Gestating an angel: failure and maturation in Contra la juventud by Pablo d’Ors
DOI:
https://doi.org/10.24197/sxxi.21.2023.343-366Keywords:
Spanish literature, Pablo d'Ors, Eugenio d'Ors, novel of formation, bildung, individuation, angelAbstract
Contra la juventud is a particular case within the bildungsroman genre. In this work, Pablo d'Ors focuses on the failure of an immature subject to adjust to the world around him. However, as I will show in this essay, an archetypal analysis of the secondary characters using the Jungian theory of individuation will help us interpret the magnitude of this formative failure. In turn, I will pay special attention to the figure of the angel and the salvific role it plays in the maturation process of the protagonist. In this regard, Eugenio d’Ors’ reflections on the qualities of the angelic will be essential.
Downloads
References
Buckley, Jerome (1974), Season of Youth: The Bildungsroman from Dickens to Golding, Cambridge, Harvard University Press.
De Eusebio, Carmen (2015), “Entrevista a Pablo d’Ors”, Cuadernos Hispanoamericanos, 779, pp. 129-138.
D’Ors, Eugenio (1986), Introducción a la vida angélica: cartas a una soledad, Madrid, Editorial Tecnos.
D’Ors, Pablo (2015), Contra la juventud, Barcelona, Galaxia Gutenberg.
D’Ors, Pablo (2002), “La angeología de Eugenio d’Ors: hacia una teoría de lo biográfico”, Diálogo filosófico, 52, pp. 95-115.
Eckhart, Meister (2009), The Complete Mystical Works of Meister Eckhart, trad. Maurice O’C Walshe, New York, The Crossroad Publishing Company.
Guardans, Teresa (2009), La verdad del silencio: por los caminos del asombro, Barcelona, Herder.
Fernández Sánchez-Alarcos, Raúl (2021), “Lecciones de ilusión: una introducción al estudio de la narrativa insólita de Pablo d’Ors”, Revista de Literatura, 165, pp. 265-285.
Freedman, Ralph (1963), The Lyrical Novel, Princeton, Princeton UP.
Guardini, Romano (1961), El ángel en la Divina Comedia del Dante, Trad. Alberto Luis Bixio, Buenos Aires, Emecé Editores.
Herdt, Jennifer A. (2019), Forming Humanity: Redeeming the German Bildung Tradition, Chicago, The University of Chicago Press.
Jacobi, Jolande (1983), The Way of Individuation, New York, New American Library.
Jiménez, José (1986), “El ángel de Eugenio d’Ors”, en Eugenio d’Ors, Introducción a la vida angélica: cartas a una soledad, Madrid, Editorial Tecnos.
Jost, François (1983), Variations of a Species: The Bildungsroman, Symposium: A Quarterly Journal in Modern Literatures, 37:2, pp. 125-146.
Jung, Carl G. (1970), Arquetipos e inconsciente colectivo, trad. Miguel Murmis, Barcelona, Editorial Paidós.
Jung, Carl G. (1995), El hombre y sus símbolos, trad. Luis Escolar Bareño. Barcelona, Editorial Paidós.
Juristo, Juan Ángel (2017), “Entrevista a Pablo d’Ors”, en https://cuentosdemarieta.blogspot.com/2021/03/juan-angel-juristo-entrevista-pablo-dors.html (10/08/2023)
Koval, Martin (2010), “Walter Benjamin, la novela moderna y la teoría de la novela de formación en Alemania”, III Seminario Internacional Políticas de la Memoria, Buenos Aires, en http://conti.derhuman.jus.gov.ar/2010/10/seminario.php (10/08/2023)
Labanyi, Jo (1989), Myth and History in the Contemporary Spanish Novel, New York, Cambridge University Press.
Leigh, David J. (2011), “Carl Jung’s Archetypal Psychology, Literature, and Ultimate Meaning”, URAM, 34, pp. 95-112.
Moretti, Franco (2000), The Way of the World: The Bildungsroman in European Culture, trad. Albert Sbragia, New York, Verso.
Notaro, Giuseppina (2018), “‘Creer’ y ‘Crear’: confluence e interazioni tra realtà e finzione in Contra la juventud di Pablo d’Ors”, Trayectorias literarias hispánicas: redes, irradiaciones y confluencias, pp. 561-569.
Ortiz-Osés, Andrés (1988), C.G.Jung: arquetipos y sentido, Bilbao, Universidad de Deusto.
Quackenbush, Cynthia J. (1978), Narcissus and Goldmund and Sons and Lovers as Novels of Individuation, Kutztown State College, Masters dissertation.
Rodríguez Zamora, José M. (2009), “El héroe: literatura y psicología analítica”, Filología y Lingüística, 35.1, pp. 65-86.
Rosas Martínez, Alfredo (2020), “El proceso de individuación de C.G. Jung en la novela Narciso y Goldmundo de Herman Hesse”, Estudos Contemporâneos da Subjetividade, 10.2, pp. 341-354.
Ruiz Andrés, Rafael (2023), “El silencio y la religiosidad postsecular en las obras de Rafael Argullol, Ramón Andrés y Pablo d’Ors”, Insula, 921, pp. 37-40.
Salmerón, Miguel (2002), La novela de formación y peripecia, Madrid, A. Machado Libros.
Sammons, Jeffrey L. (1981), “The Mystery of the Missing Bildungsroman, or: What Happened to Wilhelm Meister’s Legacy?, Genre, 14.2, pp. 229-246.
Varo Varo, Alonso (2019), “La condición fronteriza en El amigo del desierto de Pablo d’Ors”, Siglo XXI. Literatura y Cultura Españolas, 17, pp. 81-103.
Von Franz, Marie-Louise (1995), “El proceso de individuación”, en Carl G. Jung, El hombre y sus símbolos, trad. Luis Escolar Bareño, Barcelona, Editorial Paidós.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles published at XXI Century. Spanish Literature and Culture will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in XXI Century. Spanish Literature and Culture.
