y Tecnociencia, 11(Extra_2), 240-259. https://doi.org/10.24197/st.Extra_2.2021.240-259