The Etchings by Valdés Leal, His daughter, and His Son for Torre Farfán’s Book Commemorating the Festivities of Saint Ferdinand in 1671
DOI:
https://doi.org/10.24197/2zmtbk60Keywords:
Valdés Leal, Luisa Valdés, Lucas Valdés, etching, engravingAbstract
The work of Valdés Leal, his daughter Luisa and his son Lucas as engravers is rather exiguous and reaches its height of brilliance in the etchings made by the three artists for the book on the Feasts of the Holy Metropolitan Church, written by Fernando de la Torre Farfán and published in 1672. This book, one of the most important illustrated volumes of its time in Europe, contains a chronicle of the festivities for the beatification of Saint Ferdinand III in 1671 in Seville.
Downloads
References
“Fiesta in Seville. An Illustration Series from the Golden Age in Spain”, en https://bit.ly/4pbJTPb (consultado el 26 enero de 2025).
Angulo Íñiguez, Diego (1976): “Casa de los Venerables sacerdotes”, Boletín de Bellas Artes, 4, 41-96.
Banda y Vargas, Antonio de la (1973): “Un plagio flamenco a los grabados del libro de Torre Farfán sobre las fiestas de la canonización fernandina”, Boletín de Bellas Artes, n.º extra 1, 47-52.
Bonet Correa, Antonio (1986): “El poeta Torre Farfán y la fiesta de canonización de san Fernando en 1671”, en Antonio Bonet Correa: Andalucía monumental. Arquitectura y ciudad del Renacimiento al Barroco. Sevilla, Editoriales Andaluzas Unidas, pp. 127-147.
Bueno Vargas, Javier / Vázquez Jiménez, Elena: “Los libros en la pintura y su representación en la obra de Valdés Leal”, en Fernando Infante del Rosal et alii (coords.): Postr;merías. Valdés Leal desde la Facultad de Bellas Artes de Sevilla, Universidad de Sevilla, pp. 74-90.
Cano Rivero, Ignacio (2021): “Valdés Leal, un artista casi desconocido”, en Ignacio Cano Rivero et alii (coms.): Valdés Leal, 1622-1690. Museo de Bellas Artes de Sevilla, Junta de Andalucía, pp. 13-29.
Cano Rivero, Ignacio / Hermoso Romero, Ignacio / Muñoz Rubio, María del Valme (2021): Valdés Leal, 1622-1690. Sevilla, Museo de Bellas Artes de Sevilla, Junta de Andalucía.
Ceán Bermúdez, Juan Agustín (1800): Diccionario histórico de los más ilustres profesores de las Bellas Artes en España, 6 vols. Madrid, Imprenta de la Viuda de Ibarra. DOI: https://dx.doi.org/10.12795/9788447224043
Escudero y Perosso, Francisco (1894): Tipografía Hispalense. Anales bibliográficos de la ciudad de Sevilla. Madrid, Sucesores de Rivadeneyra.
Fernández López, José (2003): Lucas Valdés (1661-1725). Sevilla, Diputación de Sevilla.
Furió, Vicenç (2014): El arte del grabado antiguo. Obras de la colección Furió. Barcelona, Universitat de Barcelona.
Gámez Casado, Manuel (2015): “El grabado de la custodia de la catedral de Sevilla por Lucas Valdés y Benoît Farjat”, Artigrama, 30, 261-273. DOI: https://doi.org/10.26754/ojs_artigrama/artigrama.2015308143
García López, David (2019): “La Descripción y traça de la custodia de la catedral de Sevilla (1587) de Juan de Arfe, ilustrada por Juan Agustín Ceán Bermúdez (1805)”. Archivo Español de Arte, 92(366), 175-190. Disponible en: https://doi.org/10.3989/aearte.2019.12
Gestoso y Pérez, José (1889-1892): Sevilla monumental y artística: historia y descripción de todos los edificios notables, religiosos y civiles que existen actualmente en esta ciudad y noticia de las preciosidades artísticas y arqueológicas que en ellas se conservan, 3 vols. Sevilla, El conservador.
Gestoso y Pérez, José (1916): Biografía del pintor sevillano Juan de Valdés Leal. Sevilla, Juan P. Gironés.
Halcón, Fátima / Herrera, Francisco Javier (2020): “Primer proyecto del Triunfo para la beatificación de san Fernando: Bernardo Simón de Pineda y Juan de Valdés Leal (1671)”, Archivo Español de Arte, 93/370, 97-112. DOI: https://doi.org/10.3989/aearte.2020.07
Hermoso Romero, Ignacio (2021): “Juan de Valdés Leal, maestro escultor, dorador y estofador”, en Ignacio Cano Rivero et alii (coms.): Valdés Leal, 1622-1690. Sevilla, Museo de Bellas Artes de Sevilla, Junta de Andalucía, pp. 69-83.
Kinkead, Duncan Theobald (2009): Pintores y doradores en Sevilla, 1650-1699. Documentos. Bloomington, Author House.
Laguna Paúl, Teresa (1997): “Notas de pintura gótica sevillana. El testimonio de Lucas Valdés”, Laboratorio de Arte, 10, 63-79. DOI: https://doi.org/10.12795/la.1997.i10.06
Morales Martínez, Alfredo J. (1993): “Un dibujo del monumento de la catedral de Sevilla por Lucas Valdés”, Laboratorio de Arte, 6, 157-167. DOI: https://doi.org/10.12795/la.1993.i06.07
Moreno Garrido, Antonio (1979-1980): “Algunas consideraciones en torno al estudio del grabado español del siglo XVII”, Mayurqa, 19/1, 337-351.
Navarrete Prieto, Benito (2022): “Nueva luz sobre las mujeres artistas: Luisa de Valdés, pintora en la Sevilla barroca”, Goya, 381, 287-298.
Ortiz de Zúñiga, Diego (1677): Anales eclesiásticos y seculares de la muy noble y muy leal ciudad de Sevilla [...] que contienen sus más principales memorias desde el año 1246 [...] hasta el de 1671, 5 vols. Madrid, Imprenta Real. Disponible en: https://bit.ly/3KpK36J (consultado el 26 de enero de 2025).
Páez Morales, Lourdes (2021): “Valdés Leal y las fiestas que Sevilla celebró en honor del rey Fernando III por su nuevo culto en 1671”, en Ignacio Cano Rivero et alii (coms.): Valdés Leal, 1622-1690. Sevilla, Museo de Bellas Artes de Sevilla, Junta de Andalucía, pp. 97-111.
Páez Ríos, Elena (1952): Antología del grabado español. Quinientos años de su arte en España. Madrid, Biblioteca Nacional.
Palomino, Antonio (1797): El Museo Pictórico y Escala Óptica, t. II. Madrid, Imprenta de Sancha. Disponible en: https://bit.ly/4orKJ9h (consultado el 26 enero de 2025).
Rodríguez Gutiérrez de Ceballos (2007): “Las pinturas de la vida de San Francisco Javier del Convento de la Merced de Quito: fuentes gráficas y literarias”, Anales del Museo de América, 15, 89-102.
Rosell y Torres, Isidoro (1875): “Aguas-fuertes de antiguos pintores españoles”, Museo Español de Antigüedades, IV, 94-111.
Stirling Maxwell, William (1848): Annals of the artists of Spain, 4 vols. London, John Olivier. Disponible en: https://bit.ly/4oQ8BDH (consultado el 26 de enero de 2025).
Torre Farfán, Fernando de la (1672): Fiestas de la S. Iglesia... Sevilla, Casa de la Viuda de Nicolás Rodríguez. Disponible en: https://bit.ly/3Y1GXJ1
Trapier, Elizabeth du Gué (1960): Valdés Leal. Spanish Baroque Painter. Nueva York, Hispanic Society.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lourdes Páez Morales

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles published at BSAA arte will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in BSAA arte.
