Variations on Waltz in 20th and 21st Century Songwriting and Pop Music

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24197/er0wjg34

Keywords:

Waltz, Pop Music, Singer-Songwriting, Words & Music

Abstract

The persistence of the old waltz in pop music compositions and singer-songwriting is surprising. This paper explores this survival from the 1950s to the 21st century trying to establish some of the components of the waltz's endurance, through the reading of lyrics, music and performance of a wide variety of popular song genres, united by the dancing waltz. Word and music studies consider the song as a union of lyrics and tune; but I consider it here determined by a specific rhythm. Variations on the waltz's demonstrate the continued presence of content related to melancholy, the memory of love, nostalgia for the past, but also social criticism, parody, and the expression of life's ideals under this predetermined rythm. Throughout these varied segments, the waltz remains firmly in its 3/4 beat rhythm and goes on in 21st century songs.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agraz Ortiz, Alba (2020), El pájaro canta con los dedos. La música en la poesía española de la vanguardia temprana (1918-1925), Barcelona, Anthropos.

Alayo Orbegozo, Fernando (2024), “El Kanka, un ‘cancionista’ del nuevo siglo”, en Enrique Blanc, Humphrey Inzillo y José Manuel Gómez Gufi (coords.), Vanguardia, jaleo y duende: música española en el siglo 21, Zapopan, Jalisco, Universidad de Guadalajara; Salamanca, Universidad de Salamanca, pp. 155-166.

Arcos, Betto (2024), “Silvia Pérez Cruz: la canción es una historia”, en Enrique Blanc, Humphrey Inzillo y José Manuel Gómez Gufi (coords.), Vanguardia, jaleo y duende: música española en el siglo 21, Zapopan, Jalisco, Universidad de Guadalajara; Salamanca, Universidad de Salamanca, pp. 102-113.

Asensio Cañadas, Mª Soledad (2004), Música mecánica. Los inicios de la fonografía, Granada, Junta de Andalucía, Consejería de Cultura. Centro de Documentación Musical de Andalucía, (catálogo de la exposición).

Badía Fumaz, Rocío (2021), “De literatura y canción. Una lectura de «Las cuatro y diez» de Luis Eduardo Aute desde los géneros literarios”, Ínsula. Revista de letras y ciencias humanas, 900 (diciembre), pp. 17-20.

Badía Fumaz, Rocío (2022), “La poesía en la canción popular actual: hacia un modelo sistemático para su representación”, Pasavento, 10.2, pp. 339-358.

Badía Fumaz, Rocío (2024), “El laberinto intermedial. Posibilidades de análisis de las relaciones entre literatura y música”, Signa, 33, pp. 159-175.

Badía Fumaz y Clara Marías (2021), “En el principio fue el ritmo: poesía y música en observación”, Ínsula. Revista de letras y ciencias humanas, 900 (diciembre), pp. 2-3.

Calderón de Anta, Salvador (2022): “«Cómo quieres que escriba una canción». Extremoduro en el límite de los géneros”, en S. Pastor, J. Paniagua García y T. Gómez Trueba (eds.) (2022), Movimientos exocanónicos de la literatura contemporánea, Salamanca, Ediciones Universidad Salamanca, 2022, pp. 137-153.

Carner, Mosco (1948), The Waltz, London, Max Parrish & Co. Ltd.

Diego, Gerardo (2015), “El debate entre el vals y la mazurka” (conferencia-concierto, Ateneo de Madrid, 7 mayo de 1963), en Prosa musical II. Pensamiento musical, Valencia, Pre-textos, pp. 99-112.

Eckstein, Lars (2010), Reading Song Lyrics, Amsterdan / New York, Rodopi.

Fouce, Héctor (2018), Reseña de Isabelle Marc y Stuart Green, (eds.), The Singer-Songwriter in Europe. Nueva York: Routledge, 2016. 236 pp, TRANS-Revista Transcultural de Música/Transcultural Music Review, 21-22, pp. 21-22.

García Montero, Luis (1998), “Ismael Serrano”, El País (21 de noviembre), en https://elpais.com/diario/1998/11/21/andalucia/911604126_850215.html

Gómez, Antonio (1985), “De la crisis a la renovación”, en Fernando González Lucini, Veinte años de canción en España (1963-1983), Madrid, Grupo Z Cultural, Ediciones de La Torre, vol. II, pp. 331-344.

González Lucini, Fernando (1984-1987), Veinte años de canción en España (1963-1983), Madrid, Grupo Z Cultural, Ediciones de La Torre, 4 vols.

Guijarro Lasheras, Rodrigo (2023), Punto contra punto. Una teoría de la música en la literatura, Madrid-Frankfurt, Iberoamericana-Vervuert.

Hernández, Mario (1987), “Diez poemas sobre el vals”, Poesía, 29, pp. 117-141.

Iravedra, Araceli (2010), El compromiso después del compromiso. Poesía, democracia y globalización (poéticas 1980-2005), Madrid, UNED.

Katz, Ruth (1973), “The Egalitarian Waltz”, Comparative Studies in Society and History, 15 (3) (Jun.), pp. 368-377.

Krahe, Javier (2016), Zozobras completas. Todas sus canciones, Madrid, 18 Chulos Records.

La Via, Stefano (2021), Poesia per musica e musica per poesía, Roma, Carocci Editore.

Laín Corona, Guillermo y Clara Isabel Martínez Cantón (dirs.) (2025), poeMAS (Poesía para más gente), UNED, en https://poemas.uned.es/

León de Aranoa, Fernando (2024), “Un último vals”, en https://www.youtube.com/watch?v=g4Ur7V8Jf60

Leyra, Paloma & Javier Krahe (2007), Charlas con un vago burlón, Madrid, 18 Chulos.

Manheim, James M. (1992), “B-Side Sentimentalizer: «Tennessee Waltz» in the History of Popular Music”, The Musical Quarterly, 76 (3) (Autumn), pp. 337-354.

Martínez, Silvia y Héctor Fouce (eds.) (2013), Made in Spain. Studies in Popular Music, New York, Routledge.

Micó, José María (2021), “Una conversación con Paco Ibáñez”, Ínsula. Revista de letras y ciencias humanas, 900 (diciembre), pp. 40-43.

Miguel Martínez, Emilio de (2008), Joaquín Sabina. Concierto privado, Madrid, Visor.

Miguel Martínez, Emilio de (2018), “Sabina canta historias (técnicas y recursos de un narrador en canciones)”, en Guillermo Laín Corona (ed.), Joaquín Sabina o fusilar al rey de los poetas, Madrid, Visor, pp. 89-159.

Miguel Martínez, Emilio de (2021a), “La canción ligera, la canción de autor, ¿objetos de estudio filológico?”, en Francisca Noguerol y Javier San José Lera (coords.), Entre versos y notas. Canción de autor en español, Kassel, Reichenberger, pp. 27-37.

Miguel Martínez, Emilio de (2021b), “Metacanción en la canción de autor en español”, en Francisca Noguerol y Javier San José Lera (coords.), Entre versos y notas. Canción de autor en español, Kassel, Reichenberger, pp. 41-92.

Navarro, Fernando (2013), “Patti Page, la dulce voz de un pop pretérito”, El País (4 de enero), en

https://elpais.com/cultura/2013/01/04/actualidad/1357335082_073038.html

Noguerol, Francisca y Javier San José Lera, (coords.) (2010), Entre versos y notas. Canción de autor en español, Kassel, Reichenberger.

Pardo, José Ramón (2005), Historia del Pop español, Madrid, Rama Lama.

Pastor Comín, Juan José (2024), Pace non trovo. Entre Liszt y Petrarca: historia musical de un soneto, Valencia, Tirant lo Blanch.

Pau, Antonio (2001), Música y poesía del tango, Madrid, Trotta.

Riva, Sabrina (2017), La garra suave. Representaciones de Miguel Hernández como escritor popular, Salamanca, Ediciones Universidad Salamanca.

Rodríguez, Juan Carlos (2002), “El yo poético y las perplejidades del compromiso”, Ínsula. Revista de letras y ciencias humanas, 671-672 (noviembre-diciembre), pp. 53-56.

Romano, Marcela (2002), “La canción de autor después de Franco (reflexiones críticas sobe un objeto crítico)”, Ínsula. Revista de letras y ciencias humanas, 671-672 (noviembre-diciembre), pp. 13-16.

Sacks, Oliver (2009), Musicofilia. Relatos de la música y el cerebro, Barcelona, Anagrama.

San José Lera, Javier (2010), “Una invitación al vals. De Lorca a Leonard Cohen (configuraciones musicales del «Pequeño vals vienés»)”, en Francisca Noguerol y Javier San José Lera (coords.), Entre versos y notas. Canción de autor en español, Kassel, Reichenberger, pp. 93-140.

Scher, Steven Paul (1982), “Literature and Music”, en J. P. Barricelli y J. Gibaldi (eds.), Interrelations of Literature, New York, MLA, pp. 225-250.

Tomás-Valiente, Miguel (2010) De mil amores. Reflexiones sobre las canciones de Javier Krahe, 18 Chulos, Madrid.

Torrente, Álvaro (2019) “El baile perdido”, en El baile perdido, Raquel Andueza y La Galanía, CD, Madrid, Anima e Corpo Música S.L., pp. 4-7.

Turmo Moreno, Inés (2022), “Más allá de la danza escénica. Un contexto social de los bailes de máscaras en Aragón durante la primera mitad del siglo XIX”, en Tras los pasos de la Sílfide. Imaginarios españoles del ballet romántico a la danza moderna, Madrid, Ministerio de Ciencia e Innovación, pp. 77-86.

Wilson, Carl, (2016), Música de mierda. Un ensayo romántico sobre el buen gusto, el clasismo y los prejuicios en el pop, Madrid, Blackie Books.

Wolf, Werner (2015), “Literature and Music: Theory”, en Gabriele Rippl (ed.), Handbook of Intermediality, Berlin/Boston, De Gruyter, pp. 459-474.

Downloads

Published

2025-12-09

How to Cite

Variations on Waltz in 20th and 21st Century Songwriting and Pop Music. (2025). XXI Century. Spanish Literature and Culture, 23, 321-370. https://doi.org/10.24197/er0wjg34