humanizAS Project: Experience with students of the Degree in Human Nutrition and Dietetics at the University of Valladolid (2022-2024)

Authors

  • Álvaro Díez Revuelta Área de Psiquiatría. Facultad de Medicina de la Universidad de Valladolid. Av. Ramón y Cajal 7. 47005 Valladolid.
  • Naira Carretero Lozano Dietista-Nutricionista. Presidenta del Colegio Profesional de Dietistas-Nutricionistas de Castilla y León (CODINUCyL) C/San Ignacio 11, local 9, 47003 Valladolid.
  • Diana Martínez García Colegio Profesional de Dietistas-Nutricionistas de Castilla y León (CODINUCyL), Consejo General de Colegios Oficiales de Dietistas-Nutricionistas (CGCODN). C/San Ignacio 11, local 9, 47003 Valladolid.
  • Natalia Jimeno Bulnes Área de Psiquiatría. Facultad de Medicina de la Universidad de Valladolid. Av. Ramón y Cajal 7. 47005 Valladolid.

DOI:

https://doi.org/10.24197/4cyjw869

Keywords:

humanization; teaching innovation; dietetics-nutrition; interview; behavioral science and communication.

Abstract

The humanizAS project addresses the early learning of healthcare humanization, an essential competency for the Degree in Human Nutrition and Dietetics due to the need to build a solid therapeutic alliance. The core methodology is the 'Interview with a Healthcare Professional’, which is implemented in the first year in collaboration with the Professional Association of Dietitians-Nutritionists of Castile and León (CODINUCyL). During the first two years of implementation (2022-2024), 79 students interviewed 16 Dietitians-Nutritionists (93.8% women) with experience ranging from 3 to 30 years. The professionals gave a high level of satisfaction (4.8/5) and utility (4.8/5) rating, as did the students (4.4/5 and 4.5/5, respectively). This activity is validated as a key model for early humanistic training in Dietetics-Nutrition.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BIBLIOGRAFÍA

Camacho-López, S.; Nava-González, E.J.; Apolinar-Jiménez, E.; Almendra-Pegueros, R.; Pérez-López, A.; Gamero, A.; Kammar-García, A.; Duarte Junior, M.A.; Fernández-Villa, T.; Pérez-Esteve, E.; Bonilla, D.A.; Lozano-Lorca, M.; Navarrete-Muñoz, E.M. (2022). Comunicación ética en redes sociales para la nutrición. Revista Española de Nutrición Humana y Dietética 2022; 26(1): 1 - 3. https://dx.doi.org/10.14306/renhyd.26.1.1637.

Díez Revuelta… autores. (en prensa). Proyecto humanizAS: Experiencia en estudiantes del Grado en Medicina de la Universidad de Valladolid (2019-2023). Anales de la Real Academia de Medicina y Cirugía de Valladolid.

Gamboa-Delgado, E; Escalante Izeta, E; Amaya-Castellanos, A. (2018). Aplicabilidad de las teorías de comunicación en salud en el campo de la educación nutricional. Revista Chilena de Nutrición 2018; 45(1): 6064. http://dx.doi.org/ 10.4067/S0717-75182018000100060.

Gutiérrez, R. (2025). Humanización de (en) la Asistencia Sanitaria. Revista de Investigación y Educación En Ciencias de La Salud, 10(1), 37–45. https://doi.org/10.37536/RIECS.2025.10.1.468.

Jimeno-Bulnes, N. y Díez-Revuelta, Á. (2021). Entrevista a un profesional sanitario: estudio piloto de una actividad de contacto asistencial temprano en el grado en Medicina durante la pandemia por COVID-19. Revista de La Fundación Educación Médica, 24(4), 199–209. https://doi.org/10.33588/fem.244.1136.

Jimeno-Bulnes, N. y Díez-Revuelta, Á. (en prensa). Proyecto humanizAS: humanizando la atención sanitaria en estudiantes de medicina, enfermería, logopedia, y nutrición humana y dietética de la Universidad de Valladolid (2019-2024). Anales de la Real Academia de Medicina y Cirugía de Valladolid.

Downloads

Published

2025-12-10

Issue

Section

Artículos

How to Cite

humanizAS Project: Experience with students of the Degree in Human Nutrition and Dietetics at the University of Valladolid (2022-2024). (2025). Anales De La Real Academia De Medicina Y Cirugía De Valladolid, 58, 317-330. https://doi.org/10.24197/4cyjw869