Tina Escaja and Destructivism: genesis and aesthetics of an avant-garde literary movement in the new millenniu

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24197/cel.14.2023.714-743

Keywords:

Tina Escaja, Destructivism, cyberpoetry, digital literature, cyberfeminism, avant-garde

Abstract

The aim of this paper is to analyze the technological basis of Tina Escaja's literary work and the spurs of her feminist writing as fundamental pillars of the neo-avant-garde created by the author, Destructivism. Thus, we will begin by introducing the cyberpoet as part of a new generation of women writers and literary theorists. Secondly, we will analyse Escaja as a writer and critic, as well as the technological basis and feminism of her work. Finally, we will examine the foundations of the destructivist movement, its genesis and the collection of poems that embodies its aesthetic postulates.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso Valero, Encarna (2020), “De nuevo el compromiso: la poesía electrónica escrita por mujeres”, Impossibilia. Revista Internacional de Estudios Literarios, 20, pp. 132-155.

Butler, Judith (2002), Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del “sexo”, Buenos Aires, Paidós.

Escaja, Tina (s.f.), “¿Quién es Tina Escaja?”, https://proyecto.w3.uvm.edu// [07/11/2022].

Escaja, Tina (2000), “On angels and androids: Spanish/American women poets facing centuries’end”, Hispanófila, 130, pp. 91–105, http://www.jstor.org/stable/43807034 [07/11/2022].

Escaja, Tina (2003), “Hacia una nueva historia de la poesía hispánica: Escritura tecnetoesquelética e hipertexto en poetas contemporáneas en la red”, Espéculo. Revista de estudios literarios, 24, http://www.ucm.es/info/especulo/numero24/ciberpoe.html [04/11/2022].

Escaja, Tina (2009), “De ‘fuegos fatuos’ al ‘coño azul’. Hacia una nueva historia de la poesía española escrita en castellano”, Destiempo, 19, pp. 359-385, https://www.researchgate.net/publication/28268277 [08/11/2022].

Escaja, Tina (2012), “Género, tecnología e internet en Latinoamérica y vigencias del formato digital”, Letras femeninas, 38(1), pp. 147-165, https://www.jstor.org/stable/23345562 [04/11/2022].

Escaja, Tina (2016), Manual destructivista. Destructivist manual. New York. Artepoética Press.

Ferradáns, Carmela (2015), “Respiración mecánica & VeloCity”, Letras Femeninas, 41(2), pp. 197-198, https://www.proquest.com/scholarly-journals/respiración-mecánica-amp-velocity/docview/1804902290/se-2?accountid=14477 [11/11/2022].

García Manso, Almudena (2007), “Cyborgs, mujeres y debates. El ciberfeminismo como teoría crítica”, Barataria. Revista Castellano-Manchega de Ciencias Sociales, 8, pp. 13-26. DOI: https://doi.org/10.20932/barataria.v0i8.202.

García-Roca, Anastasio (2020), “Lectura virtualmente digital: el reto colectivo de interpretación textual”, Cinta de moebio, 67, pp. 65-74. DOI: https://doi.org/10.4067/s0717-554x2020000100065.

Hermosilla Álvarez, María Ángeles (2011), “La poesía de mujeres en España: la búsqueda de una identidad”, Alfinge, 23, pp. 65-88.

Hermosilla Álvarez, María Ángeles (2020), “Teoría feminista y poesía española de mujeres”, Boletín de la Real Academia de Ciencias, Bellas Letras y Nobles Artes de Córdoba, 169, pp. 281-299.

Llosa Sanz, Álvaro (2019), “De vitrales, abrigos, códigos de barras, ovejas y robots: Tina Escaja y la poética transmedia de la interfaz”, Caracteres. Estudios culturales y críticos de la esfera digital, 8(1), pp. 362-398, https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/74285/1/Caracteresvol8n1mayo2019-vitrales.pdf [11/11/2022].

Molina, José Luis (2017), “La poesía feminista de Tina Escaja: de Código de barras a Manual destructivista”, Cuadernos de ALDEEU, 31, pp. 17-51.

Morgado, Nuria y Tina Escaja (2021), “Los infinitos mundos cibernéticos de Tina Escaja o la seducción de la literatura electrónica”, Letras Hispanas: Revista de literatura y de cultura, 17(1), pp. 70-75, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8218265 [15/11/2022].

Navas Ocaña, María Isabel (2001), “Encuentros y desencuentros: la crítica española y las vanguardias”, España contemporánea: Revista de Literatura y Cultura, 14(2), pp. 95- 104. Handle: http://hdl.handle.net/1811/77634.

Navas Ocaña, María Isabel (2020), “Las escritoras en el canon de la literatura digital en español”, Studia Neophilologica, 92(3), pp. 337-360. DOI: https://doi.org/10.1080/00393274.2020.1730235.

Oropesa, Salvador (2014), “Conversación con Tina Escaja, poeta”, Diálogo, 17(2), pp. 99-104. DOI: https://doi.org/10.1353/dlg.2014.0060.

Oropesa, Salvador (2018), “Reseña de Manual Destructivista/Destructivist manual by Tina Escaja”, Journal of Gender and Sexuality Studies / Revista de Estudios de Género y Sexualidades, 44(1), pp. 156–157. DOI: https://doi.org/10.14321/jgendsexustud.44.1.0156.

Osan, Ana (2017), “Reseña de Manual destructivista/Destructivist Manual by Tina Escaja”, Hispania, 100(3), pp. 497-498. DOI: http://doi.org/10.1353/hpn.2017.0089.

Reverter Bañón, Sonia (2013), “Reflexiones en torno al Ciberfeminismo”, Asparkía: Investigació Feminista, 12, pp. 35-51, https://www.proquest.com/scholarly-journals/reflexiones-en-torno-al-ciberfeminismo/docview/2610484829/se-2 [04/11/2022].

Romero López, Dolores (2011), “Retos de la literatura en la era digital”, Revista Telos (Cuadernos de Comunicación e Innovación), 86, pp. 45-50.

Saum-Pascual, Alex (2018), #Postweb! Crear con la máquina y en la red, Madrid, Iberoamericana / Vervuert.

University of Vermont. (2018), “Faculty feature: Tina Escaja” [Vídeo], https://youtu.be/OD2SVwVf7CA [07/11/2022].

Vera Méndez, Juan Domingo (2005), “Sobre la forma antológica y el canon literario”, Espéculo. Revista de estudios literarios, 30, http://www.ucm.es/info/especulo/numero30/antcanon.html [21/11/2022].

Wilding, Faith (2004), “¿Dónde está el feminismo en el ciberfeminismo?”, Lectora: revista de dones i textualitat, 10, pp. 141-151.

Zafra Alcaraz, Remedios (2004), “Ciberfeminismo. Bases y propuestas en un mundo global”, Mujer y cultura visual. Handle: http://hdl.handle.net/11441/26536.

Zafra Alcaraz, Remedios (2008), “Lo que decimos fue, lo que no quiso ser y lo que esperamos del ciberfeminismo”, Mujer y cultura visual. Handle: http://hdl.handle.net/11441/26545.

Downloads

Published

2023-07-11

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

Tina Escaja and Destructivism: genesis and aesthetics of an avant-garde literary movement in the new millenniu. (2023). Castilla. Estudios De Literatura, 14, 714-743. https://doi.org/10.24197/cel.14.2023.714-743