Varied but modelled: female protagonist’s bodies in current children's and young adult fiction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24197/ogigia.32.2022.169-191

Keywords:

Children’s and Young Adult Literature; Fiction; Body; Ideology; Women

Abstract

This thematic study of the body in children's and young adult literature aims to detect enculturating messages in texts.  The descriptions of female protagonists in 16 children's and young adult fictions, awarded  between 2018 and 2021, have been analyzed. Some findings were noticed: the ways and techniques of the authors to make these descriptions, the salience of some physical features, the typologies of bodies represented, as well as the different attitudes that the protagonists show towards their own bodies and the concept of normality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Belotti, Elena Gianini (1973), Dalla parte delle bambine, Milán, Feltrinelli.

Brugeilles, Carole, Isabelle Cromer y Sylvie Cromer (2002), “Les représentations du masculin et du féminin dans les álbum illustrés ou comment la littérature enfantine contribue à élaborer le genre”, en Population, 57, pp. 261-292.

Ceballos Viro, Ignacio (2016), Iniciación literaria en Educación Infantil, Logroño, Universidad Internacional de La Rioja.

Ceballos Viro, Ignacio, Diana Cembreros, Araceli Hernández y Eva Llergo (2022), “Cuerpos representados y cuerpos silenciados en la novela infantil y juvenil contemporánea”, en R. Tena y J. Soto (eds.), La censura de la literatura infantil y juvenil (desde las posturas gubernamentales a las formas soterradas), Madrid, Dykinson, pp. 205-223.

Colomer, Teresa (1994), “A favor de las niñas: el sexismo en la literatura infantil y juvenil”, en Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil, 57, pp. 5-24.

Colomer, Teresa (2010), Introducción a la literatura infantil y juvenil actual, Madrid, Síntesis, 2ª ed.

Colomer, Teresa e Isabel Olid (2009), “Princesitas con tatuaje: las nuevas caras del sexismo en la ficción juvenil”, en Textos de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 51, pp. 55-67.

Etxaniz, Xabier (2004), “La ideología en la literatura infantil y juvenil”, en Cauce, 27, pp. 83-96.

Etxaniz, Xabier (2011), “La transmisión de valores en la literatura, desde la tradición hasta la LIJ actual”, Ocnos: Revista de Estudios sobre Lectura, 7, pp. 73-83.

Fernández-Artigas, Eneko, Xabier Etxaniz y Arantzazu Rodríguez-Fernández (2019), “Imagen de la mujer en la Literatura Infantil y Juvenil vasca contemporánea”, en Ocnos: Revista de Estudios sobre Lectura, 18(1), pp. 63-72.

Fernández Sánchez, Paloma (2015), “Imágenes corporales: construcciones del cuerpo femenino en Las hermanas Agüero de Cristina García”, en Diálogos. Revista Electrónica de Historia, vol. especial, pp. 163-181.

Frawley, Timothy J. (2008), “Gender schema and prejudicial recall: How children misremember, fabricate, and distort gendered picture book information”, en Journal of Research in Childhood Education, 22(3), pp. 291–303.

Garralón, Ana (2001), Historia portátil de la literatura infantil, Madrid, Anaya.

Harris, Marvin (2000 [1988]), Introducción a la antropología general, Madrid, Alianza.

Hollindale, Peter (1992 [1988]), “Ideology and the Children’s Book”, en P. Hunt (ed.), Literature for Children: Contemporary Criticism, New York, Routledge, pp. 19-40.

Lluch, Gemma (2003), Análisis de narrativas infantiles y juveniles, Cuenca, Universidad de Castilla – La Mancha.

McCallum, Robyn, y John Stephens (2011), “Ideology and Children’s Books”, en Handbook of Research on Children’s and Young Adult Literature, New York, Routledge.

Mínguez López, Xavier (2019), “Intrepid or Invisible? Female Characters in Catalan Children’s and Young Adult Literature”, en Dzieciństwo. Literatura i Kultura, 1(1), pp. 180-205.

Molina Moreno, Mercedes (1996), “El personaje femenino en la literatura infantil y juvenil española contemporánea”, Tesis doctoral, Universidad de Granada.

Moruzi, Kristine, Michelle J. Smith y Elizabeth Bullen (2018), “Children’s Literature and the Affective Turn: Affect, Emotion, Empathy”, en Affect, Emotion and Children Literature: Representation and Socialisation in Texts for Children and Young Adults, New York – London, Routledge.

Wedwick, Linda y Nancy Latham (2013), “Socializing Young Readers: A Content Analysis of Body Size Images in Caldecott Medal Winners”, en Reading Horizons, 52(4), pp. 333-352.

Weitzman, Leonore J., Deborah Eifler, Elizabeth Hokada y Catherine Ross (1972), “Sex-role Socialization in Picture Books for Preschool Children”, en American Journal of Sociology, 77(6), pp. 1125-1150,

Zipes, Jack (1981), “Second Thoughts on Socialization through Literature for Children”, en The Lion and the Unicorn, 5, pp. 19-32.

Downloads

Published

2022-12-28 — Updated on 2023-02-21

Versions

How to Cite

Varied but modelled: female protagonist’s bodies in current children’s and young adult fiction. (2023). Ogigia. Revista Electrónica De Estudios Hispánicos, 32, 169-191. https://doi.org/10.24197/ogigia.32.2022.169-191 (Original work published 2022)