The Award Distribution Boards of the School of the Three Noble Arts of Seville in the 18th Century: their Participants and Works in the Fields of Painting and Sculpture

Authors

  • Rafael Gallardo Montesinos Independent scholar

DOI:

https://doi.org/10.24197/xqfder56

Keywords:

School of the Three Noble Arts of Seville, painting, sculpture, Baroque, Academicism

Abstract

This study examines the award distribution boards of 1778 and 1782 at the School of the Three Noble Arts of Seville, focusing on the participants and the works presented. It highlights the influence of classical sculpture, promoted by the Royal Academic of San Fernando as an educational model, although Francisco de Bruna chose to uphold the local Baroque tradition in organizing the competitions. Finally, the study reflects on the limited historiographical recognition that eighteenth-century artistic production has received, as evidenced by the works analysed here, emphasizing the need for its reassessment and preservation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aranda Bernal, Ana María / Quiles García, Fernando (2000): “Las academias de pintura en Sevilla”, Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 90, 119-138. Disponible en: https://bit.ly/3KUL4n4 (consultado el 10 de febrero de 2025).

Beltrán Fortes, José / Salas Álvarez, Jesús (2018): “Arqueología de la Sevilla ilustrada. La figura de Francisco de Bruna”, en José Beltrán Fortes et alii (coords.): Sevilla en el siglo de la Ilustración. Cultura, arte y ciencia en la ciudad del siglo XVIII. Sevilla, Editorial Universidad de Sevilla, pp. 99-139.

Cabezas García, Álvaro (2011): Vicente Alanís (1730-1807). Sevilla, Diputación Provincial.

Cabezas García, Álvaro (2012): Gusto orientado y fiesta pública en Sevilla. Análisis de documentos para la compresión de la historia artística del siglo XVIII. Sevilla, Estípite Ediciones.

Cabezas García, Álvaro (2024): “La vista de los diseños es por lo común mejor que la de las obras. Un pleito del arte de la seda contra Blas Molner”, Ucoarte, 13, 226-244. DOI: https://doi.org/10.21071/ucoarte.v13i.16361

Cano Rivero, Ignacio (2015): “Vicente Alanís. Hernán Cortés llegando a México, 1778”, en Ignacio Cano Rivero (com.): Paisajes: Museo de Bellas Artes de Sevilla. Sevilla, Consejería de Educación, Cultura y Deporte, pp. 64-65.

Cascales Muñoz, José (1929): Las bellas artes plásticas en Sevilla: la pintura, la escultura y la cerámica artística desde el siglo XIII hasta nuestros días, 2 vols. Toledo, Imp., Fot. y Enc. del Colegio de Huérfanos de María Cristina.

Ceán Bermúdez, Juan Agustín (1800): Diccionario Histórico de los más Ilustres Profesores de las Bellas Artes en España, 6 vols. Madrid, Imprenta de la Viuda de Ibarra. Disponible en: https://bit.ly/4agc5Mg (consultado el 5 de febrero de 2025).

Escudero Marchante, José María (2009a): “El escultor e imaginero Blas Molner. Nuevas aportaciones a su biografía (I)”, Boletín de las Cofradías, 600, 125-129.

Escudero Marchante, José María (2009b): “El escultor e imaginero Blas Molner. Nuevas aportaciones a su biografía (y II)”, Boletín de las Cofradías, 601, 201-205.

Fernández López, José (1985): La pintura de historia en Sevilla en el siglo XIX. Sevilla, Diputación Provincial.

Gallardo Montesinos, Rafael (2022): “El obrador del escultor Cristóbal Ramos frente al Colegio de San Acacio en 1772”, Boletín de las Cofradías de Sevilla, 760, 364-369. Disponible en: https://bit.ly/48azai0 (consultado el 15 de febrero de 2025).

Gallardo Montesinos, Rafael (2023): “La producción de Cristóbal Ramos y su taller en las hermandades del Aljarafe sevillano”, en José Roda Peña (coord.): XXIV Simposio sobre hermandades de Sevilla y su Provincia. Sevilla, Consejo General de Hermandades y Cofradías de la Ciudad de Sevilla, pp. 73-98. Disponible en: https://bit.ly/4omYsOE (consultado el 20 de febrero de 2025).

Gestoso y Pérez, José (1909): Ensayo de un diccionario de los artífices que florecieron en). Sevilla desde el siglo XIII al XVIII inclusive, 3 vols. Sevilla, Andalucía Moderna. Disponible en: https://bit.ly/4oHrpW1 (consultado el 10 de marzo de 2025).

Gestoso y Pérez, José (1912): Catálogo de las pinturas y esculturas del Museo Provincial de Sevilla. Madrid, Imprenta de J. Lacoste.

González Gómez, Juan Miguel / Rojas-Marcos González, Jesús (2015): Juan de Dios Fernández y la serie pictórica de San Francisco en la Rábida. Sevilla, Universidad Internacional de Andalucía.

González Isidoro, José (1986): Benito de Hita y Castillo (1714-1784). Escultor de las hermandades de Sevilla. Sevilla, Caja de Ahorros San Fernando.

Hernández Díaz, José (1967): Museo Provincial de Bellas Artes de Sevilla. Madrid, Ministerio de Educación y Ciencia.

Hernández Díaz, José (1984): “Retablos y esculturas”, en Diego Angulo Íñiguez et alii.: La catedral de Sevilla. Sevilla, Guadalquivir, pp. 221-320.

Iglesias Cumplido, Alicia (2023): Juan de Astorga. El ideal de belleza en la nueva escultura del siglo XIX. Sevilla, Editorial dArte.

Illán, Magdalena / Valdivieso González, Enrique (2006): Noticias artísticas sevillanas del archivo de Farfán Ramos. Sevilla, Guadalquivir.

Matute y Gaviria, Justino (1887): Anales eclesiásticos y seculares de la muy noble y muy leal ciudad de Sevilla, 3 vols. Sevilla, Imp. de E. Rasco.

Montesinos Montesinos, Carmen (1986): El escultor sevillano D. Cristóbal Ramos (1725-1799). Sevilla, Diputación Provincial.

Muro Orejón, Antonio (1961): Apuntes para la historia de la Academia de Bellas Artes de Sevilla. Sevilla, Real Academia de Bellas Artes de Santa Isabel de Hungría. Disponible en: https://bit.ly/4pwiRCz (consultado el 7 de marzo de 2025).

Ollero Lobato, Francisco (2004): Cultura artística y arquitectura en la Sevilla de la Ilustración (1775-1808). Sevilla, Caja San Fernando.

Prieto Gordillo, Juan (1995): Noticias de escultura (1761-1780). Sevilla, Guadalquivir.

Recio Mir, Álvaro (2007): “La escultura sevillana, la Academia de San Fernando y el Ocaso de la Escuela”, Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 104-105, 135-156. Disponible en: https://bit.ly/4pfP8h6 (consultado el 5 de marzo de 2025).

Roda Peña, José (2014a): “La escultura barroca del siglo XVIII en Andalucía Occidental”, Cuadernos de Estepa, 4, 84-111. Disponible en: https://bit.ly/4rwJgBC (consultado el 17 de marzo de 2025).

Roda Peña, José (2014b): “La escultura en la Baja Andalucía durante el siglo XVIII: síntesis interpretativa e historiografía reciente”, Mirabilia Ars, 1, 162-218. Disponible en: https://bit.ly/43XSFrB (consultado el 12 de marzo de 2025).

Roda Peña, José (2022): “Miradas sobre el escultor Cristóbal Ramos y sus modelos de Virgen dolorosa”, en Juan Dobado Fernández (coord.): Cristóbal Ramos. Cuando el barro cobra vida (catálogo de exposición). Sevilla, Fundación Cajasol, pp. 10-37.

Ros González, Francisco S. (1999): Noticias de escultura (1781-1800). Sevilla, Guadalquivir.

Ruiz Alcañiz, José Ignacio (1986): El escultor Juan de Astorga. Sevilla, Diputación Provincial.

Valdivieso González, Enrique (2002): Historia de la pintura sevillana. Sevilla, Guadalquivir.

Valdivieso González, Enrique (coord.) (2016): Pintura mural sevillana del siglo XVIII. Sevilla, Fundación sevillana Endesa.

Valdivieso González, Enrique (2018): La escuela de Murillo: aportaciones al conocimiento de sus discípulos y seguidores. Sevilla, Ayuntamiento de Sevilla.

Downloads

Published

2025-12-15

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

The Award Distribution Boards of the School of the Three Noble Arts of Seville in the 18th Century: their Participants and Works in the Fields of Painting and Sculpture. (2025). BSAA Arte, 91, 187-210. https://doi.org/10.24197/xqfder56