Between the garden and the sea: the split identity in «Rumbo» (1935) of Maruja Falena
DOI:
https://doi.org/10.24197/cel.16.2025.435-460Keywords:
Maruja Falena, Noreste, Rumbo, poetry written by women, contemporary Spanish literatureAbstract
Maruja Falena is the pseudonym with which the mysterious Aragonese poet María Ferrer Llonch, born in 1905 in Zaragoza, signed herself in several of the poetic magazines of the 1930s, such as Isla. Hojas de Arte y Letras, from Cádiz; A la Nueva Ventura, from Valladolid and Ágora. Revista de ensayos, from Albacete. This author, who only published one collection of poems, Rumbo (1935), seems to have had a relevant role in the context of the Aragonese literary avant-garde, especially through her collaboration with one of its cultural epicenters, the magazine Noreste. However, after the outbreak of the civil war, traces of it were lost. From this second stage of his life, only some data remain, the authenticity of which is difficult to verify. Although we do not know much about her poetic career, the few samples that have been preserved show us an artist gifted with her own, original and interesting voice. In that sense, it seems to us that her reflection on feminine identity is especially relevant, which she presents in her verses as a brittle and changing entity based on identification with animals and plants deprived of strength or freedom. In his collection of poems, the lyrical subject is shown to be affected by an existential crisis that is channeled through the choice of certain themes (love, sexual desire, travel or social awareness), the updating of traditional poetic symbols (the falena, the tree or the pirate) and the dissolution of the popular metric forms that predominate throughout the first part in the free verse, adopted towards the middle. For this reason, it has been considered pertinent to study how Falena articulates the investigation into the depths of the self in Rumbo.
Downloads
References
Barreiro, Javier (2005). “La palabra oculta de Aragón. Cinco escritoras aragonesas del siglo XX: Sol Acín, Lola Aguado, María Dolores Arana, Maruja Falena y Mayrata O’ Wisiedo”. Criaturas saturnianas, 3, pp. 93-105.
Beauvoir, Simone (2013). El segundo sexo. México D. F.: Random House Mondadori.
Bellver, Catherine G. (2001). Absence and Presence. Spanish Women Poets of the Twenties and Thirties. Lewisburg / London / Ontario: Lewisburg / Bucknell University Press / Associated University Press.
Biografía de Tomás Seral y Casas. Real Academia de la Historia: https://historia-hispanica.rah.es/biografias/42096-tomas-seral-y-casas [09/01/2025].
Cacciola, Anna (2019). Lenguaje bíblico e identidad de mujer en Carmen Conde. Mientras los hombres mueren y Mujer sin edén en la poesía femenina española de la primera mitad del siglo XX. Tesis doctoral. Alicante: Universidad de Alicante.
Cano Ballesta, Juan (1972). La poesía española entre pureza y revolución (1930-1936). Madrid: Gredos.
Chevalier, Jean y Alain Gheerbrant (2023). Diccionario de símbolos. Manuel Silvar y Arturo Rodríguez (trads.). Barcelona: Herder.
Domínguez Lasierra, Juan (1987). Revistas literarias aragonesas. Zaragoza: Institución Fernando el Católico.
Establier Pérez, Helena (2023a). “Cuerpo y sensualidad en la poesía escrita por mujeres (1900-1968). Introducción”. En Helena Establier Pérez (ed.), El corazón en llamas. Cuerpo y sensualidad en la poesía Española escrita por mujeres (1900-1968) Madrid / Frankfurt: Iberoamericana / Vervuert, pp. 9-45.
Establier Pérez, Helena (2023b). “Je est… une autre? Identidad femenina y voz lírica en la poesía escrita por mujeres”. Ínsula. Revista de Letras y Ciencias Humanas, 913-914, pp. 2-4.
“Falena, Maruja” (María Ferrer Llonch) (1935). Rumbo. Cierzo.
Gil, Ildefonso-Manuel (1981). “Prólogo. A Noreste (1932-1935)”. Edición facsimilar. Zaragoza: Torre Nueva Editorial y Excelentísimo Ayuntamiento de Zaragoza-Delegación de Cultura Popular y Festejos, s. p.
Gil, Ildefonso-Manuel (2000). Memorias (1926-2000): Vivos, muertos y otras apariciones. Zaragoza: Xordica.
Gilbert, Sandra M. y Gubar, Susan (1998). La loca del desván. La escritora y la imaginación literaria del siglo XIX. Madrid / Valencia: Ediciones Cátedra / Universitat de València / Instituto de la Mujer.
Hernández Guerrero, José Antonio (1983). Cádiz y las generaciones poéticas del 27 y del 36. La revista Isla. Cádiz: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz.
Irigaray, Luce (1977). Ce sexe qui n’en est pas un. Paris: Les éditions de minuit.
Johnson, Roberta (2019). Major Concepts in Spanish Feminist Theory. New York : State University of New York Press.
Lasala, Magdalena (2021). Legados de mujeres aragonesas de los siglos XIX y XX. Volumen I. Escritoras e intelectuales, artífices de la palabra. Zaragoza: Ayuntamiento de Zaragoza-Servicio de Mujer e Igualdad.
Leuci, Verónica y Giménez, Facundo (coords.) (2022). La loca de los versos: voces femeninas en la poesía española (siglos XIX a XXI). Mar del Plata: Es Pulpa Ediciones.
López Martínez, María Isabel (2023). “Figuraciones de la mujer en la poesía de María Elvira Lacaci”. Ínsula. Revista de Letras y Ciencias Humanas, 913-914, pp. 48-50.
Mainer, José-Carlos (1983). “Para la otra entrega de Noreste”. Galeradas de Andalán, 338 (938), pp. II-XV.
Mainer, José Carlos (1983). “Noreste, nº 13”, Galeradas de Andalán, 338 (938), pp. II-XV.
Mainer, José Carlos (1990). “Las escritoras del 27 (con María Teresa León al fondo)”. En VV. AA (eds.). Homenaje a María Teresa León. Cursos de verano de El Escorial (pp. 13-49). Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
Mainer, José-Carlos (1995). “Obertura para las luces de una ciudad (adagio, andante, agitato)”, en Luces de una ciudad. Arte y cultura en Zaragoza (1914-1936). Zaragoza: Gobierno de Aragón, pp. 2-26.
Mangini, Shirley (2001). Las modernas de Madrid. Las grandes intelectuales españolas de la vanguardia. Barcelona: Península.
Méndez, Concha (2019). Entre sombras y sueños. Antología poética. Edición de James Valender. Sevilla: Renacimiento.
Merlo, Pepa (ed.) (2022a). Con un traje de luna. Diálogo de voces femeninas de la primera mitad del siglo XX. Sevilla: Vandalia / Fundación José Manuel Lara.
Merlo, Pepa (ed.) (2022b). “Maruja Falena”. En Con un traje de luna. Diálogo de voces femeninas de la primera mitad del siglo XX. Sevilla: Vandalia / Fundación José Manuel Lara, pp. 437-446.
Osuna, Rafael (2006). Semblanzas de revistas durante la República. Málaga: Centro Cultural Generación del 27.
Pérez Rodríguez, Carmen (2023). “La mujer y el agua en las canciones de tradición oral: un estudio aproximativo de los personajes femeninos relacionados con el agua dulce en la poesía cancioneril hispánica y francesa”. En Alfonso Falero y David Doncel Abad (coords.). Eurasia. Vol: 2: Mujer y agua. Salamanca: Universidad de Salamanca, pp. 138-154.
Plaza-Agudo, Inmaculada (2016) Modelos de identidad en la encrucijada. Imágenes femeninas en la poesía de las escritoras españolas (1900-1936). Málaga: Atenea / Universidad de Málaga.
Plumwood, Val (2003). Feminism and the Mastery of Nature. London / New York: Routledge.
Serrano Asenjo, Enrique (ed.) (2000a). Fragmentos de la modernidad (antología de la poesía nueva en Aragón, 1931-1945). Huesca: Instituto de Estudios Altoaragoneses.
Serrano Asenjo, Enrique (2000b). “Introducción” en Fragmentos de la modernidad (antología de la poesía nueva en Aragón, 1931-1945). Huesca: Instituto de Estudios Altoaragoneses, pp. XI-CXX.
Sobrino Vegas, Ángel Luis (2012). Las revistas literarias en la II República. Tesis doctoral. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Soria Olmedo, Andrés (1988). Vanguardismo y crítica literaria en España. Madrid: Itsmo.
Ugalde, Sharon Keefe (2007). En voz alta. Las poetas de las generaciones de los 50 y los 70. Antología. Madrid: Hiperión.
VV. AA (1981). Noreste (1932-1935). Edición facsimilar. Prólogo de Ildefonso-Manuel Gil. Zaragoza: Torre Nueva Editorial y Excelentísimo Ayuntamiento de Zaragoza-Delegación de Cultura Popular y Festejos.
VV. AA (1936). Noreste, 14. Hemeroteca Municipal. Ayuntamiento de Madrid.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Laura Palomo Alepuz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal enables free and immediate access to its content to foster global knowledge.

The articles published at Castilla. Estudios de Literatura will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The authors continue as owners of their works, and can republish their articles in another medium without having to request authorization, as long as they indicate that the work was originally published in Castilla. Estudios de Literatura.

