HumanizAS Project: Humanizing healthcare in medical, nursing, speech and language therapy, and human nutrition and dietetics students at the University of Valladolid (2019-2024)

Authors

  • Natalia Jimeno Bulnes Facultad de Medicina de la Universidad de Valladolid Av. Ramón y Cajal 7 47005 Valladolid, España
  • Álvaro Díez Revuelta Área de Psiquiatría Facultad de Medicina de la Universidad de Valladolid Av. Ramón y Cajal 7 47005 Valladolid, España

DOI:

https://doi.org/10.24197/9knddq43

Keywords:

humanization; healthcare; medical education; teaching innovation; interview.

Abstract

The humanizAS teaching innovation project at the University of Valladolid addresses the need to humanize healthcare, a priority skill in the face of the excessive technification and bureaucratization of healthcare contexts. It is implemented in five healthcare degrees in an early and multidisciplinary manner. Its core methodology is the "Interview with a Healthcare Professional," which promotes early care contact and the active role of students. After five years and 191 interviews, its evaluation by students and professionals demonstrates high success. The model, which is supported by an extensive network of collaborators, is proposed as a standard for future healthcare training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Grupo de trabajo de certificación de Proyecto HU-CI, 00. (2019). Manual de buenas prácticas de Humanización en las Unidades de Cuidados Intensivos. (2a). Proyecto HU-CI. http://humanizandoloscuidadosintensivos.com/es/buenas-practicas/

Grupo de trabajo de humanización de los servicios de urgencias Hospitalarias. (2020). Manual de buenas prácticas de humanización en los servicios de urgencias hospitalarias. Proyecto HU-CI. https://proyectohuci.com/wp-content/uploads/2020/09/ManHUrgHosp.pdf

Gutiérrez Fernández, R. (2017). La humanización de (en) la Atención Primaria. Revista Clínica de Medicina de Familia, 10(1), 29–38. https://scielo.isciii.es/pdf/albacete/v10n1/especial.pdf

Gutiérrez, R. (2025). Humanización de (en) la Asistencia Sanitaria. RIECS: Revista de Investigación y Educación En Ciencias de La Salud, 10(1), 37–45. https://doi.org/10.37536/RIECS.2025.10.1.468

Jefatura de Estado. (2003). LEY 44/2003, de 21 de noviembre, de ordenación de las profesiones sanitarias. BOE núm. 280, de 22 de noviembre de 2003 (280, pp. 1–32).

Jimeno-Bulnes, N., & Díez-Revuelta, Á. (2021). Entrevista a un profesional sanitario: estudio piloto de una actividad de contacto asistencial temprano en el grado en Medicina durante la pandemia por COVID-19. Revista de La Fundación Educación Médica, 24(4), 199–209. https://doi.org/10.33588/fem.244.1136

Jimeno Bulnes, Natalia; Fernández Linsenbarth, Inés; Beño Ruiz de la Sierra, Rosa María; Arjona Valladares, Antonio; Santiago Pardo, Rosa Belén; Ayuso Lanchares, Alba; Velasco González, Verónica; Durántez Fernández, Carlos; Almudí Alegre, José Luis; Martínez García, Diana; Carretero Lozano, Naiara y Díez Revuelta, Álvaro. (2024). Entrevistas a profesionales sanitarios para humanizar la atención sanitaria: experiencia de 5 años en el proyecto humanizAS. En: S. Álvarez y R. Pinedo (eds.). Innovación docente en Educación Superior. El poder de innovar: experiencias educativas que transforman. Valladolid, Universidad de Valladolid. Centro de Enseñanza Online, Formación e Innovación Docente Agilice Digital, pp. 143-149.

López-Cortacans, G., Pérez-García, R., Pérez-García, M., & Pérez-García, D. (2021). Hasta pronto, Dr. Marañón. Revista de La Fundación Educación Médica, 24(6), 323. https://doi.org/10.33588/fem.246.1156

Trainini, J. C. (2020). Humanización en la práctica médica. Educación Médica, 21(2), 65–66.

March, J. C. (2017). Humanizar la sanidad para mejorar la calidad de sus servicios. Revista de Calidad Asistencial, 32(5), 245–247. https://doi.org/10.1016/j.cali.2017.10.001

Viña, M. (2022). Cuidados para quienes cuidan. Norte de Salud Mental, XVIII(66), 71–78.

Downloads

Published

2025-12-10

Issue

Section

Artículos

How to Cite

HumanizAS Project: Humanizing healthcare in medical, nursing, speech and language therapy, and human nutrition and dietetics students at the University of Valladolid (2019-2024). (2025). Anales De La Real Academia De Medicina Y Cirugía De Valladolid, 58, 271-284. https://doi.org/10.24197/9knddq43