Sapiential rationality as humanism for a postmodern world: a proposal with roots in the school of Salamanca
DOI:
https://doi.org/10.24197/jstr.Extra-1.2022.159-185Keywords:
School of Salamanca; sapiential rationality, humanism, knowledge society, postmodernityAbstract
Among the various challenges for contemporary society, which sees itself as a knowledge society, is that of questioning the validity of rationality as the preeminent way of describing human nature and of humanism as a model of anthropological development. This concern, the result of questioning and the widespread exhaustion of the modern project, finds various ways of development in our present, among which is that of a sapiential rationality, based and developed in the contributions of the School of Salamanca. This proposal has a great theoretical potential to think about the challenges of our present. To evaluate its theoretical power, the great intellectual legacy of the School of Salamanca is claimed to lay the foundations for the modern proposal of humanism and to develop it in the contemporary world. Our present is collecting the wisdom from two wells, one of a religious/spiritual nature, linked to the deployment of Christianity, another of a secular nature and linked to the deployment of scientific rationality in the modern world. If instead of seeking answers to the challenges of postmodernity from the opposition between them, we do it from their dialogue, an alternative is found to develop a sapiential rationality which is opened to forms of wisdom and intercultural communication that invigorate the idea of a humanism in force in the knowledge society. In this way, the review of the contributions of the School of Salamanca does not stop at a historiography of ideas, but rather takes them up again to think about our present.Downloads
References
Aquino, F. 2016."A Relação Filosofia-Teologia Na América Latina/The Relationship between Philosophy and Theology in Latin America.", Horizonte 14, no. 44 (2016): 1495. DOI https://doi.org/10.5752/P.2175-5841.2016v14n44p1495
Arroyo, L. 2006. "Humanismo y Cristianismo. El Humanismo Ateo.", Thémata 36 (2006): 207-222.
Barceló, R. 2018. "La Filosofía Del Renacimiento y El Humanismo Según Thomas Leinkauf.", Endoxa 41: 281-296. DOI https://doi.org/10.5944/endoxa.41.2018.20103
Beuchot, M. 2018a. “Hermenéutica analógica, justicia y Derechos Humanos”, Studia histórica 36: 13-24. DOI https://doi.org/10.14201/shhc2018361324
Beuchot, M. 2018b. “Vitoria y Suárez sobre el derecho”, UANDES 2/1: 34-41. DOI https://doi.org/10.24822/rjduandes.0201.3
Cruz, J. 2012 “la riqueza filosófica de las escuelas españolas del siglo de oro”, https://www.leynatural.es/2012/12/18/la-riqueza-especulativa-de-la-escuela-de-salamanca/, revisado el 21/03/2021.
Dussel, E. 2011. Filosofía de la liberación. México: Fondo de cultura económica.
Dussel, E. 2003. Modernidad y alteridad (Las Casas, Vitoria y Suárez: 1514-1617), Cuadernos salmantinos de filosofía 30: 689-720. DOI https://doi.org/10.36576/summa.1214
Dussel, E. 1995. Introducción a la filosofía de la liberación. Bogotá: Nueva América.
Ellacuría, I. 1991. Filosofía de la realidad histórica. Madrid: Trotta.
Flórez M, C., Hernández M,, & Albares , R. 2012. La primera escuela de salamanca: (1406 - 1516). Ediciones Universidad de Salamanca.
Fuertes, J. 2016. “El presente ante la escuela de Salamanca”, Azafea 18: 17-26.
González, M.; Sánchez-Bayón, A. 2009. Derecho Eclesiástico de las América. Madrid: Delta.
Gutiérrez, C. 2004 "Ciencia, Religion y Humanismo.", Revista De Filosofía De La Universidad De Costa Rica 105 (2004): 111-134.
Harari, Y. N. 2016. Homo Deus. Breve historia del mañana. Madrid. Debate. DOI https://doi.org/10.17104/9783406704024
Hernanz, J. 2012. Guía de orientación en el presente. Xalapa. Editorial de la Universidad Veracruzana.
Hernanz, J. 2020. “Menos posverdad y más diálogo”, en Ochoa, P.; Fabre, D. y Gómez J (coord.) Sociedades alternas y espacios de diálogo. Tuxtla Gutiérrez. Editorial de la Universidad Autónoma de Chiapas: 27-38.
López, Pablo. 2003. “La modernidad de Salamanca frente a la modernidad oficial”, en Cuadernos salmantinos de filosofía 30: 87-110. DOI https://doi.org/10.36576/summa.1172
Lyotard, J. F. 1987. La condición postmoderna. Informe sobre el saber. Madrid. Cátedra.
Moreno. A. 2016. "La Crítica De René Girard Al Humanismo.", Isegoría 54: 261-273. DOI https://doi.org/10.3989/isegoria.2016.054.11
Martínez, N. 2003. “Aportaciones de la Escuela de Salamanca al reconocimiento de los derechos humanos”, en Cuadernos salmantinos de filosofía 30: 491-520.
Pinker, S. 2021. Racionalidad. Qué es, por qué escasea y cómo promoverla. Barcelona: Paidós.
Pinzón, E. 2016. “De Individuo a Ciudadano del Mundo, el aporte de Francisco de Vitoria al cosmopolitismo posmoderno”, Azafea 18: 81-112.
Polo, Jorge. 2018. “Reivindicación de una modernidad del sur. El reconocimiento del género humano en el pensamiento hispano del siglo XVI”, Revista de Indias, LXXVIII/273: 361-397. DOI https://doi.org/10.3989/revindias.2018.011
Poncela, A (ed.), 2015. La Escuela de Salamanca. Filosofía y humanismo ante el mundo moderno, Madrid.Verbum
Prado, B. 2018. "Humanismo, Modernidad y Posmodernidad. Una Reflexión Sobre El Doble Origen De La 'Modernidad' a La Luz De Cosmópolis y Regreso a La Razón De Stephen Toulmin." Cartaphilus (Murcia) 16: 11-35.
Ramírez, C. A., & Egío, J. L. 2020. Conceptos, autores, instituciones: Revisión crítica de la investigación reciente sobre la escuela de salamanca (2008-19) y bibliografía multidisciplinar. Dykinson. DOI https://doi.org/10.2307/j.ctv153k3nm
Reyes, J. 2016 La racionalidad sapiencial en el estatuto del pensamiento teológico. Bogotá: Editorial de la Pontificia Universidad Javeriana.
Roaro, J. 2014. “La Escuela de Salamanca y la interpretación histórica del Humanismo”, Disputatio 3: 189-261.
Rodríguez, F. 2003 “El hombre como libertad”, Cuadernos salmantinos de filosofía 30: 323-336. DOI https://doi.org/10.36576/summa.1188
Sánchez-Bayón, A. 2010. Estudios de cultura político-jurídica. Madrid: Delta.
Sánchez-Bayón, A. 2012. Humanismo Iberoamericano. Guatemala: Cara Parens.
Sánchez-Bayón, A. 2013. “Galeato pro universitas humanitatis”. REPES, 20: 19-36.
Sánchez-Bayón, A. 2020. “Estudios económicos en la encrucijada”, Semestre Económico, 23(55): 47-66. DOI: https://doi.org/10.22395/seec.v23n55a2.
Sánchez-Bayón, A. 2021. Giro hermenéutico y revolución copernicana en Ciencias Económicas: Regreso a las raíces y disciplinas duales. Encuentros multidisciplinares, 23(68): 1-26.
Sánchez-Bayón, A.; Seoane, M. 2013. Teoría y praxis de los derechos humanos. Madrid: Difusión Jurídica y Temas de Actualidad.
Scannone, J. 2009. "La Filosofía De La Liberación: Historia, Características, Vigencia Actual". Teología y Vida 50, no. 1-2: 59-73. DOI https://doi.org/10.4067/S0049-34492009000100006
Scannone, J. 2015 “Interpretación reflexiva de la actual realidad histórica: semillas de futuro”, en Scannone, J. (ed.) El surgimiento de un nuevo paradigma: una mirada interdisciplinar desde América Latina. Buenos Aires: Fundación CICCUS: 23-46.
Scannone, J. y Remolina, G. 1999. Filosofar En Situación De Indigencia. Madrid: Universidad Pontificia Comillas.
Scannone, J. 1981 “La racionalidad científico-tecnológica y la racionalidad sapiencial de la cultura latinoamericana”. Stromata, 37(3/4): 155–164.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 José Antonio Hernanz Moral

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The articles published at Journal of the Sociology and Theory of Religion will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in Journal of the Sociology and Theory of Religion.
