Appearances as a literary theme in the debut narratives of two Canary Islands authors: the case of Andrea Abreu and Meryem El Mehdati

Authors

  • Alejandro Hernández Pérez Consejería de Educación, Formación Profesional, Actividad Física y Deportes de Canarias | Universidad de La Laguna https://orcid.org/0009-0007-8084-7568

DOI:

https://doi.org/10.24197/pgymcv96

Keywords:

Andrea Abreu and Panza de burro, appearances, Art and literature, Heinrich Lossow and Michael Cheval, Meryem El Mehdati and Supersaurio

Abstract

In this article, the theme of appearance is studied as a literary topic in two debut novels by young Canary Island authors: Panza de burro (2020) and Supersaurio (2022). Through a narratological-thematic analysis, the study examines how Andrea Abreu and Meryem El Mehdati develop this theme in their novels through different characters, although each does so in accordance with the context and action of their respective stories. This approach enables comparisons to be made with the art of authors such as Heinrich Lossow and Michael Cheval.

Keywords: Andrea Abreu and Panza de burro; appearances; Art and literature; Heinrich Lossow and Michael Cheval; Meryem El Mehdati and Supersaurio.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abreu, Andrea (2020), Panza de burro, Sevilla, Barrett.

Bajtín, Mijail (1989), Teoría y estética de la novela, Madrid, Taurus.

Beltrán, Miguel (1982), “La Realidad Social Como Realidad y Apariencia”, Reis: Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 19, pp. 27-53. DOI: https://doi.org/10.2307/40182908

Briones Marrero, Amanda (2024), “Identidades subversivas en el espacio rural Canario: una lectura de Panza de burro”, Eikasía. Revista de Filosofía, 121, pp. 171-184.

DOI: https://doi.org/10.57027/eikasia.121.893

Calvo Santos, Miguel (2021), “El pecado. Amaos los unos a los otros”, Historia/Arte, en https://historia-arte.com/obras/el-pecado (fecha de consulta: 11/11/2024).

Cirlot, Juan Eduardo (2011), Diccionario de símbolos, Barcelona, Siruela.

Cheval, Michel (2008), “Bio”, Cheval Fine Art, https://www.chevalfineart.com/inf/bio/ (fecha de consulta: 03/01/2025).

Constán Valverde, Sergio (2012), “La narrativa en Canarias: de género ausente a género cautivo”, en Ángela Sierra González, Rosario Alemán Hernández, María del Pino de la Nuez Ruíz y Domingo Fernández Agis, Cultura, identidad y ciudadanía, Gran Canaria, Universidad de Las Palmas de Gran Canaria. Servicio de Publicaciones y Difusión Científica, pp. 174-186.

Dragaria (2017), “Manifiesto de escritoras canarias”, Dragaria. Revista canaria de literatura (fecha de consulta: 12/12/2024).

Genette, Gerard (1989), Figuras III, Barcelona, Lumen.

Guerrera Palmero, María José (2019), “De la invisibilidad al reconocimiento. 20 escritoras canarias del siglo XX de las que usted, probablemente, no ha oído hablar”, en Yasmina Romero Morales y Alba Sabina Pérez, 20 escritoras canarias del siglo XX. De la invisibilidad al reconocimiento, Madrid, Ediciones La Palma, pp. 411-414.

Hernández Pérez, Alejandro (2024), “«Leche condensada», de Aida González Rossi”, Castilla. Estudios de Literatura, 15, pp. 852-852. DOI: https://doi.org/10.24197/cel.15.2024.852-853

Hernández Quintana, Blanca (2003), Escritoras canarias del siglo XX, Las Palmas de Gran Canaria, Cabildo de Gran Canaria.

Hernández Quintana, Blanca (2008), Diccionario de escritoras canarias del siglo XX, Santa Cruz de Tenerife – Las Palmas de Gran Canaria, Ideas.

Jiménez Bautista, Francisco Javier (2018), Mujeres dormidas en la literatura. Estudio tematológico [Tesis Doctoral], Extremadura, Universidad de Extremadura, en http://hdl.handle.net/10662/8304

Lemo, Matías (2019), “Problematización de las apariencias y discursividad de la verdad en las novelas La huella del crimen (1877) y Clemencia (1877), de Raúl Waleis”, Tropelías: Revista de teoría de la literatura y literatura comparada, 31, pp. 321-340. DOI: https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2019313059

Marante González, Ana (2024), “La guagua nunca llega a tiempo: escrituras precarias en El Evangelio de Elisa Victoria y Supersaurio de Meryem El Mehdati”, Siglo XXI. Literatura y cultura españolas, 22, pp. 238-319. DOI: https://doi.org/10.24197/sxxi.22.2024.289-319

María, Daniel (2016), “Visiones de la narrativa canaria de los setenta”, ACL. Revista de Literatura, en https://aclrevistaliteraria.academiacanarialengua.org/visiones-de-la-narrativa-canaria-de-los-setenta/ (fecha de consulta: 09/09/2024).

Marrero González, C.M. (2022), “Análisis sobre el contexto social y cultural de la novela Panza de burro, de Andrea Abreu”, ENE. Revista de Enfermería, 16 (1), pp. 1-6, en http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1988-348X2022000100015&lng=es&tlng=es (fecha de consulta: 10/10/2024).

Martín, Sabas (2007), Ínsula de Babel, Las Palmas de Gran Canaria, Ediciones Idea.

Mehdati, Meryem El (2022), Supersaurio, Barcelona, Blackie Books.

Mlčoch, Jan, y Jana Máchová (2022), “Panza de burro de Andrea Abreu: ¿una novela de la identidad feminista actual?”, Romanistica Comeniana, 1, pp. 41-56, en https://fphil.uniba.sk/fileadmin/fif/katedry_pracoviska/krom/TLAC_RC_1-2022.pdf (fecha de consulta: 10/10/2024).

Molina Fernández, Carolina (2006), “Cómo se analiza una novela. Teoría y práctica del relato. I”, Per Abbat: boletín filológico de actualización académica y didáctica, 1, pp. 35-60, en https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2161743 (fecha de consulta: 10/10/2024).

Morales García, Ánghel (2011), Generación 21: nuevos novelistas canarios, Santa Cruz de Tenerife: Idea Aguere.

Peña Ardid, Carmen (2020), “Breve reflexión sobre las escritoras y el canon literario. Las novelistas de los siglos XX y XXI en las historias de la literatura española actual”, en María Ángeles Naval López y José Luis Calvo Carilla (eds.), Narrativas disidentes (1968-2018): historia, novela, memoria, Madrid, Visor, pp. 35-62.

Pérez Vargas, María Carmen (2021), “Panza de burro, de Andrea Abreu”, Revista Letral, 27, pp. 284-287, en https://revistaseug.ugr.es/index.php/letral/article/view/21933/20878 (fecha de consulta: 10/10/2024).

Rivera García, Erwin y Graciela Aurora Mota Botello (2019), “Leonardo Da Vinci 1452-1519”, Patrimonio: Economía cultural y educación para la paz, 2 (16), pp. 238-279.

Ruiz García, Antonio, Mónica Galindo González, Jairo Íñiguez Campos y Belén Cuevas Palacios (2020-2021), “Cuatro lecturas de Panza de burro, de Andrea Abreu (Sevilla, Barrett, 2020)”, Revista Hispanoamericana, 10-11, pp. 1-10, en https://revista.raha.es/35_20.pdf (fecha de consulta: 24/11/2024).

Salas Hernández, Adalber (2022), “Panza de burro, de Andrea Abreu: Escachar palabras”, Revista de la Universidad de México, 3, pp. 147-151, en https://www.revistadelauniversidad.mx/articles/66a18e60-29ef-404c-9a29-a74ec8a0c6e0/panza-de-burro-de-andrea-abreu (fecha de consulta: 21/10/2024).

Sánchez García, María Remedios (2018), “Presentación”, en María Remedios Sánchez García, Nuevas poéticas y redes sociales. Joven poesía Española en la era digital, Madrid, Siglo XXI de España Editores, pp. 8-12.

Villanueva, Darío (1992), Teorías del realismo literario, Madrid, Espasa Calpe.

Downloads

Published

2025-12-09

How to Cite

Appearances as a literary theme in the debut narratives of two Canary Islands authors: the case of Andrea Abreu and Meryem El Mehdati. (2025). XXI Century. Spanish Literature and Culture, 23, 23-47. https://doi.org/10.24197/pgymcv96