The Late Poetry of Manuel Álvarez Ortega from the Fragments of Heraclitus. A Hermeneutic Proposal
DOI:
https://doi.org/10.24197/sxxi.22.2024.217-232Keywords:
Manuel Álvarez Ortega, Contemporary Spanish poetry, Heraclitus, Comparative literatureAbstract
The late poetry of Manuel Álvarez Ortega (Córdoba, 1923 - Madrid, 2014) can be approached from its proximity to some of the formulas found in the fragments of Heraclitus. All this in accordance with a dialectic that, in the Cordovan author, is perpetuated as a drift that, in its way, leaves behind a universe of disubstantiated forms. A study of Álvarez Ortega's late works - alluding to the collections of poems Cenizas son los días (Devenir, 2011) and Ultima necat (Abada, 2012) - from Heraclitean foundations allows us to establish a way of access to a changing and, at times, contradictory poetic thought.
Downloads
References
Aguirre, Guillermo (2023), “Despojos de un mundo”, en Nada. La obra tardía de Manuel Álvarez Ortega, coord. Guillermo Aguirre, Madrid, Devenir, pp. 139-155.
Aguirre, Guillermo (2025), “Narciso enajenado. Combinaciones cromáticas en la pintura de Manuel Álvarez Ortega”, en La preclara sombra de Manuel Álvarez Ortega, eds. Enrique Rodrigues-Moura y Guillermo Aguirre, Madrid, Devenir, en prensa.
Álvarez Ortega, Manuel (2011), Cenizas son los días, Madrid, Devenir.
Álvarez Ortega, Manuel (2012), Ultima necat, Madrid, Abada.
Ancet, Jacques (2023), “Pasaje de una voz”, en Ínsula, 915, pp. 8-9.
Barja, Juan (2023), “Para una lectura de Intratexto”, en Ínsula, 915, pp. 9-11.
Benn, Gottfried (2006), Obras completas II, trad. José Luis Reina Palazón, Palma de Mallorca, Calima.
Benn, Gottfried (2003), Antología poética, trad. Arturo Parada, Madrid, Cátedra.
Bermúdez, Víctor (2023), “Iconicidad del tiempo en Cenizas son los días de Manuel Álvarez Ortega”, en Nada. La obra tardía de Manuel Álvarez Ortega, coord. Guillermo Aguirre, Madrid, Devenir, pp. 95-118.
Bianchi, Marina (2023a), “Heredad de la sombra: las antítesis del ser, entre intertextualidad y revisión de la tradición”, en Nada. La obra tardía de Manuel Álvarez Ortega, coord. Guillermo Aguirre, Madrid, Devenir, pp. 73-93.
Bianchi, Marina (2023b), “La trilogía final de Manuel Álvarez Ortega: lecturas desde Platón y Martin Heidegger”, en Ínsula, 915, pp. 32-34.
Bischoff, Christina (2023), “‘Testigo de los años, patrimonio escrito, muerto pobre eres’. Peregrinaciones ontosemióticas en Heredad de la sombra”, en Nada. La obra tardía de Manuel Álvarez Ortega, coord. Guillermo Aguirre, Madrid, Devenir, pp. 55-72.
Colli, Giorgio (2008), La naturaleza ama esconderse, ed. Enrico Colli, trad. Miguel Morey, Madrid, Siruela.
Foucault, Michel (2010), Historia de la locuta en la época clásica I, trad. Juan José Utrilla, México D. F., Fondo de Cultura Económica.
Gonzalo Carbó, Antoni (2023), “‘Tenebrae: del ‘sonido oscuro’ (Manuel Álvarez Ortega) al ‘claroscuro del sonido’ (Stefano Gervasoni)”, en Ínsula, 915, pp. 23-27.
Heráclito (2009), Heráclito: fragmentos e interpretaciones, eds. José Luis Gallero y Carlos Eugenio López, Madrid, Ediciones Ardora.
Lanz, Juan José (2019), “Código (1971) y la poesía de Manuel Álvarez Ortega”, en La poética de la modernidad y la obra de Manuel Álvarez Ortega, ed. Rafael Alarcón Sierra, Madrid, Devenir, pp. 147-172.
Lanz, Juan José (2025), “La palabra poética de Manuel Álvarez Ortega. Despedida en el tiempo y el don de la elegía”, en El oscuro sueño de Manuel Álvarez Ortega. Acercamientos a su obra poética (1923-2014), ed. Laurence Breysse-Chanet, Madrid, Devenir, en prensa.
Palencia Cerezo, José María (2019), “Manuel Álvarez Ortega, pintor y coleccionista”, en La poética de la modernidad y la obra de Manuel Álvarez Ortega, ed. Rafael Alarcón Sierra, Madrid, Devenir, pp. 173-199.
Pradel, Stefano (2023), “Tras las cenizas, o de la (des)posesión”, en Nada. La obra tardía de Manuel Álvarez Ortega, ed. Guillermo Aguirre, Madrid, Devenir, pp. 119-137.
Pradel, Stefano (2025), “En despliegue: formas combinatorias en Cirlot y Álvarez Ortega”, en La preclara sombra de Manuel Álvarez Ortega, eds. Enrique Rodrigues-Moura y Guillermo Aguirre, Madrid, Devenir, en prensa.
Rodrigues-Moura, Enrique (2023), “Poética última de Manuel Álvarez Ortega”, en Ínsula, 915, pp. 16-17.
Ruiz Soriano, Francisco (2013), La poesía de Manuel Álvarez Ortega, Madrid, Devenir.
Valente, José Ángel (2006), Poesía y prosa. Obras completas I, ed. Andrés Sánchez Robayna, Barcelona, Galaxia Gutenberg.
Voegelin, Eric (2003), Hitler et les Allemands, Paris, Seuil.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles published at XXI Century. Spanish Literature and Culture will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in XXI Century. Spanish Literature and Culture.
