Teaching innovation through Mobile Learning: Comparative study
Teaching innovation through Mobile Learning: Comparative study
DOI:
https://doi.org/10.24197/trp.35.2023.48-75Keywords:
Teaching innovation; Mobile Learning; Digital Competence; Teacher TrainingAbstract
Throughout this study, we intend to delve into one of the innovative additions that are being implemented, with increasing presence, in classrooms at any stage of the educational system, considering digital competence. More specifically, we refer to Mobile Learning as an instrument with great potential for the teaching-learning process. Generally, the use of mobile devices is perceived as a complement at specific moments, without knowing in what ways all its benefits can be taken advantage of. Therefore, in these lines, we will delve into the different models of implementation of Mobile Learning, as we consider that this is the first step to carry out a responsible and coherent use of any innovation.
Downloads
References
Alises, M.E. (2017). Potencial pedagógico del mobile learning en el aula de música en secundaria. Revista de comunicación de la SEECI, 43, 29-51. En https://www.seeci.net/revista/index.php/seeci/article/view/459 (20/05/23)
Arce, R. A. (2013). “Mobile learning: aprendizaje móvil como complemento de una estrategia de trabajo colaborativo con herramientas Web 2 y entorno virtual de aprendizaje WebUNLP en modalidad de blended learning”. I Jornadas Nacionales de TIC e Innovación en el Aula. En http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/26538 (10/05/23)
Balladares Burgos, J., y Valverde Berrocoso, J. (2022). El modelo tecnopedagógico TPACK y su incidencia en la formación docente: una revisión de la literatura. RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 6(1), 63-72. En https://doi.org/10.32541/recie.2022.v6i1.pp63-72 (15/04/23)
Ballagas, R., Rohs, M., Sheridan, J. G., y Borchers, J. (2004). Byod: Bring your own device. In Proceedings of the Workshop on Ubiquitous Display Environments, Ubicomp.
Brazuelo, F. y Gallego, D.J. (2014). Estado del Mobile Learning en España. Educar em Revista, 4, 99 -128. En https://www.scielo.br/j/er/a/49X4Hzq7Zkbc7FNpnsCZfxG/abstract/?lang=es (25/05/23)
Cabero Almenara, J. y Martínez Gimeno, A. (2019). Las Tecnologías de la Información y Comunicación y la formación inicial de los docentes. Modelos y competencias digitales. Revista de currículum y formación del profesorado, 23 (3), 247-268. En https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.9421 (28/01/23)
Cantillo, C., Roura, M y Sánchez, A. (2012). Tendencias actuales en el uso de dispositivos móviles en educación. La Educ@ción digital magazine, 147, 1-21. En http://www.educoas.org/portal/la_educacion_digital/147a/indexen.html (15/03/23)
Comisión Europea (2021). Comunicación de la Comisión al Parlamento Europeo, al Consejo, al Comité Económico y Social Europeo y al Comité de las Regiones. Brújula Digital 2030: el enfoque de Europa para el Decenio Digital. Bruselas. En https://cutt.ly/EwypjZWe (24/02/23)
Dávila, M. R. (2020). M-Learning: características, ventajas y desventajas, uso. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 8(1), 50-52. En https://ojs.docentes20.com/index.php/revista- docentes20/article/view/80 (26/02/23)
Delgado, R. Z. (2019). El m-learning, las ventajas de la utilización de dispositivos móviles en el proceso autónomo de aprendizaje. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 4(3), 29-38. En https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7047179 (28/04/23)
Falceto, B., Coiduras, J.L. y Rovira, G. (2016). La creación de una herramienta competencial para analizar actividades basadas en el m-learning en la Educación Primaria. Pi-xel-Bit: Revista de medios y educación, 48, 27-40. En https://doi.org/10.12795/pixelbit.2016.i48.02 (29/03/23)
Fombona, J., y Pascual, M.A. (2013). Beneficios del m-learning en la Educación Superior. Educatio Siglo XXI, 31(2), 211-234. En https://revistas.um.es/educatio/article/view/187171 (18/05/23)
Formación en Red. (2014). Mobile Learning y Realidad Aumentada. Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado. En https://intef.es/Noticias/mobile-learning-y-realidad-aumentada-en-educacion/ (26/02/23)
Germanova, S.E., Plyushchikov, V.V., Petrovskaya, P.A., Sambros, N.B. y Petukhov, N.V. (2021). Introduction of mobile education in the educational process in the university. Revista de la Universidad de Zulia, 12 (35), 194-211. En http://dx.doi.org/10.46925//rdluz.35.12 (10/04/23)
Gough, D., Oliver, S., y Thomas, J. (2017). An Introduction to Systematic Reviews. Sage. En https://n9.cl/1njou (16/05/23)
Gros, B., Escofet, A. y Marimón-Martí, M. (2016). Los patrones de diseño como herramientas para guiar la práctica del profesorado. RELATEC- Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15 (3), 11-25. En https://doi.org/10.17398/1695-288X.15.3.11 (04/04/23)
Gutierrez-Palomino, B. A., Ludeña-Gavino, S. B., Flores-Castañeda, R. O., Acuña-Meléndez, M. E., Olaya-Cotera, S., y Andrade-Diaz, E. M. (2022). Aplicación de las TICs en el sector educativo: una revisión de la literatura científica de los últimos 5 años. Apuntes universitarios, 12(1), 207-220. En https://doi.org/10.17162/au.v11i5.929 (16/05/23)
INTEF (Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado). (2017) Marco de Referencia de Competencia Digital Docente. Madrid. En https://cutt.ly/VwypjIlB (18/03/23)
Koole M., Buck, R., Anderson, K. y Laj, D., (2018). Una comparación de la adopción de dos modelos de investigación en aprendizaje móvil: el modelo FRAME y el marco de evaluación de 3 niveles. Ciencias de la Educación, 8(3): 114. En https://www.mdpi.com/2227-7102/8/3/114 (17/02/23)
Korucu, A.T., y Alkan, A. (2011). Differences between m-learning (mobile learning) and e-learning, basic terminology and usage of m-learning in education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 15(0), 1925-1930. En https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.04.029 (25/03/23)
Mora, F. (2013). El mobile learning y algunos de sus beneficios. Revista calidad en la Educación Superior, 4(1), 47-67. En https://doi.org/10.22458/caes.v4i1.453 (25/03/23)
Palomino, J. C., Pastor, J.L. y Núñez, J. (2018) Ambientes Activos de Aprendizaje con Tablet. Curso de SCOLARTIC. En https://www.educa.jcyl.es/educacyl/cm/gallery/CCD/Area_3/A2.3_MOBILE_LEARNING/6_bibliografa.html (05/01/23)
Parra, E. (2012). Conceptos y tecnologías para M-Learning. Cuaderno Activa, 2 (2), 39-46. En https://ojs.tdea.edu.co/index.php/cuadernoactiva/article/view/63 (05/01/23)
Pérez A.B. y Alegría A. (2013). Guía para la implantación del Mobile Learning. Universidad Politécnica de Madrid. Gabinete de Tele-educación. Madrid. En: https://procomun.intef.es/articulos/guia-para-la-implantacion-del-mobile-learning (17/02/23)
Puentedura, R. (2006). Transformation, Technology, and Education. Hippasus. En http://hippasus.com/resources/tte/ (25/03/23)
Redecker, C. (2020) Marco Europeo para la Competencia Digital de los Educadores: DigCompEdu. (Trad. Fundación Universia y Ministerio de Educación y Formación Profesional de España). Secretaría General Técnica del Ministerio de Educación y Formación Profesional de España (Original publicado en 2017) https://cutt.ly/zwypjnuA (05/01/23)
Rivero, C. y Suarez, C. (2017). Desde la educación a distancia al e-learning: emergencia, evolución y consolidación. Educación y Tecnología, 1(10), 1-13. En http://hdl.handle.net/2445/155447 (17/02/23)
UNESCO (2013). Directrices para las políticas de aprendizaje móvil. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. UNESCO. En https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000219662 (14/02/23)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 AZUCENA ESTEBAN

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles published at Tabanque. Revista Pedagógica will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in Tabanque. Revista Pedagógica.
