Guarrazar and Its Treasure: A Review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24197/fh327e73

Keywords:

Visigothic Kingdom of Toledo, proprietary church, aristocracy, Late Antique anthroponymy, Etymologies, Eugenius of Toledo

Abstract

This paper reconsiders the meaning of the treasure of Guarrazar. It starts with a presentation and interpretation of the huge amount of information recently provided by the archaeologists: Guarrazar appears to have been a first-level religious centre since imperial times and an aristocratic pole of power since the 6th century at least. The second part discusses the treasure’s main objects, especially its famous crowns, which are often misunderstood as symbols of royal power, and the names recorded in the inscriptions from Guarrazar. The place was not linked to the monarchy as an institution, but to one of the most powerful families in the kingdom, a usual competitor to the throne. Lastly we propose a textual interpretation for the church and monastery of Guarrazar, the basilica of St. Felix in Tatanesio, object of a poem by Eugenius of Toledo: this would suppose that King Theudis played a central role in the destiny of Guarrazar.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alberto, Paulo F. (ed.) (2006), Eugenii Toletani opera omnia, Turnhout, Brepols (= CCSL 114).

Alberto, Paulo F. (2014), “Conmemorando a los mártires en la Hispania Visigótica. Los tituli in Basilica de Eugenio de Toledo”, en Íñigo Ruiz Arzalluz (coord.), Estudios de filología e historia en honor del Professor Vitalino Valcárcel, Vol. I, Veleia. Anejos, Series Minor 32, Vitoria/Gasteiz, pp. 27-42.

Alegría Tejedor, Walter (2024), “Arqueologia d’un monestir Prepirinenc a Catalunya, dels visigots a la implantació del feudalisme a Santa Cecília dels Altimiris”, SVMMA. Revista de cultures medievals 24, pp. 27-44.

Amador de los Ríos, José (1861), El arte latino-bizantino en España y las coronas visigodas de Guarrazar: Ensayo histórico crítico, Madrid, Imprenta Nacional.

Arce, Javier (2001), “El conjunto votivo de Guarrazar: función y significado”, en Alicia Perea (ed.), El tesoro visigodo de Guarrazar, Madrid, CSIC, pp. 349-354.

Arce, Javier (2004), “Ceremonial visigodo/ceremonial bizantino: un tópico historiográfico. Balance de una década de investigaciones”, en Inmaculada Pérez Martín y Pedro Bádenas de la Peña (eds.), Bizancio y la Península Ibérica. De la Antigüedad Tardía a la Edad Moderna, Madrid, CSIC, pp. 101-115.

Arce, Javier (2006), “Fana, templa, delubra destrui praecipimus: el final de los templos de la Hispania romana”, Anuario Español de Arqueología, 79, pp. 115-124.

Ariño, Enrique (2013), “El hábitat rural en la Península Ibérica entre finales del siglo IV y principios del VIII: un ensayo interpretativo”, Antiquité Tardive, 21, pp. 93-123.

Aurrecoechea-Fernández, Joaquín y García Leicher, Alberto (2017), “Unas excepcionales placas tardorromanas de bronce halladas en Mérida (Badajoz) y Totanés (Toledo), decoradas con personificaciones relacionadas con la autoridad imperial y la Tyche de Roma”, Sautuola, 22, pp. 185-220.

Balmaseda Muncharaz, Luis J. (1995), “El tesoro perdido de Guarrazar”, Archivo Español de Arqueología, 68/171-172, pp. 149-164.

Balmaseda Muncharaz, Luis J. (2001a), “Los avatares del tesoro de Guarrazar”, en Alicia Perea (ed.), El tesoro visigodo de Guarrazar, Madrid, CSIC, pp. 63-78.

Balmaseda Muncharaz, Luis J. (2001b), “El yacimiento y sus excavaciones”, en Alicia Perea (ed.), El tesoro visigodo de Guarrazar, Madrid, CSIC, pp. 79-118.

Balmaseda Muncharaz, Luis J. (2009), “Hallazgo y dispersión del conjunto de Torredonjimeno según la documentación del archivo del MAN”, en Alicia Perea (ed.), El tesoro Visigodo de Torredonjimeno, Madrid, CSIC, pp. 31-54.

Barroso Cabrera, Rafael, Carrobles Santos, Jesús y Morín de Pablos, Jorge (2019), “Vrbs, praetorivm, svbvrbia. Centros de poder en la civitas regia toledana y su territorio en época visigoda”, Antigüedad y cristianismo, 35-36, pp. 391-444.

Caballero Zoreda, Luis (1980), La Iglesia y el monasterio visigótico de Santa María de Melque (Toledo), San Pedro de la Mata (Toledo), y Santa Comba de Bande (Orense), Excavaciones arqueológicas en España 109, Madrid, Ministerio de Cultura.

Caballero Zoreda, Luis y Sánchez Santos, José Carlos (1990), “Reutilizaciones de material romano en edificios de culto cristiano”, Antigüedad y cristianismo, 7 (Ejemplar dedicado a: Cristianismo y aculturación en tiempos del Imperio Romano), pp. 431-486.

Calligaro, Thomas y Périn, Patrick (2019), “Le commerce des grenats à l’époque mérovingienne”, Archéopages, Hors-série 5, pp. 109-120.

Campos Ruiz, Julio y Roca Meliá, Ismael (ed.) (1971), Regla monástica de San Isidoro, en Santos Padres Españoles II, Madrid, BAC,

pp. 90-125.

Canivet, Maria-Teresa (1978), “Le reliquaire à huile de la grande église de Huarte (Syrie)”, Syria, 55/1-2, pp. 153-162.

Catalán, Raúl, León, Cristina, Barona, Mónica y Martínez, César (2018), “Un nuevo hallazgo de ARS en el interior de la meseta Sur. Las producciones de sigillata africana, TSHT y cerámicas comunes del mausoleo de Alpuébrega (Polán, Toledo), en Iñaki Martín Viso, Patricia Fuentes Melgar, José Carlos Sastre Blanco y Raúl Catalán Ramos (eds), Cerámicas altomedievales en Hispania y su entorno (siglos V- VIII d. C.), Valladolid, Arbotante Patrimonio e Innovación, pp. 514-518.

Chavarría Arnau, Alejandra (2007), El final de las villas en Hispania (s. IV-VII d.C.), Turnhout, Brepols.

Codoñer Merino, Carmen (2007), “De Viris Illustribus”, en Valeriano Yarza Urquiola (ed.), Ildefonso Toletani episcopi opera, Turnhout, Brepols, pp. 473-618.

Coello, Francisco (1889), “Vías romanas entre Toledo y Mérida”, Boletín de la Real Academia de la Historia, 15, pp. 5-42.

Coriat, Jean-Pierre (1995), “La notion romaine de propriété : une vue d'ensemble”, en Olivier Faron, Étienne Hubert (ed.), Le Sol et l’immeuble, Lyon, Presses universitaires de Lyon, pp. 17-26.

Cózar Cuello, Juan S. y Sapalski Roselló, Cristina (2001), “Gemas del Museo Arqueológico Nacional y Palacio Real, Madrid”, en Alicia Perea (ed.), El tesoro visigodo de Guarrazar, Madrid, CSIC,

pp. 241-274.

Dagron, Gilbert (2007), “Couronnes impériales. Forme, usage et couleur des stemmata dans le cérémonial du Xe siècle”, en Klaus Belke, Ewald Kislinger, Andreas Külzer y María A. Stassinopoulou (eds.), Byzantina Mediterranea. Festschrift für Johannes Koder zum 65. Geburtstag, Wien-Köln-Weimar, pp. 157-174.

Delehaye, Hippolyte (1912), Les origines du culte des martyrs, Bruxelles, Bureau de la Société des Bollandistes.

De Marchi, Paola Marina (1991), “Reperti metallici e miscellanea”, en Gian Pietro Brogiolo, Lanfredo Castelletti (ed.), Archeologia a Monte Barro. Vol. 1, Il grande edificio e le torri, Lecco, Ed. Stefanoni, pp. 105-124.

Depreux, Philippe (ed.) (2014), “Le testament d’Aredius”, en Claude Andrault-Schmitt y Philippe Depreux (eds.), Les chapitres séculiers et leur culture: vie canoniale, art et musique à Saint-Yrieix (VIe-XIIIe siècle), Limoges, PUL, pp. 153-185.

De Rubeis, Flavia (2012), “La corona del martire, ovvero l’agone epigrafico tra cristiani e pagani”, en François Bougard, Régine Le Jan y Thomas Lienhard (eds.), Agôn. La compétition, Ve-XIIe siècle, Turnhout, Brepols, pp. 253-271 (= Hama 17).

De Saint-Denis, Eugène (ed.) (1972), Pline l’Ancien, Histoire naturelle. Livre XXXVII. Des pierres précieuses, París, Belles-Lettres.

Deswarte, Thomas (2007), “Le Christ-roi : autel et couronne votive dans l’Espagne wisigothique”, en Bruno Béthouart y Jérôme Grévy (dir.), Églises et pouvoirs [XIVe Université d’été Carrefour d’histoire religieuse, Poitiers, 11-14 juillet 2005], Boulogne-sur-Mer, pp. 71-83.

Devroey, Jean-Pierre (2003), Économie rurale et société dans l’Europe franque (VIe-IXe siècle), t. 1, Fondements matériels, échanges et lien social, Paris, Belin.

Dewing, H.B (ed.) (1919), Procopius III: History of the Wars, Books V and VI, London, Loeb.

Díaz, Pablo C. (2007), “Espacio real / espacio imaginado en los monasterios isidorianos”, en Jorge López Quiroga, Artemio M. Martinez Tejera y Jorge Morín de Pablos (ed.), Monasteria et territoria. Elites, edicilia y territorio en el Mediterraneo medieval (siglos V-XI), Oxford, BAR, pp. 77-90.

Díaz, Pablo C. (2015), “Visigothic Monasticism. Written Sources and Everyday Life”, en Olivier Delouis y Maria Mossakowska-Gaubert (eds.), La vie quotidienne des moines en Orient et en Occident (IVe-Xe siècle), vol 1. L’état des sources, El Cairo, IFAO-EFA, pp. 339-351.

Díaz, Pablo C. (2022), “La historia socio-económica del primer monacato hispánico: Ideal evangélico y desarrollo práctico”, en Antonio Ramos Millán et al. (ed.), La historiografía de los estudios monásticos en España. Entre el cristianismo y el islamismo, monjes, morabitos y frailes, Granada, Universidad de Granada, pp. 103-124.

Dierkens, Alain (1996): “La mort, les funérailles et la tombe du roi Pépin le Bref (768)”, Médiévales, 31 (La mort des grands. Hommage à Jean Devisse, sous la direction d’Odile Redon), pp. 37-51.

Duchesne, Louis (ed.) (1886), Liber Pontificalis, vol. 1, París, Thorin.

Eger, Christoph (2007), “Guarrazar (Provinz Toledo). Bericht zu den Unterschungen 2002 bis 2005”, Madrider Mitteilungen, 48,

pp. 267-305.

Elluère, Christiane (2001), “Las coronas de Guarrazar en los vaivenes de la historia”, en Alicia Perea (ed.), El tesoro visigodo de Guarrazar, Madrid, CSIC, pp. 311-317.

Favreau, Robert, Michaud, Jean y Mora, Bernadette (1989), Alpes-Maritimes, Bouches-du-Rhône, Var, Corpus des inscriptions de la France Medievale 14, Meudon, CNRS.

Feáns Ladeira, José (ed.) (2011), Isidoro de Sevilla. Etimologías. Libro XVI. De las piedras y de los metales, París, Belles-Lettres.

Férotin, Marius (ed.) (1904), Liber Ordinum, Monumenta Ecclesiae Liturgica V, París, Firmin-Didot.

Gallego García (Mar) et al. (2009), La Vega Baja de Toledo, Toledo, Toletum visigodo.

García Entero (Virginia) et al. (2017a), “La necrópolis de época visigoda de Santa María de Abajo (Carranque, Toledo)”, en María Perlines Benito, Patricia Hevia Gómez (coord.), La Meseta Sur entre la Tardía Antigüedad y la Alta Edad Media, Almadén, Junta de Comunidades de Castilla-La Mancha, pp. 153-212.

García Entero (Virginia) et al. (2017b), “Contextos cerámicos tardoantiguos procedentes del edificio palacial de Santa María de Abajo de Carranque (Toledo)”, Zephyrus, 50, pp. 147-172.

García Moreno, Luis A. (1974), Prosopografía del reino visigodo de Toledo, Salamanca, Universidad de Salamanca.

García Rodríguez, Carmen (1966), El culto de los santos en la España romana y visigoda, Madrid, CSIC.

García-Vuelta, Óscar y Perea, Alicia (2014), “Guarrazar: el taller orfebre visigodo”, Anales de Historia del Arte, 24, pp. 245-271.

Gil, Juan (ed.) (2018), Chronica Adefonsi Regis III Legionensis, en Chronica Hispana saeculi VIII et IX, Turnhout, Brepols

(= CCCM 65).

Guillaumin, Jean-Yves y Monat, Pierre (eds.) (2012), Isidore de Séville. Étymologies. Livre VII : Dieu, les anges, les saints, París,

Belles-Lettres.

Guillaumin, Jean-Yves (ed.) (2016), Isidore de Séville. Étymologies. Livre XV : Les constructions et les terres, París, Belles-Lettres.

Jiménez de Gregorio, Fernando (1962-1970), Diccionario de los pueblos de la provincia de Toledo hasta finalizar el siglo XVIII: población, sociedad, economía e historia, 3 vols., Toledo, Editorial

Católica Toledana.

Kremer, Dieter y Piel, Joseph M. (1976), Hispano-gotisches Namenbuch. Der Niederschlag des Westgotischen in den alten und heutigen Personen- und Ortsnamen der Iberischen Halbinsel, Heidelberg, Winter.

Levison, Wilhelm (ed.) (1910), Iulianus Toletanus. Historia Wambae regis, en Bruno Krusch y Wilhelm Levison (eds.), Passiones vitaeque sanctorum aevi Merovingici, Hannover-Leipzig, Hahn, pp. 486-535 (= MGH SS Rer. Mer. V).

López-Gómez, José Carlos (2021), El ocaso de los dioses en Hispania: transformaciones religiosas en el siglo III, Madrid, CSIC.

López-Gómez, José Carlos y Alvar, Jaime (2021), “Hacia un cambio de paradigma: manifestaciones religiosas en la Hispania del siglo III”, Hispania Sacra, 73/147, pp. 19-30.

Madrid Medrano, Sonia (2019), “El epitafio de un presbítero visigodo”, Boletín del Archivo Epigráfico, 4, pp. 16-25.

Maloney, Stephanie J. (2024), “Monasteries Established in Roman Villas: The Case of Torre de Palma (Portugal)”, SVMMA. Revista de cultures medievals, 24, pp. 27-44.

Martin, Céline (2006), “Montanus et les schismatiques : la reprise en main d’une périphérie hispanique au début du VIe siècle”, Médiévales 51, pp. 9-20.

Martin, Céline (2009), “L’innovation politique dans le royaume de Tolède : le sacre du souverain”, en Corinne Péneau (ed.), Élections et pouvoirs politiques du VIIe au XVIIe siècle, Pompignac, Bière, pp. 281-300.

Martin, Céline (2011), “Le Liber Iudiciorum et ses différentes versions”, Mélanges de la Casa Velázquez. Nouvelle série, 41/2, pp. 17-34.

Martin, Céline (2019), “Léovigild à Narbonne”, Le Moyen Âge, 125-3/4, pp. 529-541.

Martin, Céline (2023a), “Visigothic Spain and Byzantium. The story of a special (historiographical) relationship”, en Damián Fernández, Molly Lester y Jamie Wood (eds.), Rome and Byzantium in the Visigothic Kingdom: Beyond Imitatio Imperii, Amsterdam, AUP, pp. 29-51.

Martin, Céline (2023b), “Cuncta reparans. Recceswinth ou la succession réparatrice”, en Société des historiens médiévistes de l’Enseignement supérieur public (ed.), Succéder au Moyen Âge, LIIIe Congrès de la SHMESP, París, Éditions de la Sorbonne, pp. 107-121.

Martin, Céline y Martín-Iglesias, José Carlos (2023), “Los poemas asociados a Fructuoso de Braga (CPL 1275): estudio filológico e histórico”, Studia Historica. Historia Antigua, 41, pp. 1-47.

Martindale, J. R. (1992), Prosopography of the Later Roman Empire, vol. III : A.D. 527-641, Cambridge, CUP.

Martínez Díez, Gonzalo y Rodríguez, Félix (eds.) (1984-1992), La Colección Canónica Hispana, vol. 4-5, Madrid, CSIC.

Martínez Jiménez, Javier, Sastre de Diego, Isaac y Tejerizo García, Carlos (2018), The Iberian Peninsula between 300 and 850. An Archaeological Perspective, Amsterdam, AUP.

Martínez Tejera, Artemio M. (2007): “El hábitat ‘cenobítico’ en Hispania: organización y dependencias de un espacio elitista en la Antigüedad Tardía y la Alta Edad Media (siglos V-X)”, en Jorge López Quiroga, Artemio M. Martínez Tejera, Jorge Morín de Pablos (ed.), Monasteria et territoria. Elites, edilicia y territorio en el Mediterráneo medieval (siglos V-XI), Oxford, pp. 19-76.

Martínez Tejera, Artemio M., Muñoz Sánchez-Miguel, Marcos O. (2024): “Los Orígenes de la Tebaida Berciana: Un proyecto para conocer el paisaje monástico tardoantiguo y altomedieval del Bierzo (León)”, SVMMA. Revista de cultures medievals 24, p. 45-73.

Molina Gómez, José Antonio (2004), “Las coronas de donación regia del tesoro de Guarrazar: la religiosidad en el reino visigodo y el uso de modelos bizantinos”, Antigüedad y Cristianismo, 21, pp. 459-472.

Montero Ruiz, Ignacio, Calligaro, Thomas, Climent, A., Demortier, Guy, Perea, Alicia y Dran, J.C. (2001), “III. Del estudio analítico del oro”, en Alicia Perea (ed.), El tesoro visigodo de Guarrazar, Madrid, CSIC, pp. 201-237.

Moreno Martín, Francisco José (2011), La arquitectura monástica hispana entre la Tardoantigüedad y la alta Edad Media, Oxford, BAR.

Moreno Martín, Francisco José (2017), “Visigoths, Crowns, Crosses, and the Construction of Spain”, Memoirs of the American Academy in Rome, 62, pp. 41-64.

Morín de Pablos, Jorge, Sánchez Ramos, Isabel, González de la Cal, José R. (2022), “Los Hitos (Arisgotas, Toledo)”, Pyrenae, 53, pp. 217-239.

Novillo López, Miguel Ángel (2008), “Presas romanas de regadío en la provincia de Toledo: estado actual de la cuestión y novedades”, en Julio Mangas Manjarrés y Miguel Ángel Novillo López (eds.), El territorio de las ciudades romanas, Madrid, Sísifo, pp. 471-494.

Olmo Enciso, Lauro (2020), “Recopolis the representation of power in a complex landscape”, en Sabine Panzram, Paulo Pachá (eds.), The Visigothic kingdom: the negotiation of power in Post-Roman Iberia, Amsterdam, AUP, pp. 215-233.

Orlandis, José, Ramos-Lissón, Domingo (1986), Historia de los concilios de la España romana y visigoda, Pamplona, Universidad de Navarra.

Perea Caveda, Alicia (ed.) (2001), El tesoro Visigodo de Guarrazar, Madrid, CSIC.

Perea Caveda, Alicia (2001), “II. De los talleres y los orfebres”, en Alicia Perea (ed.), El tesoro visigodo de Guarrazar, Madrid, CSIC,

pp. 119-200.

Piétri, Charles y Piétri, Luce (dir.) (1999-2000), Prosopographie chrétienne du Bas-Empire. II: Prosopographie de l’Italie chrétienne, (303-604), Roma, EFR (2 vols).

Piétri, Luce y Heijmans, Marc (dir.) (2013), Prosopographie chrétienne du Bas Empire. IV: Prosopographie de la Gaule chrétienne (314-614), París, Association des amis du Centre d’histoire et civilisation de Byzance (2 vols).

Poveda Arias, Pablo (2020), “Diálogos y relaciones de poder en los albores del reino visigodo hispano: el reinado de Amalarico (511-531)”, Territorio, Sociedad y Poder, 15, pp. 9-23.

Riess, Frank (2013), Narbonne and its Territory in Late Antiquity: From the Visigoths to the Arabs, Farnham-Burlington, Ashgate.

Ripoll López, Gisela (2001), “El tesoro de Guarrazar. La tradición de la orfebrería durante la Antigüedad tardía”, en Isidoro Bango Torviso (ed.), Maravillas de la España medieval: Tesoro sagrado y monarquía, vol. 1 (Estudios y catálogo), pp. 189-203.

Rodríguez Alonso, Cristóbal (ed.) (1975), Las Historias de los Godos, Vandalos y Suevos de Isidoro de Sevilla, León, Caja de Ahorros y Monte de Piedad de León.

Rodríguez-Pantoja, Miguel (ed.) (1995), Isidoro de Sevilla. Etimologías, libro XIX : De naves, edificios y vestidos, París, Belles-Lettres.

Rojas Rodríguez-Malo, Juan Manuel y Gómez de la Laguna, Antonio José (2009), “Intervención arqueológica en la Vega Baja de Toledo. Características del centro político y religioso del reino visigodo”, en L. Caballero, P. Mateos, M. A. Utrero, El siglo VII frente al siglo VII. Arquitectura, Madrid, CSIC, pp. 45-89 (= Anejos de Archivo español de arqueología 51).

Rojas Rodríguez-Malo, Juan Manuel (2014), “Guarrazar: Arqueología y nuevos recursos. Un proyecto con un siglo y medio de retraso”, en VI Jornadas de Cultura Visigoda, Guadamur, Ayuntamiento de Guadamur, pp. 31-51.

Rojas Rodríguez-Malo, Juan Manuel (2015a), “El primer año de trabajos en Guarrazar. La confirmación de un importante yacimiento arqueológico”, en VII Jornadas de Cultura Visigoda, Guadamur, Ayuntamiento de Guadamur, pp. 37-66.

Rojas Rodríguez-Malo, Juan Manuel (2015b), “Guarrazar en el contexto de un importante territorio de la Tardoantigüedad”, Revista de Estudios Monteños, 150, pp. 60-67.

Rojas Rodríguez-Malo, Juan Manuel (2016), “Nuevos descubrimientos arqueológicos en Guarrazar y adecuación del yacimiento para ser visitado”, en VIII Jornadas de Cultura Visigoda, Guadamur, Ayuntamiento de Guadamur, pp. 35-63.

Rojas Rodríguez-Malo, Juan Manuel (2017), “Guarrazar: Arqueología y Nuevos Recursos. Un proyecto hecho realidad”, en IX Jornadas de Cultura Visigoda, Guadamur, Ayuntamiento de Guadamur, pp. 35-51.

Rojas Rodríguez-Malo, Juan Manuel (2022), “Guarrazar 2019-2021. Hallazgos arqueológicos y perspectivas de futuro », dans XIII Jornadas Visigodas, Guadamur, Ayuntamiento de Guadamur, pp. 15-38.

Rojas Rodríguez-Malo, Juan Manuel (2025), “Indicios de un edificio monástico-palacial en el santuario hispanovisigodo de Sorbaces/Guarrazar”, Urbs Regia, 9, pp. 23-39.

Rojas Rodríguez-Malo, Juan Manuel, Eger, Christoph, Catalán Ramos, Raúl y García Vacas, Luis (2017), “Wo einst goldene Kronen und Kreuze verborgen wurden. Neue Ausgrabungen in Guarrazar. Vorbericht zu den Kampagnen 2013 und 2014”, en Sabine Panzram (ed.), Oppidum - Civitas - Urbs. Städteforschung auf der Iberischen Halbinsel zwischen Rom und al-Andalus, Berlín, LIT, pp. 563-596.

Rojas Rodríguez-Malo, Juan Manuel, Navarro, Alejandro Vicente y Eger, Christoph (2018), “La basílica de Guarrazar desde los hallazgos arqueológicos”, en X Jornadas de Cultura Visigoda, Guadamur, Ayuntamiento de Guadamur, pp. 57-86.

Rojas Rodríguez-Malo, Juan Manuel, Navarro, Alejandro Vicente y Eger, Christoph (2022), “La basílica de Guarrazar (Guadamur, Toledo) en el contexto de un santuario hispanovisigodo”, en Javier Salido Domínguez y Rosario Gómez Osuna (eds.), Iglesias tardoantiguas en el centro peninsular (siglos V-VIII), Madrid, La Ergástula,

pp. 217-249.

Sales Carbonell, Jordina y Sancho i Planas, Marta (2023), “Espais i estructures en els establiments monàstics de l’antiguitat tardana i la primerenca edat mitjana: reptes d’identificació i tipificació”, RODIS. Journal of Medieval and Post-medieval Archaeology, 06, pp. 11-36.

Sonderegger, Stefan (1997), “Prinzipien germanischer Personennamengebung”, en Dieter Geuenich, Wolfgang Haubrichs y Jörg Jarnut (eds.), Nomen et gens. Zur historischen Aussagekraft frühmittelalterlicher Personennamen, Berlín, De Gruyter, pp. 1-29.

Taylor, Rabun (2005), “Roman oscilla: an assessment”, RES: Anthropology and Aesthetics, 48, pp. 83-105.

Thompson, E.A. (1969), The Goths in Spain, Oxford, OUP, 1969.

Valverde Castro, Rosario (2000), Ideología, simbolismo y ejercicio del poder real en la monarquía visigoda: un proceso de cambio, Salamanca, Universidad de Salamanca.

Velázquez Soriano, Isabel (2001), “Las inscripciones del tesoro de Guarrazar », en Alicia Perea (ed.), El tesoro visigodo de Guarrazar, Madrid, CSIC, pp. 319-347.

Velázquez Soriano, Isabel y Ripoll López, Gisela (2000), “Toletum, la construcción de una urbs regia”, en Gisela Ripoll y Josep M. Gurt (eds.), Sedes regiae (ann. 400-800), Barcelona, Reial Academia de Bones Lletres.

Vigil-Escalera, Alfonso (2011), “Formas de poblamiento rural en torno al 711: documentación arqueológica del centro peninsular”, Zona arqueológica, 15/2 (Ejemplar dedicado a: 711, arqueología e historia entre dos mundos), pp. 189-204.

Vigil-Escalera, Alfonso (2015), Los primeros paisajes altomedievales en el interior de Hispania. Registros campesinos del siglo quinto d.C., Bilbao, Universidad del País Vasco.

Vigil-Escalera, Alfonso (2022), “Campesinos del entorno de Toledo en época emiral temprana (inicios s. VIII a mediados s. IX d.C.)”, Arqueologia & História, 73, pp. 177-186.

Vilella, Josep (2003), “Los obispos toledanos anteriores al Reino Visigodo-Católico”, en Luis A. García Moreno et al. (ed.), Santos, obispos y reliquias: [actas del III Encuentro Hispania en la Antigüedad Tardía. Álcala de Henares, 13 a 16 de octubre de 1998], Alcalá, Universidad de Alcalá, p. 101-119.

Vives, José (ed.) (1963), Concilios visigóticos e hispano-romanos, Barcelona - Madrid, CSIC.

Vives, José (ed.) (1969), Inscripciones cristianas de la España romana y visigoda (= ICERV), Barcelona, CSIC.

Walker, Rose (2016), Art in Spain and Portugal from the Romans to the Early Middle Ages. Routes and Myths, Amsterdam, Amsterdam University Press.

Zeumer, Karl (ed.) (1902), Lex Theudi regis de litium expensis et commodis iudicum et executorum, en Karl Zeumer (ed.), Leges Visigothorum, Hannover-Leipzig, Hahn, pp. 467-469 (= MGH-LL. nat. germ. 1,1).

Zeumer, Karl (ed.) (1902), Liber Iudiciorum siue Lex Visigothorum, en Karl Zeumer (ed.), Leges Visigothorum, Hannover-Leipzig, Hahn, pp. 33-456.

Downloads

Published

2025-12-22

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Guarrazar and Its Treasure: A Review. (2025). Hispania Antiqua, XLIX, 115-163. https://doi.org/10.24197/fh327e73