The secret and autobiographical writing of Josefina de la Torre

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24197/ogigia.37.2025.153-173

Keywords:

Josefina de la Torre, Self-writing, Autobiography, Spanish Literature of the XXth Century, Literature written by women

Abstract

The Canarian artist Josefina de la Torre (Las Palmas de Gran Canaria, 1907- Madrid, 2002) played the most diverse roles during her life: she was a poet, novelist, screenwriter, adaptor, dubbing artist, film, theater and television actress and even director of a fashion show. She had an extraordinary existence that extended throughout the 20th century. Aware of this, she wrote a series of diaries intermittently and several attempts at memoirs to reclaim her prominence in the cultural history of Spain. All these texts remain unpublished and their existence was unknown until now. In this paper we analyze the various diaries and unfinished memoirs written by the author to unravel their content and discover this secret writing through which she wanted to safeguard her experience and her identity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alberca, Manuel (2000). La escritura invisible. Testimonios sobre el diario íntimo. Oiartzun: Sendoa.

Alberca, Manuel (2007). El pacto ambiguo: de la novela autobiográfica a la autoficción. Madrid: Biblioteca Nueva.

Alberca, Manuel (2021). Maestras de vida. Biografías y bioficciones. Madrid: Editorial Pálido Fuego.

Buñuel, Luis (1982). Mi último suspiro. Esplugues de Llobregat: Plaza & Janés.

Caballé, Anna (2015). Pasé la mañana escribiendo. Poéticas del diarismo español. Sevilla: Fundación José Manuel Lara.

Castilla del Pino, Carlos (1989): Temas. Hombre, cultura, sociedad. Barcelona: Península.

Echeverri Dávila, Beatriz (1993). La Gripe Española. La pandemia de 1918-1919, Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.

Garcerá, Fran (2020). “Para mejor amarte en cada vena: plenitud profesional e íntima de Josefina de la Torre” en Josefina de la Torre. Poesía Completa. Vol. II. Madrid: Torremozas, pp. 7-33.

Gibson, Ian (2004). Dalí joven, Dalí genial. Madrid: Aguilar.

Gómez García, Alba (2021). Vivir del teatro. Los exilios de Josita Hernán. Madrid: Bala Perdida Editorial.

Gracia, Jordi (2008). La vida rescatada de Dionisio Ridruejo. Barcelona: Anagrama.

Granell, Manuel (1963). “El diario íntimo”. En Manuel Granell y Antonio Dorta (eds.). Antología de diarios íntimos. Barcelona: Editorial Labor, pp. XI-XXX.

Gusdorf, Georges (1991). “Condiciones y límites de la autobiografía”. Anthropos, Número extraordinario 29, pp. 9-18.

Hatry, Laura (2016), “Las cartas de Juan Chabás a Josefina de la Torre: la dicotomía de escritor y amante”, Philobiblion: Revista de Literaturas Hispánicas, 3, pp. 87-104. DOI: https://doi.org/10.15366/philobiblion2016.3.006

Lejeune, Philippe (1991), “El pacto autobiográfico”, Anthropos, número extraordinario 29, pp. 47-61.

Lejeune, Philippe (2004). “El pacto autobiográfico, 25 años después”. En María Ángeles Hermosilla Álvarez y Celia Fernández Prieto (dir. congr.). Autobiografía en España, un balance: actas del congreso internacional celebrado en la Facultad de Filosofía y Letras de Córdoba. Madrid: Visor, pp. 159-172.

Lejeune, Philippe (2012). “De la autobiografía al diario: historia de una deriva”. RILCE. Revista Semestral de la Facultad de Filosofía y Letras. Monográfico. Identidad y representación en el discurso autobiográfico, enero-junio de 2012, 28(1), pp. 82-88.

Luque Amo, Álvaro (2018). “La construcción del espacio íntimo en el diario literario”. Signa, 27, pp. 745-767.

Man, Paul de (1991). “La autobiografía como desfiguración”. Anthropos, número extraordinario, 29, pp. 113-118.

Mangini, Shirley (2001). Las modernas de Madrid. Las grandes intelectuales españolas de la vanguardia. Barcelona: Península.

Mangini, Shirley (2012). Maruja Mallo y la vanguardia española. Barcelona: Circe.

Martín Fumero, José Manuel (2022). “Josefina de la Torre y el poema en prosa”. Dicenda. Estudios de Lengua y Literatura Españolas, 40, pp. 169-181. DOI: https://doi.org/10.5209/dice.84218

Mata, Santiago (2017). Cómo el ejército americano contagió al mundo la gripe española. Barcelona: Ediciones Amanecer.

Maurois, André (1952). “Aspectos de la biografía”. En André Maurois. Obras completas. Memorias y ensayos. Vol. IV. Barcelona: José Janés Editor, pp. 1113-1217.

Mederos, Alicia (2007). “Entre modernismo y vanguardia”. En Alicia Mederos (coord.). Josefina de la Torre: Modernismo y vanguardia. Las Palmas de Gran Canaria: Viceconsejería de Cultura y Deportes del Gobierno de Canarias, pp. 13-21.

Mederos, Alicia (2019). “Josefina de la Torre. La «muchacha-isla»”. En Yasmina Romero Morales y Alba Sabina Pérez (eds.). Escritoras canarias del siglo XX: de la invisibilidad al reconocimiento. Madrid: Ediciones La Palma, pp. 99-112.

Mora, Constancia de la (2004). Doble esplendor. Madrid: Gadir Editorial.

Niemöller, Susanne (2007). “Recuerdos de un sueño perdido. Las memorias de las intelectuales republicanas”. En Mercedes Gómez Blesa (ed.). Las Intelectuales Republicanas. La conquista de la ciudadanía. Madrid: Editorial Biblioteca Nueva, pp. 65-84.

Patrón Sánchez, Marina (2020): “Una isla de recuerdos: la voz poética de Josefina de la Torre”. Josefina de la Torre. Voz en lo inmenso, pp. 18-20.

Patrón Sánchez, Marina (2022): “La configuración de la voz poética de Josefina de la Torre a través de sus primeros poemarios”. Impossibilia. Revista Internacional de Estudios Literarios, 23 pp. 129-154. DOI: https://doi.org/10.30827/impossibilia.vi23.23772

Pelegrina Gutiérrez, Alicia (2023). «“Cuando el tiempo no tenga ya memoria: el tema del recuerdo en la poesía de Josefina de la Torre”». Anales de Literatura Española, 38, pp. 233-252. DOI: https://doi.org/10.14198/ALEUA.2023.38.11

Puente, Antonio (2001). “Una isla entre cruzados archipiélagos”. En Alicia Mederos (ed.). Los álbumes de Josefina de la Torre. La última voz del 27. Madrid: Residencia de Estudiantes, pp. 41-43.

Quance, Roberta (2023). “Juego de equilibrios: mar, deporte y deseo en la primera poesía de Concha Méndez y Josefina de la Torre”. En Helena Estabilier Pérez (coord.). El corazón en llamas: cuerpo y sensualidad en la poesía española escrita por mujeres (1900-1968). Madrid: Iberoamericana Vervuert, pp. 213-240.

Rucar, Jeanne (1990). Memorias de una mujer sin piano. Madrid: Alianza Editorial.

Santana, Lázaro (1989). “Introducción”. En Josefina de la Torre. Poemas de la isla. Madrid: Viceconsejería de Cultura y Deportes. Gobierno de Canarias, pp. 9-20.

Soler Gallo, Miguel (2021). “Prólogo. Olvidar no es sinónimo de traición”. En Mercedes Formica. Pequeña historia de ayer. Memorias (1931-1958). Sevilla: Editorial Renacimiento, pp. 7-45.

Torre, Claudio de la (1918). El canto diverso. Madrid: Imprenta Clásica Española.

Torre, Josefina de la (2020a). Poesía Completa. Vol. I y II. Edición de Fran Garcerá. Madrid: Torremozas.

Torre, Josefina de la (2020b). Oculta palabra cierta. Edición de Marina Patrón Sánchez. Sevilla: Editorial Renacimiento.

Torre, Josefina de la (2020c). Cuando ayer no puede ser mañana. Edición de Fran Garcerá. Madrid: La Bella Varsovia.

Torre, Josefina de la (2021a). Memorias de una estrella. Islas Canarias: Consejería de Educación, Universidad, Cultura y Deportes. Gobierno de Canarias.

Torre, Josefina de la (2021b). Las novelas de Laura de Cominges. Islas Canarias: Consejería de Educación, Universidad, Cultura y Deportes. Gobierno de Canarias.

Ulacia Altolaguirre, Paloma (2018). Concha Méndez. Memorias habladas, memorias armadas. Sevilla: Editorial Renacimiento.

Downloads

Published

2025-05-02

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The secret and autobiographical writing of Josefina de la Torre. (2025). Ogigia. Revista Electrónica De Estudios Hispánicos, 37, 153-173. https://doi.org/10.24197/ogigia.37.2025.153-173