Introduction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24197/jstr.Extra-1.2022.I-VI

Keywords:

School of Salamanca, Moral Economy, Luis de Molina, Juan de Mariana

Abstract

This is a special issue dedicated to the School of Salamanca, or rather (and as is proven by the contributions in this issue), the Spanish School of Moral Economy (EEE). It turns out that, due to the black legend (Hispanophobic, Roca, 2016. Sánchez-Bayón, 2012 and 2013), especially in its latest editions (the anti-Francoist and Spanish regionalist one, plus the Latin American indigenist and decolonial one), it has been renounced and erased any Spanish heritage, especially if it was as brilliant as EEE's. This school was a benchmark of modern thought, a guide to globalization at that time and present throughout the known world (at least in its network of universities, Sánchez-Bayón, 2010 and 2015): it favored the transit of traditional or pure theology ( on the attributes of God), to the modern or political (on the political organization of the people of God); from iusromanism to the new law of nations and/or International Law; from natural to positive iushumanism (via the statutory common law of the Indies), etc.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afanasyev, A. (2016). La Escuela de Salamanca del siglo XVI: algunas contribuciones a la ciencia económica. Rev. Empresa y Humanismo, 19(1): 7-30. DOI: 10.15581/015.XIX.1.7-30

Barrientos, J. (1985). Un siglo de moral económica en Salamanca (1526-1629). Salamanca: Universidad de Salamanca.

Barrientos, J. (2011), Repertorio de moral económica (1526-1670): la Escuela de Salamanca y su proyección. Pamplona: Eunsa.

Beltran, L. (1961). Historia de las doctrinas económicas, Barcelona: Teide.

Chafuen, A. (2009). Raíces cristianas de la economía de libre mercado. Santiago de Chile: Fundación para el progreso.

Gómez Rivas, L. (1999). Business Ethics and the History of Economics in Spain. «The School of Salamanca: A Bibliography». Journal of Business Ethics, 22(3), 191-202.

Gómez Rivas, L. (2019). Campeones de la libertad. Madrid: Unión Editorial.

Gómez Rivas, L. (2020). La Escuela de Salamanca, Hugo Grocio y el liberalismo económico en Gran Bretaña. Madrid: Universidad Francisco de Vitoria.

Grice-Hutchinson, M. (1978). Early economic thought in Spain, 1177-1740. London: Boston: G. Allen & Unwin.

Hayek F (1946) Individualism and Economic Order. Princeton: Princeton University

Hayek F (1952a) The sensory order. Chicago: University of Chicago

Hayek F (1952b) The counter-revolution of science: Studies on the Abuse of Reason. Free Press: Blencoe

Huerta de Soto, J. (1996). New Light on the Prehistory of the Theory of Banking and the School of Salamanca. The Review ofAustrian Economics, 9(2): 59-81

Huerta de Soto, J. (2009). The theory of dynamic efficiency. London ; New York: Routledge.

Huerta de Soto, J. (2012). La esencia de la Escuela Austriaca. Guatemala: Univ. Francisco Marroquín.

Huerta de Soto, J. (2013). Juan de Mariana y los escolásticos españoles. Dendra Médica Rev. Humanidades, 12(1): 32-45.

Popescu, O. (1986). El pensamiento económico en la escolástica hispanoamericana. Económica, 32(2): 227-260.

Roca, M.E. (2016). Imperiofobia y leyenda negra. Madrid: Siruela.

Rothbard, M. (1976). “New Light on the Prehistory of the Austrian School” (p. 36-48), en Rothbard, M. The Fondations of Modern Austrian Economics. Kansas: Sheed and Ward.

Rothbard, M. (2006). An Austrian Perspective on the History of Economic Thought (2 vol.). Auburn: Mises Institute.

Sánchez-Bayón, A. (2010). Estudios de cultura político-jurídica. Madrid: Delta Publicaciones.

Sánchez-Bayón, A. (2012). Humanismo iberoamericano. Guatemala: Cara Parens.

Sánchez-Bayón, A. (2013). Renovación de la Filosofía Social Iberoamericana. Valencia: Tirant Lo Blanch.

Sánchez-Bayón, A. (2015). Universidad, ciencia y religión en los Estados Unidos de América. Porto: Ed. Sindéresis.

Sánchez-Bayón, A. (2014). Freedom of religion at large in American Common Law: a critical review and new topics, Journal for the Study of Religions and Ideologies, 13(37): 35-72. EID: 2-s2.0-84893552007.

Sánchez-Bayón, A. (2016). Religión civil estadounidense. Porto: Ed. Sindéresis.

Sánchez-Bayón, A. (2019). Sociología de la identidad estadounidense. Porto: Ed. Sindéresis.

Sánchez-Bayón, A. (2020a). Estudios económicos en la encrucijada, Semestre Económico, 23(55), 47-66. DOI: https://doi.org/10.22395/seec.v23n55a2.

Sánchez-Bayón, A. (2020b). Una historia epistemológica de los estudios de ciencias jurídicas y económicas. Derecho y Cambio Social, 62: 468-498.

Sánchez-Bayón, A. (2021a). Giro hermenéutico y revolución copernicana en Ciencias Económicas: Regreso a las raíces y disciplinas duales. Encuentros multidisciplinares, 23(68): 1-26.

Sánchez-Bayón, A. (2021b). Urgencia de una filosofía económica para la transición digital: Auge y declive del pensamiento anglosajón dominante y una alternativa de bienestar personal, Miscelánea Comillas. Rev. Ciencias Humanas y Sociales, 79(155): 521-551. DOI: https://doi.org/10.14422/mis.v79.i155.y2021.004

Sánchez-Bayón, A. (2021c). Una historia de las ciencias económicas desde sus raíces y disciplinas duales: de la hacendística y camerología a la economía aplicada y su giro hermenéutico. Revista Facultad De Ciencias Económicas, 29(2), 87-103. https://doi.org/10.18359/rfce.5439

Sánchez-Bayón, A., Peña, J.A. (2021). Instituciones públicas a debate. Madrid: Delta Publicaciones.

Downloads

Published

2022-09-04

How to Cite

Introduction. (2022). Journal of the Sociology and Theory of Religion, 14(Extra-1), I-VI. https://doi.org/10.24197/jstr.Extra-1.2022.I-VI