Social action and creative writing: a productive binomial
DOI:
https://doi.org/10.24197/jstr.1.2022.48-79Keywords:
social action, creative writing, service learning, art, literature.Abstract
The bahá’í concept of social action is based on the conviction that material and spiritual development should go hand in hand in order to achieve a holistic progress, bearing in mind that the concept of spirituality is also redefined in the light of its teachings. Bahá’u’lláh, the founder of the Bahá’í Faith, states: “The purpose of knowledge should be the promotion of people’s wellbeing and this can be attained through arts”. As the generation of knowledge and capacity is another of the pillars sustaining social action projects developed by the Bahá’í community, the role of arts is acquiring more relevance in this sphere. The present article analyzes a practical case of service-learning carried out at the University of Las Palmas de Gran Canaria in which, by joining this concept of social action with creative writing, it provides evidence that art can be nourished by social action processes and vice versa.
Downloads
References
Arbab, F. y Arbab, H. 2016. Contribuir hacia el avance de la civilización: hacia un marco. Cali: FUNDAEC.
Bahá’u’lláh. 2017. Pasajes de los escritos de Bahá’u’lláh. Barcelona: Editorial Bahá’í de España. Pasaje CIX, 175.
Bahá’u’láh. “Selección de los escritos de Bahá’u’lláh”. Citado en Arte, una compilación del Cuerpo Continental de Consejeros de Europa disponible en https://bahai-library.com/pdf/compilations/arte.pdf (visitada el 31 de mayo de 2021).
Batlle, Roser. Aprendizaje-servicio. “Aprender haciendo un servicio a la comunidad”. Disponible en https://roserbatlle.net/aprendizaje-servicio/ (visitada el 7 de septiembre de 2020).
Casa Universal de Justicia. Mensaje de 20 de octubre de 1983. Disponible en: https://www.datocms-assets.com/6348/1551029054-cuj-20-10-83-anuncio-establecimiento-odes.pdf (visitada el 21 de mayo de 2021)
Casa Universal de Justicia. 2017. “A paper prepared by the Office of Social and Economic Development at the Bahá’í World Centre 26 November 2012” en Framework for Action. Selected Messages of the Universal House of Justicie and Supllementary Material 2006-2016, 59: 327. Florida, Palabra Publications. Disponible en: https://www.bahai.org/library/authoritative-texts/the-universal-house-of-justice/framework-action/framework-action.pdf?c3ff1126 (visitada el 24 de mayo de 2021).
Centre Promotor d’Aprenentatge Servei. “¿Qué es la APS?”. Disponible en: https://aprenentatgeservei.cat/que-es-laps/ (visitada el 10 de octubre de 2020).
Comunidad Internacional Bahá’í. Oficina de Información Pública. 1995. Prosperidad mundial. Terrassa: Editorial Bahá’í de España.
Cuerpo Continental de Consejeros. 1996. Las artes. Terrassa. Editorial Bahá’í de España.
Freire, P. 1970. Pedagogía del oprimido. Disponible en: https://www.servicioskoinonia.org/biblioteca/general/FreirePedagogiadelOprimido.pdf (visitada el 22 de octubre de 2020).
García Magariño, S. 2016. Desafíos del sistema de seguridad colectiva de la ONU: análisis sociológico de las amenazas globales. CIS - Centro de Investigaciones Sociológicas. Disponible en: https://elibro-net.bibproxy.ulpgc.es/es/ereader/ulpgc/52097?page=3 (visitada el 23 de noviembre de 2020)
García Magariño, S. 2018. Desarrollo social y económico: un enfoque holístico. Madrid: Delta.
Hansen-Rojas, G. Aprendizaje por la acción. Un principio pedagógico para la educación general y la formación técnico-profesional. Deutsche Gesellschaft für Technische Zusammenarbeit (GTZ). Cooperación alemana para el desarrollo. Red Sectorial Mercosur y Países Andinos. Disponible en: https://www.bivica.org/files/aprendizaje-accion.pdf (visitada el 24 de mayo de 2021).
Hodges, L. 2011. Write the community: the effects of service-learning participation on seven university creative writing students. University of Central Florida. Disponible en http://etd.fcla.edu/CF/CFE0003988/Hodges_Lauren_B_201108_EdD.pdf (visitada el 3 de septiembre de 2020).
Iowa Writer’s Workshop. History. Iowa College of Liberal Arts and Sciences. Disponible en: https://writersworkshop.uiowa.edu/about/about-workshop/history (visitada el 27 de mayo de 2021).
Karlberg, M. 2005. “Elevating the Service in Service-Learning”, en Journal of the Northwestern Communication Association, 34, Spring 16-36.
Ketzle, P. 2007. "What creative writing pedagogy might be", en Pedagogy, 7(1), 127-132.
Mezirow, J. 2000. Learning as transformation: Critical perspectives on a theory in progress. San Francisco, CA: Jossey Bass.
Mora Moraga, F. y Gutiérrez E. 2015. La Acción Social en la Universidad Pública: Actuando en la era neoliberal. Rev. Ciencias Sociales 148: 49-66 / (II). Disponible en: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/sociales/article/view/21202/21421 (visitada el 20 de octubre de 2020)
Myers, D.G. 1996, 2006. The Elephants Teach: Creative Writing Since 1880, Chicago: the University of Chicago Press.
Robbins, H. 2009-2019. The Gilder Lehrman Institute of American History. “Uncle Tom’s Cabin and the Matter of Influence”. Disponible en: https://ap.gilderlehrman.org/essays/uncle-tom%C3%A2%E2%82%AC%E2%84%A2s-cabin-and-matter-influence (visitada el 30 de abril de 2021)
Tapia, N. 2004. Aprendizaje y servicio solidario. Alcalá: Editorial CCS.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Amaya Blanco García

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The articles published at Journal of the Sociology and Theory of Religion will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in Journal of the Sociology and Theory of Religion.
