The woman's suicidal act as sacrifice and rebellion: Carmen (2002) by Lourdes Ortiz

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24197/sxxi.22.2024.495-512

Keywords:

defiance, threat, fear, sacrifice, feminist deconstruction

Abstract

The present article provides an analysis of Carmen (2002) by Lourdes Ortiz, a re-evaluation of the novel Carmen (1845) by Prosper Mérimée and the opera Carmen (1875) by Georges Bizet. Through a brief and unique act, Ortiz’s Carmen, a victim of an abuser, leads us to a methodical inquiry into the normalized behaviors in a misogynistic and sexist society. Carmen responds to this oppression with a revolutionary discourse, seeking to free herself from the social structure that attempts to oppress her. Denunciation and liberation are manifested in the offering of her body in a suicidal act as a sacrifice. The investigation will be conducted from a semiotic basis starting from the original texts to outline the reinterpretation of the character from Ortiz’s gender perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baudelaire, Charles (1995), El pintor de la vida moderna, ed. Antonio Pizza y Daniel Aragó, pról. Antonio Pizza y trad. Alcira Saavedra, Valencia, Artes Gráficas Soler.

Baynat Monreal, M.ª Elena (2007), “El poder de la palabra y la mirada en Carmen de Mérimée”, Anales de Filología Francesa, 15, pp. 43-57.

Bizet, Georges (1989), Carmen. Libreto de Henri Meilhac y Ludovic Halèvy, trad. Victoria Llorente, Barcelona, Editorial Planeta-De-Agostini.

Bornay, Erika (2020), Las hijas de Lilith, pról. Pilar Pedraza, Madrid, Cátedra.

Ciprés, Emilio (2018), “La hechicería y las creencias gitanas en Andalucía”, Lavozdelsur, en https://www.lavozdelsur.es/cultura/la-hechiceria-y-las-creencias-gitanas-en-andalucia_38434_102.html (fecha de consulta: 25/06/24)

Duque, Félix (2020), Las figuras del miedo. Derivas de la carne, el demonio y el mundo, Madrid, Abada Editores.

Franz, Marie-Louise von (1999), “Símbolos de redención en los cuentos de hadas”, en VV.AA (ed.), El libro de los símbolos, Kölh, Taschen Benedikt, pp. 752-753.

Fuentes Cañizares, Javier (2007), “En torno a un antiguo conjuro mágico en caló”, en https://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/en-torno-a-un-antiguo-conjuro-magico-en-calo/html/ (fecha de consulta: 25/06/24)

García Villalba, Miriam (2023a), “Ortiz, Lourdes, Palabra de mujer, Pról. Daniel Sarasola, Madrid, Ediciones Antígona, 2021, 163 pp.”, Don Galán. Revista de investigación teatral. En https://www.teatro.es/contenidos/donGalan/donGalanNum12/resenas/palabra-de-mujer/index.html (fecha de consulta: 25/06/24)

García Villalba, Miriam (2023b) “Cuerpos prostituidos”, en Purificació Mascarell (ed.), Escrito en la carne. Corporalidades literarias de mujer, València, Tirant Humanidades, pp. 97-121.

Gilabert, Gaston (2014), “Clarín”. El arte dramático de Bances Candamo. Poesía y música en las comedias del ocaso del Siglo de Oro, tesis doctoral, Universitat de Barcelona, pp. 234-235.

León Domínguez, Emilia (1986), “Los instrumentos musicales en la obra poética de Rubén Darío”. Anales de la literatura hispanoamericana, 15, pp. 255-270.

Liddell, Angélica (2015), El sacrificio como acto poético, pról. Christilla Vasserot, Madrid, Editorial Continta Me Tienes.

Mérimée, Prosper (1984), Carmen / Doble error, trad. Manuel Serrat, Barcelona, Editorial Planeta.

Navarro Martínez, Eva (2002), “Anarquía y terrorismo estético en la obra de José Ángel Mañas: la literatura punk”, Hispanística XX, pp. 45-56.

Ortiz, Lourdes (2021), Palabra de mujer, pról. Daniel Sarasola, Madrid, Ediciones Antígona.

Revilla, Federico (2021), Diccionario de iconografía y simbología, Madrid, Cátedra.

Rodríguez Uranga, Vivian y Jacqueline Vílchez-Faría (2011), “Los eventos «amor y muerte» en la ópera Carmen de Bizet desde el análisis del discurso-texto musical”. Revista de la Universidad de Zulia, 4, pp. 149-167.

Downloads

Published

2024-12-11

How to Cite

The woman’s suicidal act as sacrifice and rebellion: Carmen (2002) by Lourdes Ortiz. (2024). XXI Century. Spanish Literature and Culture, 22, 495-512. https://doi.org/10.24197/sxxi.22.2024.495-512