Eucharistic Monstrances in the Silverwork of the Early Period of the Spanish Restoration, 1875-1902: Female Patronage

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24197/xa9ykc66

Keywords:

eucharistic monstrances, Spanish Restoration, religious silversmithing, bourgeois patronage, female contribution

Abstract

This article examines the production of Eucharistic monstrances in silverwork during the Spanish Restoration, specifically in the period between 1875 and 1902. It analyzes the role of the Church as a promoter of sacred arts and the prominence of the bourgeoisie as patrons. Special attention is given to female contributions and the spiritual, social, and cultural motivations behind this patronage, set within a context of revitalization of religious heritage and affirmation in the face of the ideological challenges of the time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Junco, José (1998): “La nación en duda”, en Juan Pan-Montojo (coord.): Más se perdió en Cuba. España, 1898 y la crisis de fin de siglo. Madrid, Alianza, pp. 405-476.

Álvarez Lopera, José (1988): “La crisis de la pintura religiosa en la España del siglo XIX”, Cuadernos de Arte e Iconografía, 1, 81-20.

Andueza Unanua, Pilar (2010): “Piezas de la Joyería Ansorena en los templos guipuzcoanos”, en Jesús Rivas Carmona (coord.): Estudios de Platería. San Eloy 2010. Murcia, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia, pp. 61-75. DOI: https://doi.org/10.6018/editum.2383

Azcue Brea, Leticia (2019): “La melancolía de Roma: la escultura religiosa académica en la Corte alfonsina”, en Alejandro Cañestro Donoso (coord.): Svmma stvdiorum scvlptoricae in memoriam dr. Lorenzo Hernández Guardiola: materiales del II Congreso Internacional de Escultura Religiosa "La luz de Dios y su imagen", Crevillent, 25-28 de octubre de 2018. Alicante, Diputación Provincial de Alicante e Instituto de Cultura Juan Gil-Albert, pp. 59-104. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7669803 (consultado el 12 de diciembre de 2024).

Ballesteros Baldrich, Antonio (2023): “D. Justo Millán Espinosa. Arquitecto. Su obra en Cieza y el Valle de Ricote”, en Ricardo Montes / Pascual Santos (coords.): Ojós y el Valle de Ricote. Tradición e Historia en el Mediterráneo. II Congreso de Historia en torno a los Moriscos Expulsos. Murcia, Gobierno de la Región de Murcia, Consejería de Cultura, Juventud y Deportes, pp. 389-410.

Beltrán Villalba, Miguel (2010): Burguesía y liberalismo en la España del siglo XIX: sociología de una dominación de clase. Granada, Universidad de Granada.

Calvo Torre, Roberto (s. f.): “José de la Cámara y Moreno”, en Real Academia de la Historia, Diccionario Biográfico electrónico: https://bit.ly/4pZCToy (consultado el 26 de diciembre de 2024).

Canals, Joan M. (1996): El culto a la Eucaristía. Barcelona, Centre de Pastoral Litúrgica.

Cano Medina, Luis (2009): «Reinaré en España» La mentalidad católica a la llegada de la Segunda República. Madrid, Ediciones Encuentro.

Cañas Díez, Sergio (2018): “La iglesia como factor de estabilidad política durante la Restauración: el caso de la Rioja”, Brocar. Cuadernos De Investigación Histórica, 42, 153-176. DOI: https://doi.org/10.18172/brocar.3752

Castellanos, Manuel Pablo, fray (1898): Historia de Marruecos. Tánger, Misión Católica Española.

Crusellas, P. D. Francesc de Paula (1896): Nueva Historia del Santuario y Monasterio de Nuestra Señora de Montserrat. Barcelona, Tipográfica Católica. Disponible en: https://ddd.uab.cat/record/259016 (consultado el 14 de diciembre de 2024).

Cruz Valdovinos, José Manuel (2005): Valor y lucimiento. Platería en la comunidad de Madrid. Madrid, Comunidad de Madrid.

De los Reyes, Antonio (1970): “La catedral de Murcia (incendio y restauración)”, Murgetana, 34, 63-111.

Díez, Miguel Ángel, O. C. D. (1994): “El P. Juan Vicente en Burgos: algunas puntualizaciones”, Monte Carmelo, 2-3, 307-347.

Fuentes Aragonés, Juan Francisco (1994): “Clase media y bloque de poder en la España de la Restauración”, Revista de estudios políticos, 85, 121-142.

García de Cortázar y Ruiz de Aguirre, Fernando (1981): “La renovación de efectivos eclesiásticos en la España de la Restauración”, Estudios eclesiásticos: Revista de investigación e información teológica y canónica, 216-217, 223-248.

García Gómez-Heras, José María (2014): “Religión e identidad nacional de España”, La Albofalía: Revista de Humanidades y Cultura, 1, 189-204. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5133946 (consultado el 17 de diciembre de 2024).

García Mogollón, Florencio Javier (1998): “La Platería en Extremadura en el tránsito del siglo XIX al XX”, Revista de Estudios Extremeños, 54, 941-972. Disponible en: https://bit.ly/3KnwBjC (consultado el 15 de diciembre de 2024).

García Zapata, Ignacio José (2022): De la gloria del culto al brillo del poder: ajuares de platería en el Reino de Murcia. Madrid, Sílex.

García Zapata, Ignacio José / Pérez Sánchez, Manuel (2022): “La nueva edad de oro del bordado religioso español: magnificencia y piedad en tiempos de la Restauración (1874-1931)”, Arte Cristiana: rivista internazionale di storia dell’arte e di arti liturgiche, 933, 420-431.

García Zapata, Ignacio José / Pérez Sánchez, Manuel (2024): “El alhajamiento de la capilla mayor de la catedral de Murcia tras el incendio de 1854”, en Felipe Serrano Estrella / Mercedes Simar López (coord.): Ars: historia y crítica: homenaje a Luz de Ulierte Vázquez y Pedro A. Galera Andreu. Jaén, Universidad de Jaén, pp. 185-196.

Gaya Nuño, Juan Antonio (1956): Arte del siglo XIX. Ars Hispaniae. Historia Universal del Arte Hispánico. Madrid, Plus Ultra.

Gómez Díez, Francisco Javier (1998) “Religión y política en Antonio Cánovas del Castillo”, Estudios Eclesiásticos, 287, 621-654. Disponible en: https://bit.ly/48MneDg (consultado el 20 de diciembre de 2024).

González-Varas Ibáñez, Ignacio (1996): Restauración monumental en España durante el siglo XIX. Valladolid, Colegio Oficial de Arquitectos de León.

Guitián, Gregorio (2020): “El principio de solidaridad de la Doctrina Social de la Iglesia: fundamentación teológica”, Scripta Theologica, 52, 555-585. DOI: https://doi.org/10.15581/006.52.3.555-585

Heredia Moreno, María del Carmen (2002): “De arte y devociones eucarísticas: las custodias portátiles”, en Jesús Rivas Carmona (coord..): Estudios de Platería. San Eloy 2002. Murcia, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia, pp. 163-182. DOI: https://doi.org/10.6018/editum.1358

Hernández Fuentes, Miguel Ángel (2016): “La comunión reparadora. Piedad eucarística y renovación católica en Zamora durante la Restauración”, Studia Zamorensia, XV, 165-184. Disponible en: https://bit.ly/48MPpSG (consultado el 20 de diciembre de 2024).

J. R. O. (1861): “Quejas de Nuestra Señora de la Saleta a los profanadores del Domingo”, La Verdad Católica. Periódico religioso dedicado a María Santísima en su Misterio de la Inmaculada Concepción, VII, 339.

Jiménez Benítez, José J. (1891): Atocha. Ensayos Históricos. Madrid, Establecimiento tipográfico de Juan López Camacho, pp. 201-211. Disponible en: https://bvpb.mcu.es/es/consulta/registro.cmd?id=463615 (consultado el 26 de diciembre de 2024).

López Martínez, José Francisco (1995): Configuración estética de las procesiones de Cartagena. Cartagena, Cofradía de Nuestro Padre Jesús Nazareno de Cartagena.

López Yarto, Amelia (2008) “Aproximación al arte de la platería española”, Ars Longa, 17, 169-179. Handle: http://hdl.handle.net/10550/28296

Lozoya, de Contreras y López de Ayala, Juan, marqués de (1970): “El rostro de Cristo en el arte español (siglo XIX)”, Cuadernos Hispanoamericanos, 242, 312-319. Disponible en: https://bit.ly/4pbGpMD (consultado el 18 de diciembre de 2024).

Luengo Teixidor, Félix Juan (2004): “Socialismo y "cuestión social" en la España de la Restauración”, Historia contemporánea, 29, 735-758. Handle: http://hdl.handle.net/10810/38014

Martínez Ripoll, Antonio (1986): “La antigua colección de García de León Pizarro, de Madrid, y las pinturas del asilo-hospital de Villanueva del Río Segura, de Murcia”, Apotheca. Revista del Departamento de Historia del Arte de la Universidad de Córdoba, 6-1, 159-198.

Máximo García, Enrique (1994): El órgano Merklin Schütze de la catedral de Murcia. Murcia, Obra Cultural Cajamurcia.

Méndez Rodríguez, Luis (2008): La imagen de Andalucía en el arte del siglo XIX. Sevilla, Fundación Centro de Estudios Andaluces.

Merino de Cáceres, José Miguel / Martínez Ruiz, María José (2012): La destrucción del patrimonio artístico español. W. R. Hearst: "El gran acaparador". Madrid, Cátedra.

Mirambell Abancó, Miquel (2001): “La restauración del monasterio de Santa María de Ripoll en el siglo XIX entre la «restauración arqueológica» y la «restauración estilística»”, Unicum: revista de l'Escola Superior de Conservació i Restauració de Béns Culturals de Catalunya, 0, 6-11. Disponible en: https://bit.ly/4p8k2rs (consultado el 29 de diciembre de 2024).

Morant Gimeno, Ana (2013): “La arquitectura benéfica privada valenciana del siglo XIX como muestra del poder burgués”, en Víctor Mínguez Cornelles (coord.): Las artes y la arquitectura del poder. Castellón de la Plana, Publicaciones de la Universitat Jaume I, pp. 545-560.

Nicolás Martínez, María del Mar (1988): “Un nuevo mecenazgo: la burguesía almeriense”, en Patronos, promotores, mecenas y clientes. VII CEHA. Actas, mesa I. Murcia, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia, pp. 645-650.

Nonell, Jaime (1892): Vida ejemplar de la excelentísima señora D. A. Dorotea de Chopitea, viuda de Serra. Barcelona, Librería Salesianas.

Núñez Bargueño, Natalia (2016): “El congreso eucarístico internacional como evento integral del catolicismo de la modernidad”, en Damián Alberto González Madrid et alii (eds.): La Historia, lost in translation? Actas del XIII Congreso de la Asociación de Historia Contemporánea. Albacete, Ediciones de la Universidad de Castilla la Mancha, pp. 2460-2471. Disponible en: https://bit.ly/4rwx2sw (consultado el 22 de diciembre de 2024).

Osés Gorráiz, José María (1999): “El sistema de Cánovas del Castillo: las verdades madres en la política”, Revista de estudios políticos, 103, 187-212.

Pérez Galdós, Benito (1887): Fortunata y Jacinta (dos historias de casadas). Madrid, Imp. de La Guirnalda.

Pérez Sánchez, Manuel (2015): “De Londres a París, de Arequipa a La Habana: Francisco Moratilla y la visibilidad internacional de la platería española”, en Jesús Rivas Carmona (coord.): Estudios de Platería. San Eloy 2015. Murcia, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia, pp. 403-420. Disponible en: https://bit.ly/48dnriO (consultado el 24 de diciembre de 2024).

Pérez Sánchez, Manuel (2016): “La Rosa de Oro para las reinas de España (1868-1923)”, en Jesús Rivas Carmona (coord.): Estudios de Platería. San Eloy 2016. Murcia, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia, pp. 487-503. DOI: https://doi.org/10.6018/editum.2514

Pérez Sánchez, Manuel (2023a): “Algunas consideraciones sobre el bordado y el tejido litúrgico en España durante la primera mitad del siglo XIX y noticias sobre bordadores y bordadoras de ese tiempo”, en Manuel Pérez Sánchez / Ignacio José García Zapata (coord.): Schola Artium: Jesús Rivas Carmona y la Historia del Arte Español. Murcia, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia, pp. 489-521. Disponible en: https://bit.ly/48g5al1 (consultado el 27 de diciembre de 2024).

Pérez Sánchez, Manuel (2023b): “Estragos en el patrimonio suntuario religioso durante el reinado de Isabel II: el robo del relicario del Palacio Real y la labor de reposición del platero diamantista Carlos Pizzala” en Jesús Rivas Carmona e Ignacio José García Zapata (coord.): Estudios de Platería. San Eloy 2023. Murcia, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia, pp. 245-260. DOI: https://doi.org/10.6018/editum.3039

Pérez Sánchez, Manuel (2023c): “La platería en las primeras exposiciones públicas de la industria española”, Quiroga: Revista de Patrimonio Iberoamericano, 22, 163-175. DOI: https://doi.org/10.30827/quiroga.v0i22.0012

Ramos Domingo, José (2012): La pintura religiosa del siglo XIX en España. Salamanca, Servicio de Publicaciones de la Universidad Pontificia de Salamanca.

Rincón García, Wilfredo (1995): “Historiografía de la escultura española del siglo XIX”, en Historiografía del arte español en los siglos XIX y XX: VII Jornadas de Arte. Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, pp. 223-234.

Rincón García, Wilfredo (2017): “Aproximación a la escultura religiosa del siglo XIX en España”, en Alejandro Cañestro Donoso (coord.): Estudios de escultura en Europa. Materiales del Congreso Internacional de Escultura Religiosa «La luz de Dios y su imagen». Alicante, Instituto Alicantino de Cultura Juan Gil Albert, pp. 471-504.

Rivas Carmona, Jesús (2002): “Los tesoros catedralicios y la significación de la custodia procesional: la aportación de los siglos XVII y XVIII”, en Littera scripta in honorem prof. Lope Pascual Martínez, vol. 2. Murcia, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia, pp. 891-918.

Rivas Carmona, Jesús (2020): “Platería neogótica: consideraciones para su reconocimiento”, en Jesús Rivas Carmona / Ignacio José García Zapata: Estudios de Platería. San Eloy 2020. Murcia, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia, pp. 305-320. DOI: https://doi.org/10.6018/editum.2797.2

Rodríguez Miranda, María del Amor (2016): “La platería de la Cofradía de Nuestra Señora del Rosario de la parroquia de Santiago de Montilla (Córdoba)”, en Juan Aranda Doncel/Ramón de la Campa Carmona (coord.): Regina Mater Misericordiae: estudios históricos, artísticos y antropológicos de advocaciones marianas. Córdoba, Litopress, pp. 533-546.

Rubí Casals, María Gemma / Toledano González, Lluís Ferrán (2021): “Doña Virtudes, María Cristina de Habsburgo-Lorena (1885-1902). ¿Una reina moral al frente de un sistema corrupto?”, en María José Espuny i Tomás et alii (eds.): Derecho, historia y corrupción con perspectiva de género. Madrid, Dykinson, pp. 115-133.

Sánchez Juárez, Francisco (1877): Sermón de Eucaristía, predicado en la Real Capilla de Madrid el domingo infraoctavo del Santísimo Corpus Christi, 30 de mayo de 1875. Sevilla, Imprenta y librería de A. Izquierdo y sobrino. Handle:

https://uvadoc.uva.es/handle/10324/56761

Sauret Guerrero, Teresa (1986): “El revival Pedro de Mena en la Málaga del siglo XIX”, en Actas del Simposio Nacional III Centenario de la muerte de Pedro de Mena. Málaga-Granada, Junta de Andalucía, pp. 99-12.

Szmolka Vida, Ignacio (2017): “Crisis y transformación del rito de la Semana Santa granadina durante el periodo de la Restauración: una visión interpretativa a través de la opinión pública de la época”, en María del Amor Rodríguez Miranda et alii (ed. lit.): Compendio histórico-artístico sobre Semana Santa: Ritos, tradiciones y devociones. Córdoba, Asociación Hurtado Izquierdo, pp. 354-380. Disponible en: https://bit.ly/4ay3Yuu (consultado el 20 de diciembre de 2024).

Tomás Loba, Emilio del Carmelo (2021): “La Casa Palacete de doña Isabel María Baltasara López y López en Villanueva del Río Segura (Valle de Ricote)”, Náyades: revista de costumbres, tradiciones e historias de la Región de Murcia, 10, 39-48.

Downloads

Published

2025-12-15

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

Eucharistic Monstrances in the Silverwork of the Early Period of the Spanish Restoration, 1875-1902: Female Patronage. (2025). BSAA Arte, 91, 17-43. https://doi.org/10.24197/xa9ykc66