A A Proposal to Increase the Catalogue of the Sculptor Blas Molner: New Works in the Provinces of Cádiz and Cáceres
DOI:
https://doi.org/10.24197/ad71ca25Keywords:
Baroque, Neoclassicism, sculpture, Blas Molner, 18th centuryAbstract
A series of previously unpublished works located in different cities and towns in the province of Cádiz are presented, which can be attributed to Blas Molner (1738-1812), a sculptor based in Seville with a great deal of activity in the city and its area of influence. Also included is the attribution of a work preserved in Trujillo (Cáceres).
Downloads
References
Acosta Jordán, Silvano (2004): “Tres esculturas de Blas Molner en la ermita de Nuestra Señora de Montenegro”, Revista de Historia Canaria, 186, 9-20.
Badalocchi, Sisto / Lanfranchi Parmigiani, Giovanni (1638): Historia del testamento vecchio dipinta in Roma nel Vaticano da Raffaelle di Urbino et intagliata in rame da Sisto Badalocchi et Giovanni Lanfranchi Parmigiani al sig. Annibale Carracci. Roma, C. J. Visscher.
Cabezas García, Álvaro (2024a): “La vista de los diseños es por lo común mejor que la de las obras. Un pleito del arte de la seda contra Blas Molner”, UCOARTE. Revista de teoría e historia del arte, 13, 226-244. DOI: https://doi.org/10.21071/ucoarte.v13i.16361
Cabezas García, Álvaro (coord.) (2024b): Teoría ilustrada y reforma neoclásica: las aportaciones del Marqués de Ureña (1741-1806). Edición crítica de sus Reflexiones sobre la arquitectura, ornato, y música del templo (1785). Sevilla, Editorial de la Universidad de Sevilla.
Cirici Narváez, Juan Ramón (2011): Historia de Medina Sidonia, t. 3: Historia del Arte. Cádiz, Diputación de Cádiz.
Clemente Fernández, José Ignacio (2021): “Dos nuevas atribuciones a Blas de Molner y el retablo de la Casa de Henestrosa en los Santos de Maimona (1779-1795). Su obra en Badajoz”, Revista de estudios extremeños, 77/2, 829-847.
Cruz Isidoro, Fernando (1997): El santuario de Nuestra Señora de la Caridad, de Sanlúcar de Barrameda: estudio histórico-artístico. Córdoba, Cajasur.
Cruz Isidoro, Fernando (2012): “El patrimonio artístico desamortizado del convento de Santo Domingo de Sanlúcar de Barrameda (1835-1861)”, Laboratorio de Arte, 24/2, 549-570.
Cruz Isidoro, Fernando / Velázquez Pérez, Cristina (2023): El convento de San Diego y la Hermandad de la Oración en el Huerto. Una historia y un patrimonio compartidos. Sanlúcar de Barrameda, Hermandad de la Oración en el Huerto.
Escudero Marchante, José María (2009a): “El escultor e imaginero Blas Molner. Nuevas aportaciones a su biografía (I)”, Boletín de las Cofradías de Sevilla, 600, 125-129.
Escudero Marchante, José María (2009b): “El escultor e imaginero Blas Molner. Nuevas aportaciones a su biografía (y II)”, Boletín de las Cofradías de Sevilla, 601, 201-205.
Escudero Marchante, José María (2009c): “La obra pasionista de Blas Molner”, Boletín de las Cofradías de Sevilla, 602, 307-316.
García Cienfuegos, Manuel (1983): Montijo. Notas de interés histórico (XVIII-XIX). Montijo, Manuel García Cienfuegos.
García Gaínza, María Concepción (1992): “Un grupo de la Asunción firmado por Blas Molner”, Laboratorio de Arte, 5/2, 403-406.
García Luque, Manuel (2021a): “«Natural de Valencia, en Sevilla»: Blas Molner entre la práctica docente y el oficio escultórico”, Ars longa: cuadernos de arte, 30, 225-239. DOI: https://doi.org/10.7203/arslonga.30.20435
García Luque, Manuel (2021b): “Acosta, Hita, Molner. Algunos apuntes sobre escultura sevillana de la segunda mitad del siglo XVIII”, Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de la Purísima Concepción, 56, 63-77.
García Luque, Manuel (2025): “Barroco y academicismo. Nuevas miradas sobre el escultor Blas Molner”, en Sergio Ramírez González / Juan Antonio Sánchez López / Juan Jesús López-Guadalupe Muñoz (eds.): Centros y periferias en la escultura andaluza e hispanoamericana del siglo XVIII. Valencia, Tirant Humanidades, pp. 45-70.
González de León, Félix (1844): Noticia artística, histórica y curiosa de todos los edificios públicos, sagrados y profanos de esta Muy Noble, Muy Leal, Muy Heroica e Invicta Ciudad de Sevilla, y de muchas casas particulares, 2 ts. Sevilla, Imprenta de José Hidalgo.
González Gómez, Juan Miguel (1993): “Nueva aportación a la obra escultórica de Blas Molner: la Virgen de la Soledad de Morón de la Frontera”, Laboratorio de Arte, 6, 189-200. DOI: https://doi.org/10.12795/LA.1993.i06.10
Guijo Pérez, Salvador (2022): “Una Dolorosa en el monasterio de Nuestra Señora de Consolación de Triana (Sevilla), una nueva obra de Blas Molner”, Philostrato: revista de historia y arte, 11, 47-57. DOI: https://doi.org/10.25293/philostrato.2022.03
Hormigo Sánchez, Enrique (1994): “Juan González de Herrera y su obra en la Iglesia de Santiago de Cádiz”, Anales de la Real Academia de Bellas Artes de Cádiz, 12, 121-130.
Lorenzo Lima, Juan Alejandro (2018a): “Algo más sobre escultura sevillana en Canarias: nuevas piezas atribuidas a Blas Molner (1738-1812)”, Boletín de arte, 39, 169-181. DOI: https://doi.org/10.24310/BoLArte.2018.v0i39.4864
Lorenzo Lima, Juan Alejandro (2018b): “Arte y comercio a finales de la época moderna: Notas para un estudio de la escultura sevillana en Canarias (1770-1800)”, Anuario de Estudios Atlánticos, 64, 1-57.
Lorenzo Lima, Juan Alejandro (2018c): “Productos del comercio y del patrocinio eclesiástico: otras esculturas atribuidas a Blas Molner en Canarias”, Laboratorio de Arte, 30, 319-340. DOI: https://doi.org/10.12795/LA.2018.i30.17
Martín González, Juan José (1990): Luis Salvador Carmona, escultor y académico. Madrid, Editorial Alpuerto.
Mélida y Alinari, José Ramón (1925): Catálogo Monumental de España: provincia de Badajoz (1907-1910). Madrid, Ministerio de Instrucción Pública y Bellas Artes.
Molina Cañete, David (2021): Nuestra Señora de la Encarnación. Estudio histórico-artístico. Sevilla, Hermandad de San Benito.
Molina Cañete, David (2023): “Una nueva atribución al escultor Blas Molner: los ángeles pasionarios de la Hermandad de la Vera Cruz de Pilas”, Laboratorio de Arte, 35, 383-394. DOI: https://doi.org/10.12795/LA.2023.i35.20
Molina Cañete, David (2024a): “Blas Molner en Navarra: las esculturas de San Joaquín y Santa Ana de Echalar”, Laboratorio de Arte, 36, pp. 507-513. DOI: https://doi.org/10.12795/LA.2024.i36.23
Molina Cañete, David (2024b): “El Santísimo Cristo de la Expiración de Sanlúcar de Barrameda y su atribución a Blas Molner”, en José Antonio Fílter Rodríguez / José María Alcántara Valle / Juan Diego Mata Marchena (eds. y coords.): Actas XIX Jornadas de historia y patrimonio sobre la provincia de Sevilla. El patrimonio histórico-artístico en la provincia de Sevilla. La huella de nuestro pasado civil y religioso, vol. 1. Sevilla: Asociación Provincial Sevillana de Cronistas e Investigadores Locales, pp. 427-441.
Moreno Arana, José Manuel (2008): “La imaginería en las hermandades lebrijanas del Barroco”, en José Roda Peña (dir.): IX Simposio sobre Hermandades de Sevilla y su provincia. Sevilla, Fundación Cruzcampo, pp. 37-60.
Moreno Arana, José Manuel (2016): “La escultura barroca en las provincias de Cádiz y Huelva”, en Antonio Rafael Fernández Paradas (coord.): Escultura Barroca Española. Nuevas lecturas desde los siglos de oro a la sociedad del conocimiento, vol. 2: Escultura Barroca Andaluza. Antequera, ExLibric, pp. 273-296.
Moreno Arana, José Manuel (2021): El convento de la Santísima Trinidad y la hermandad de la Humildad y Paciencia de Jerez de la Frontera: una historia compartida. Jerez de la Frontera, Hermandad de la Humildad y Paciencia.
Mósig Pérez, Fernando (2005): Historia de las hermandades y cofradías isleñas. San Fernando, Consejo de Hermandades y Cofradías.
Mósig Pérez, Fernando (2015): Historia de la hermandad de la Virgen de la Soledad (San Fernando, Cádiz). Cádiz, Diputación de Cádiz.
Porres Benavides, Jesús (2023): “Obras inéditas de Blas Molner: algunas reflexiones sobre su producción”, Norba: Revista de arte, 43, 403-413. DOI: https://doi.org/10.17398/2660-714X.43.403
Porres Benavides, Jesús / Prado Romera, Fernando (2023): “Dos obras inéditas de Blas Molner en Carmona (Sevilla)”, Laboratorio de Arte, 35, 375-382. DOI: https://doi.org/10.12795/LA.2023.i35.19
Recio Mir, Álvaro (1998): “Un proyecto de Blas Molner para el Sagrario de la Catedral de Sevilla”, Boletín de Bellas Artes, 26, 211-218.
Recio Mir, Álvaro (2000a): “La pugna entre académicos y gremios: Molner y los Cano”, Academia, 91, 41-50.
Recio Mir, Álvaro (2000b): “El final del Barroco sevillano: Manuel Barrera y Carmona, Blas Molner y el retablo mayor de San Bernardo”, Archivo Hispalense, 253, 129-150.
Recio Mir, Álvaro (2007): “La escultura sevillana, la Academia de San Fernando y el ocaso de la escuela”, Academia, 104-105, 133-156.
Roda Peña, José (1992): “A propósito de una escultura dieciochesca de San José”, Laboratorio de Arte, 5/2, 369-378.
Romero Torres, José Luis (2008): “Calvario (crucificado y Virgen sedente)”, en Daniel Expósito Sánchez / Fernando de la Maza Fernández (coords.): Siervos: imagen y símbolo del dolor: 775 aniversario de la Orden Siervos de María. Carmona, p. 76.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 José Manuel Moreno Arana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles published at BSAA arte will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in BSAA arte.
