The specificity of language and theatrical creation compared to other languages and creative disciplines

Authors

  • Yolanda García Serrano , Dramaturga

DOI:

https://doi.org/10.24197/sxxi.22.2024.611-633

Keywords:

García Serrano, Theater, Spanish Women Playwrights, Television, Film, Novel

Abstract

Writing is always writing, but the language wanders differently whether it is in a theatrical text, a film or television script, a novel, a poem... The sole purpose of this article is to structure the ways of addressing different audiences eager to experience reading and to transform into characters when the action requires it. These moments can also be purely contemplative, even distant, but always immersed in the desire to read and think that everything has been said and everything is yet to be said.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bernardeau, Miguel Ángel, y Díaz, Mar (2018), Fugitiva, Grupo Ganga.

Colomo, Fernando (2018), La tribu, Atresmedia Cine y MOD Producciones.

Escabias, Juana (2021), “Estrategias comunicativas en el teatro de Yolanda García Serrano”, Talía. Revista Estudios Teatrales, nº 3, 2021, pp. 125-133, 133.

Esquide, Eduardo y Vázquez, Miguel (1990-1991), Eva y Adán, agencia matrimonial, Esquide, Eduardo y Vázquez, Miguel.

Ferreira, Vergílio (2006), Pensar, Barcelona, Acantilado.

García Serrano, Yolanda (1997), Amor de hombre, Madrid, Olalla ediciones.

García Serrano, Yolanda (2002), Qué asco de amor, Madrid, Fundación Autor.

García Serrano, Yolanda (2007), Descalza por la vida, Barcelona, Roca Editorial.

García Serrano, Yolanda (2008a), “Bocata de calamares”, Maratón de Monólogos 2008, Madrid, AAT. (pp. 85-88)

García Serrano, Yolanda (2008b), El niño que voló detrás de un escenario, Madrid, Ediciones Autor.

García Serrano, Yolanda (2011), “Reciclaje”, El tamaño no importa. Textos breves de aquí y de ahora, AAT. (pp. 65-70)

García Serrano, Yolanda (2012), “La novia tiene un síncope”, El tamaño no importa. Textos breves de aquí y de ahora, AAT. (pp. 77-84)

García Serrano, Yolanda (2013), “La novia de nuestro hijo no es nuestra hija”, El tamaño no importa. Textos breves de aquí y de ahora, AAT. (pp. 65-70)

García Serrano, Yolanda (2014), “¡Esto es la guerra!”, El tamaño no importa. Textos breves de aquí y de ahora, AAT. (pp. 57-62)

García Serrano, Yolanda (2015), “Media cebolla y un limón”, El tamaño no importa. Textos breves de aquí y de ahora, AAT. (pp. 79-85)

García Serrano, Yolanda (2016a), “Mari Carmen”, El tamaño no importa. Textos breves de aquí y de ahora, AAT. (pp. 61-68)

García Serrano, Yolanda (2016b), “Aparta de mí ese cáliz”, La paradoja del dramaturgo, Madrid, Esperpento, pp. 147-155.

García Serrano, Yolanda (2017a), ¡Corre!, Madrid, Ediciones Antígona.

García Serrano, Yolanda (2017b), “Iceberg. ESTRENO”, Collection of Contemporary Spanish Plays, 40 (pp. 63-122)

García Serrano, Yolanda (2017c), “Empleo juvenil”, El tamaño no importa. Textos breves de aquí y de ahora, AAT. (pp. 75-80).

García Serrano, Yolanda (2017d), “21 de junio”, Revista Eñe nº 52. (pp. 112-113)

García Serrano, Yolanda (2018), “Entrevista atravesada”, Escenarios de crisis: dramaturgas españolas en el nuevo milenio, antología de Ana María Díaz Marcos (ed.), Sevilla, Benilde (pp. 393-402)

García Serrano, Yolanda (2021), Música para Hitler, Málaga, Editorial La Calderona.

García Serrano, Yolanda (2019). Halma. Madrid: Ministerio de Cultura. Autores del CDN.

García Serrano, Yolanda (2024). El mueble. Madrid. Éride.

García Serrano, Yolanda e Iborra, Juan Luis (1997), Amor de hombre, Cuarteto Producciones Cinematográficas.

García Serrano, Yolanda y Rubio, Juan Carlos (2016), Shakespeare nunca estuvo aquí, Madrid, Ediciones Antígona.

Gómez Pereira, Manuel (1992), Salsa rosa, Benítez, César y Orengo, Carlos.

Gómez Pereira, Manuel (1994), Todos los hombres sois iguales, Benítez,

César y Orengo, Carlos.

Gómez Pereira, Manuel (2004), Cosas que hacen que la vida valga la pena, Benítez, César.

Guerenabarrena, Juanjo (1986), “Las tres gracias”, El Público, 29, pp. 25-26.

Gutiérrez Carbajo, Francisco (2010), “La des(cons)trucción y el humor en el teatro español contemporáneo”, El teatro de humor en los inicios del siglo XXI, editado por José Romera Castillo (ed.), Madrid, Visor, pp. 119-142.

Highsmith, Patricia (2015), Extraños en un tren, Barcelona, Anagrama.

Jardiel Poncela, Enrique (2016), Eloísa está debajo de un almendro, Madrid, Cátedra.

Mañá, Laura (2011), Clara Campoamor. La mujer olvidada, RTVE.

Masllorens, Raimon, Orea, Conxa, Peyret, Arlette, Sala-Patau, Oriol y Simón-Moore, Marisa (2024), La Academia, Brutal Media y Sony Pictures Television.

Santolaria, Cristina (2020), “Una dramaturga peculiar, polifacética y desconocida: Yolanda García Serrano”, La Autoficción teatral. Las puertas del drama, 53. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/550661

Woolf, Virginia (2016), Una habitación propia, Barcelona, Austral.

Downloads

Published

2024-12-11

How to Cite

The specificity of language and theatrical creation compared to other languages and creative disciplines. (2024). XXI Century. Spanish Literature and Culture, 22, 611-633. https://doi.org/10.24197/sxxi.22.2024.611-633