Teaching knowledge in dialogic literary gatherings: a case study
DOI:
https://doi.org/10.24197/ogigia.36.2024.129-151Keywords:
dialogical literary gatherings, learning community, literary education, primary education, teachers' knowledgeAbstract
Among the successful educational actions that characterize a school with a learning community is the development of dialogic literary gatherings (DLGs) a practice that seeks to promote egalitarian dialogue between students and teachers to reflect on and value the cultural heritage of literary classics’ books. The present study aims to understand the teaching components that define this practice, through the teachers' work. Following a qualitative ethnographic methodology, semi-structured interviews and a categorical analysis were applied after the participant observation of the work of two female teachers and a male teacher belonging to the same center, located in one of the most vulnerable areas of Granada, Spain, was observed. The results, organized in three thematic cores, show that teaching performances in the DLGs are conditioned by multiple factors. Among the most outstanding are the sociocultural context of the students, the meaning that teachers allocate to reading in school and the tensions they experience when working exclusively with literary classics. The conclusions make visible a relationship of dialogue and rupture between teaching and theoretical knowledge, together with the need to rethink reading itineraries that broaden reading experiences and cultural references.Downloads
References
Aguilar Ródenas, Consol; Alonso Olea, María José; Padrós Cuxart, María y Pulido, Miguel Ángel (2010). “Lectura dialógica y transformación en las comunidades de aprendizaje”. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 67(24), pp. 31-44. Disponible en:
https://www.redalyc.org/pdf/274/27419180003.pdf [09/03/2024].
Álvarez Álvarez, Carmen; González Cotado, Lorena y Larrinaga Iturriaga, Amaya (2013). “Aprendizaje dialógico: una apuesta de centro educativo para la inclusión”. TABANQUE Revista pedagógica, 26, pp. 209-224. Handle: https://uvadoc.uva.es/handle/10324/11986
Aubert, Adriana; Flecha, Ainhoa; García, Carme; Flecha, Ramón y Racionero, Sandra (2008). Aprendizaje dialógico en la sociedad de la información. Barcelona: Hipatia.
Aubert, Adriana (2015). “Amaya: Dialogic Literary Gatherings Evoking Passion for Learning and a Transformation of the Relationships of a Roma Girl With Her Classmates”. Qualitative Inquiry, 21(10), pp. 885-864. DOI: https://doi.org/10.1177/1077800415614034
Álvarez Guerrero, Garazi; Martínez de la Hidalga de la Torriente, Zoe y Villardón Gallego, Lourdes (2021). “No one will criticize you”: Keys for Egalitarian Participation in Dialogic Literary Gatherings”. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 11(3), pp. 218-235. DOI: https://doi.org/10.17583/remie.8830
Bisquerra, Rafael (2019). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.
Cuesta, Carolina (2019). Didáctica de la lengua y la literatura, políticas educativas y trabajo docente: Problemas metodológicos de la enseñanza. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Flecha, Ramón (1997). Compartiendo palabras. El aprendizaje de las personas adultas a través del diálogo. Barcelona: Paidós.
Flecha, Ramón y Molina, Silvia (2015). “Actuaciones educativas de éxito como base de una política educativa basada en evidencias”. Avances En Supervisión Educativa, 23, pp. 1-18. DOI: https://doi.org/10.23824/ase.v0i23.23
Flick, Uwue (2015). El diseño de investigación cualitativa. Madrid: Morata.
Foncillas, Mercedes; Santiago-Garabieta, Maite y Tellado, Itxaso (2020). “Análisis de las Tertulias Literarias Dialógicas en Educación Primaria: un estudio de caso a través de las voces y dibujos argumentados del alumnado”. Mutidisciplinary Journal of Educational Research, 10(39), pp. 205-2025. DOI: https://doi.org/10.17583/remie.2020.5645
Freire, Paulo y Macedo, Donaldo (1989). Alfabetización. Lectura de la palabra y lectura de la realidad. Barcelona: Paidós.
García-Carrión, Rocío; Villardón-Gallego, Lourdes; Martínez, Zoe y Marauri, Jesús (2020). “Exploring the Impact of Dialogic Literary Gatherings on Students’ Relationships with a Communicative Approach”. Qualitative Inquiry, 26(8-9), pp. 996-1002. DOI:
https://doi.org/10.1177/1077800420938879
Gonzalez, María Paula (2017). “La Historia Enseñada: una mirada a los cambios en las permanencias”. Educação & Realidade, 42(2), pp. 747-769. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623658035
Lomas, Carlos (2023). “¿Por qué y para qué enseñar literatura? Otro tiempo, otras culturas, otra educación literaria”. Enunciación, 28(1), pp. 57-75. DOI: https://doi.org/10.14483/22486798.20291
López, Rosa María y Núñez, María Pilar (2022). “La educación literaria desde el paradigma del pensamiento del profesorado: aportaciones de un estudio de caso colectivo en Secundaria”. Alabe Revista de Investigación Sobre Lectura y Escritura, 27(27), pp. 135-153. DOI: https://doi.org/10.25115/alabe27.8626
López Valero, Amando; Encabo Fernández, Eduardo; Jerez Martínez, Isabel y Hernández Delgado, Lourdes (Coord.) (2021). Literatura infantil y lectura dialógica. La formación de educadores desde la investigación. Barcelona: Octaedro.
Malagón, Juan y González, Ignacio (2018). “Evaluación del impacto de las tertulias literarias dialógicas en comunidades de aprendizaje”. Profesorado, 22(4), pp. 111-132. DOI:
https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i4.8400
Mata, Juan (2022). “Niños que hablan de libros. Una reflexión sobre el aprendizaje de la literatura, la escucha y la conversación”. Catalejos, 14 (7), pp. 20-34. Disponible en: https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/catalejos/article/view/6176 [08/03/2024].
Mercado, Ruth y Espinosa, Epifanio (2022). “Etnografía y el estudio de los saberes docentes en países de América Latina”. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, 35, pp. 180-207. DOI: https://doi.org/10.25009/cpue.v0i35.2824
Molina Galvañ, María Dolores (2021). “Leer y conversar, el discurrir de la lectura literaria en una clase de sexto”. Aula Abierta, 50(3), pp. 697-704. DOI: https://doi.org/10.17811/rifie.50.3.2021.697-704
Molina García, María José y Moral Barrigüete, Cristina del (2019). “Sobre los hábitos lectores en futuros maestros de Primaria y lecturas iniciáticas fuera del canon literario”. En José Manuel de Amo Sánchez Fortún, Pilar Núñez Delgado, Anastasio García Roca y María Santamarina Sancho (coord.). Lectura y educación literaria: Nuevos modos de leer en la era digital. Barcelona: Octaedro, pp. 195-204.
Moral Barrigüete, Cristina del y Molina García, María José (2018). “Diseño y validación de un cuestionario sobre hábitos lectores en futuros maestros durante su etapa preuniversitaria”. REUGRA, Revista de educación de la Universidad de Granada, 25, pp.51-79. DOI: https://doi.org/10.30827/reugra.v25i0.100
Munita, Felipe (2016). “Prácticas didácticas, creencias y hábitos lectores del profesor en una escuela exitosa en la promoción lectora”. Ocnos, 15(2), pp. 77-97. DOI:
https://doi.org/10.18239/ocnos_2016.15.2.1140
Munita, Felipe y Margallo, Ana María (2019). “La didáctica de la literatura: Configuración de la disciplina y tendencias de investigación en el ámbito hispanohablante”. Perfiles Educativos, 41(164), pp. 154-170. DOI:
https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.164.58825
Munita, Felipe (2021). Yo, mediador. Barcelona: Octaedro.
Núñez Delgado, María Pilar y Santamarina Sancho, María (2022). “Canon de lecturas, prácticas de educación literaria y valores de la ciudadanía europea”. Tavira. Revista electrónica de formación de profesorado en Comunicación Lingüística y Literaria, 27, pp. 1-10. DOI: https://doi.org/10.25267/Tavira.2022.i27.1102
Navas Ocaña, Isabel (2022). “Las escritoras no están. Lucía Sánchez Saornil y la educación literaria”. Ogigia. Revista electrónica de estudios hispánicos, 32, pp. 107-128. DOI: https://doi.org/10.24197/ogigia.32.2022.107-128
ONU (s./f.). Objetivos de desarrollo sostenible. Disponible en:
https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/education/ [09/03/2024].
Pulido, Cristina y Zepa, Brigita (2010). “La interpretación interactiva de los textos a través de las tertulias literarias dialógicas”. Revista Signos, 43(2), pp. 295-309. DOI: https://doi.org/10.4067/s0718-09342010000400003
Ramírez, María Chica y Leite, Analia (2021). “Las Tertulias Literarias Dialógicas en Educación Primaria. Un estudio de caso”. Revista Del Instituto de Investigaciones En Educación, 12(16), pp. 69-88. DOI: https://doi.org/10.30972/riie.13165758
Rockwell, Elsie (2009). La experiencia etnográfica. Historia y cultura en los procesos educativos. Buenos Aires: Paidós.
Ruiz-Eugenio, Laura; Soler-Gallart, Marta; Racionero-Plaza, Sandra y Padrós, María (2023). “Dialogic literary gatherings: A systematic review of evidence to overcome social and educational inequalities”. Educational Research Review, 39, pp. 1-17. DOI: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2023.100534
Sabariego, Marta, Massot, Inés, y Dorio, Imna (2019). “Métodos de investigación cualitativa”. En Rafael Bisquerra (Coord.), Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla, pp. 285-320.
Suárez Ramírez, Miriam y Suárez Ramírez, Sergio (2020). “El libro de texto como lectura que condiciona la práctica educativa en educación primaria”. Alabe Revista de Investigación Sobre Lectura y Escritura, 22, pp. 1-18. DOI: https://doi.org/10.15645/Alabe2020.22.3
Tardif, Maurice (2016). Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Madrid: Narcea ediciones.
Terigi, Favia (2013). “Los saberes docentes. Formación, elaboración en la experiencia e investigación”. En VIII Foro Latinoamericano de Educación. Saberes docentes: qué debe saber un docente y por qué. Fundación Santillana, pp. 7-48. Handle: https://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/4899 [09/03/2024].
Torre-Sierra, Ana María de la y Guichot-Reina, Virginia (2023). “Referentes literarios en los manuales escolares de la España democrática: diagnóstico del androcentrismo mediante el Análisis Crítico del Discurso”. Paedagogica Historica, 59(1), pp. 145-170. DOI: https://doi.org/10.1080/00309230.2022.2137817
Universidad de Granada (2019). Código de buenas prácticas en investigación de la Universidad de Granada. Vicerrectorado de Investigación y transferencia. Disponible en: https://investigacion.ugr.es/sites/vic/investigacion/public/inline-files/Codigo-de-buenas-pr%C3%A1cticas.pdf [09/03/2024].
Valls, Rosa; Soler, Marta y Flecha, Ramón (2008). “Lectura dialógica: interacciones que mejoran y aceleran la lectura”. Revista Iberoamericana de Educación, 46, pp. 71-87. DOI: https://doi.org/10.35362/rie460717
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Oscar Araya Maldonado, Cristina del Moral Barrigüete

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal enables free and immediate access to its content to foster global knowledge.

The articles published at Ogigia. Revista Electrónica de Estudios Hispánicos will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The authors continue as owners of their works, and can republish their articles in another medium without having to request authorization, as long as they indicate that the work was originally published in COgigia. Revista Electrónica de Estudios Hispánicos.
