Black sun of melancholy: Landscapes of light and darkness in the poetry of José Verón Gormaz
DOI:
https://doi.org/10.24197/sxxi.22.2024.93-113Keywords:
José Verón Gormaz, lyrics, melancholic ethos, antiAbstract
This paper examines the originality of José Verón Gormaz’s poetry in relation to its historical and literary context by analyzing a selection of nine poetry books and focusing on phenomena such as intertextuality and intermediality. The melancholic ethos as the dominant aesthetic procedure drives his poetry towards an anti-mystical, anti-metaphysical and anti-pure lyricism, with inversion as the main stylistic axis
Downloads
References
Antón Pacheco, José Antonio (1992), “Lenguaje primordial y poesía pura”, Fragmentos de filosofía, 2, pp. 13-22.
Azam, Gilbert (1989), “Ser y estar en la poesía pura”, en Actas del IX Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas (vol. 2), Berlín, Iberoamericana Vervuert, pp. 143-152.
Bagué Quílez, Luis (2006), Poesía en pie de paz. Modos del compromiso hacia el tercer milenio, Valencia, Pre-textos.
Bousoño, Carlos (1999), Teoría de la expresión poética, Madrid, Gredos.
Cano Ballesta, Juan José (2001), Poesía española reciente (1980-2000), Madrid, Cátedra.
Díez Fernández, Ignacio (2009), “Felipe Benítez Reyes y la poética de la melancolía”, Dicenda: estudios de lengua y literatura españolas, 27, pp. 43-58.
Ferri Coll, José María (2009), “Musa enferma: la melancolía en la poesía española de fin de siglo”, Frenia, 9, pp. 53-70.
García Montero, Luis (2019), Una melancolía optimista. Poemas (prólogo de Xelo Candel Vila), Madrid, Visor.
Gullón, Ricardo y Blecua, José Manuel (1949), La poesía de Jorge Guillén, Zaragoza, Heraldo de Aragón.
Klibansky, Raymond, Panofsky, Erwin y Saxl, Fritz (1991), Saturno y la melancolía, Madrid, Alianza.
Kristeva, Julia (1987), Soleil noir. Dépression et mélancolie. Paris, Gallimard.
Liébana Pérez, José (1990), “El yo desmitificado en Cántico, de Jorge Guillén”, España contemporánea: revista de literatura y crítica, tomo 3, nº 2, pp. 21-32.
Martínez Fernández, José Enrique (2001), La intertextualidad literaria, Madrid, Cátedra.
Molina Gil, Raúl (2019), Poesía española joven. Un estudio del campo poético (2000-2019), Valencia, Universidad de Valencia.
Savater, Fernando (1986), Schopenhauer, la abolición del egoísmo (antología y crítica), Barcelona, Montesinos.
Schopenhauer, Arthur (2013), El mundo como voluntad y representación, Madrid, Alianza.
Soria Caro, Jesús (2020), “Logofagias: la voz del silencio “místico” de la “razón poética” en la poesía de José Verón Gormaz”, Tropelias. Revista de teoría de la literatura y literatura comparada, 7, pp. 521-533.
Stamelman, Richard (2014), “Poésie et photographie : Baudelaire, Rimbaud, Mallarmé, Bonnefoy”, en Littérature comparée et correspondance des arts, Strasbourg, Presses Universitaires, pp. 1-20.
Verón Gormaz, José (1987), Baladas para el tercer milenio, Calatayud, Centro de Estudios Bilbilitanos.
Verón Gormaz, José (1988), Auras de adviento, Zaragoza, Institución Fernando el Católico.
Verón Gormaz, José (1995), A orillas de un silencio, Zaragoza, Institución Fernando el Católico.
Verón Gormaz, José (1997), Antología poética (selección y prólogo de Javier Barreiro), Calatayud, Centro de Estudios Bilbilitanos.
Verón Gormaz, José (2001), José Verón Gormaz (fotografías y poemas), Zaragoza, Gobierno de Aragón.
Verón Gormaz, José (2005), El exilio y el reino, Zaragoza, Prensas Universitarias de Zaragoza.
Verón Gormaz, José (2007), En las orillas del cielo, Zaragoza, Tropo Editores.
Verón Gormaz, José (2010), El viento y la palabra (prólogo de Javier Barreiro), Calatayud, Centro de Estudios Bilbilitanos.
Verón Gormaz, José (2016), El naufragio perpetuo (nueva edición ampliada), Málaga, Lastura.
Verón Gormaz, José (2017), Claros de bruma, Zaragoza, Prensas Universitarias de Zaragoza.
Verón Gormaz, José (2023), Íntimo retorno, Zaragoza, Prensas Universitarias de Zaragoza.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles published at XXI Century. Spanish Literature and Culture will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in XXI Century. Spanish Literature and Culture.
