Jacob-Ferdinand Voet and Vincenzo Noletti in Spanish Collections
DOI:
https://doi.org/10.24197/kyypef25Keywords:
Francesco Noletti, Vincenzo Noletti, Jacob-Ferdinand Voet, portraits, still lifesAbstract
This study focuses on the works and the contacts with the Spanish Crown of Jacob-Ferdinand Voet and his disciple Vincenzo Noletti, the son of still life painter Francesco Noletti, from whom we have identified a potential canvas. Based on the inventories of the VII Marquis of Carpio, we attribute a series of the Flemish apprentice, who portrayed figures such as Maria Mancini, Teresa Enríquez de Cabrera and Catalina de Haro. Noletti was also responsible for executing portraits for the Sala dei Vicerè in the Royal Palace of Naples, among which we identify that of the 9th Duke of Medinaceli, now housed in the Museo Nacional del Prado. Lastly, we reconsider the authorship of other effigies within the royal court context based on the description of a portrait of Queen Mariana of Neuburg.
Downloads
References
Amendola, Adriano (2006): “Quando ad esse ritratta è Venere. Nuovi documenti d’archivio su Maria Mancini, Jacob Ferdinand Voet e Filippo Parodi”, Storia dell’arte, 115 (15), 59-76.
Aterido, Ángel / Martínez Cuesta, Juan / Pérez Preciado, José Juan (2004): Colecciones de pinturas de Felipe V e Isabel de Farnesio: inventarios reales, vol. 2. Madrid, Fundación de Apoyo de la Historia, 2004.
Azcárate y Ristori, José María de (1991): “Pinturas y dibujos desde el siglo XVI al XVIII”, en José Manuel Pita Andrade (coord.), El libro de la Academia. Madrid, Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, pp. 91-140.
Ballester Baghdadi, Sara (en prensa): “Velázquez, el marqués del Carpio y las artes en Italia”, Archivo Español de Arte.
Benocci, Carla / Di Carpegna Falconieri, Tommaso (dirs.) (2004): Le belle: ritratti di dame del Seicento e del Settecento nelle residenze feudali del Lazio, Roma, Pieraldo.
Bodart, Didier (1970): Les peintres des Pays-Bas méridionaux et de la principauté de Liège à Rome au XVIIème siècle, vol. 2. Bruselas, Roma, Institut historique belge de Rome.
Canalda y Llobet, Silvia (2015): “Estrategias visuales de promoción del cardenal Portocarrero por tierras de Italia (1669-1679), Dimensioni e problemi della ricerca storica, 2, (julio-diciembre), 99-120.
Capitelli, Giovanna (2019): “Paesaggio con Giudizio di Paride e ritratti en travesti di Lorenzo Onofrio Colonna come Paride e Maria Mancini come venere”, en Maruo Natale (ed.): Palazzo Colonna: apartamento principessa Isabelle: catalogo dei dipinti, 268-270. Roma, De Luca.
Cappelletti, Francesca (2024): Le belle. Ritratti femminili nelle stanze del potere. Milán, Mondadori.
Carena, Carlo (1985): Giorgio Bonola pittore: 1657-1700. Anzona d’Ossola, Fondazione archeologica E. Monti.
Carriò-Invernizzi, Diana (2014): “Las galerías de retratos de virreyes de la Monarquía Hispánica, entre Italia y América (siglos XVI-XVII)”, en Daniel Aznar / Guillaume Hanotin, Guillaume / Niels F. May (coords.), À la place du roi: vice-rois, gouverneurs et ambassadeurs dans les monarchies française et espagnole (XVIe-XVIIIe siècles). Madrid, Casa de Velázquez, pp. 113-134. DOI: https://doi.org/10.4000/books.cvz.1238
Checa, Fernando (com.) (2004): Velázquez, Bernini, Luca Giordano: le corti del Barroco. Milán, Skira.
Clementi, Filippo (1939) (1899): Il Carnevale romano nelle cronache contemporanee, vol 1. Città di Castello, Edizioni R.O.R.E.-Niruf.
Costa, Sandra (2009): Dans l’intimité d’un collectionneur: Livio Odescalchi et le faste baroque. París, CTHS.
Cottino, Alberto (2002): “Le origini e lo sviluppo della nartura morta barocca a Roma”, en Mina Gregori / Johann Georg Hohenzollern, (eds.): Natrua morta italiana: tra cinquecento e settecento. Milán, Electa, pp. 350-356.
De Luca, Valeria (2020): The politics of princely entretainment: music and spectacle in the lives of Lorenzo Onofrio and Maria Mancini. Nueva York, Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780190631130.001.0001
Di Carpegna Falconieri, Tommaso / Grilli, Cecilia (2004): “Le Dame di Arsoli”, en Carla Benocci / Tommaso di Carpegna Falconieri (dirs.) (2004): Le belle: ritratti di dame del Seicento e del Settecento nelle residenze feudali del Lazio. Roma, Pieraldo, pp. 163-188.
Díaz Padrón, Matías (2012): Van Dyck en España. Barcelona, Prensa Ibérica.
Fernández-Santos (2003): “Un lote de pinturas de la colección del Marqués del Carpio adjudicadas al Duque de Tursi, en Reales Sitios, 155, 42-57.
Fernández-Santos (2016) “Tra libertinaggio e libertinismo: la falsa e vera galleria del duca di Medinaceli, ambasciatore a Roma e viceré di Napoli”, en Dalma Fascarelli (ed.), L’altro Seicento. Arte a Roma tra eterodossia libertinismo e scienza, Roma, L’Erma di Bretschndeider, pp. 103-119.
Foucart-Walter, Élisabeth (com.) (2001): Peter Boel 1622-1674: Peintre des Animaux de Louis XIV. París, Réunion des Musées Nationaux.
Frutos, Leticia (2009): El Templo de la Fama. Alegoría del Marqués del Carpio (con apéndices documentales en CD). Madrid: Fundación Caja Madrid, Fundación Arte Hispánico.
Frutos, Leticia (2011): Cartas del navegar pintoresco. Correspondencia de pinturas en Venecia. Madrid, Antonio Machado Libros.
Frutos, Leticia (2014): “Una española en la corte de los Colonna. Lorenza de la Cerda (1681-1697) y los cambios en la visibilidad de las mujeres en Roma”, Pedralbes: Revista d’historia moderna, 34, 205-233.
Frutos, Leticia (2015): “Una madama francesa a la fuga: Maria Mancini y la corte de Madrid entre Austrias y Borbones”, en Roberto Quirós Rosado y Cristina Bravo Lozano (coords.), Los hilos de Penélope: lealtad y fidelidades en la Monarquía de España, 1648-1714. Valencia, Alabatros, pp. 241-256.
Garas, Klára (1999): “Appunti sulla natura morta a Venezia nel XVII secolo: il Maltese a Venezia”, en Egidio Martini (dir.), Pittura veneziana: dal Quattrocento al Settecento: studi di storia dell’arte in onore di Egidio Martini. Venecia, Arsenale, pp. 145-149.
García Cueto, David (2016): Claudio Coello: pintor, 1642-1693, Madrid: Arco/Libros; La Muralla.
Geddo, Cristina (2001): “New light on the career of Jacob-Ferdinand Voet”, The Burglington Magazine. 143, 1176, 138-144.
Gozzano, Natalia (2004): La quadreria di Lorenzo Onofrio Colonna: prestigio nobiliare e collezionismo nella Roma barocca. Bulzoni: Roma.
López del Prado Nistal, Covadonga (2003): María Luisa de Orleans, una reina efímera. Coruña: Xunta de Galicia.
López-Fanjul, María (2013): “Las representaciones de Don Gaspar de Haro y Guzmán, VII Marqués del Carpio: retratos, alegorías y emblemas”, Archivo Español de Arte, 86 (334), 291-310. DOI: https://doi.org/10.3989/aearte.2013.v86.i344.553
Manfrè, Valeria / Mauro, Ida (2010-2011): “Rievocazione dell’immaginario asburgico: la serie dei ritratti di viceré e governatori nelle capitali dell’Italia spagnola”, en Ricerche sul’600 napoletano. Saggi e documenti 2010-2011. Nápoles, Arte’m, pp. 195-215.
Maral, Alexandre / Milovanovic, Nicolas (dirs.) (2021): “Versailles et la peinture animalière française” en Les animaux du roi. París, LienArt.
Martínez Leiva, Gloria (2013): “El exilio de la reina viuda Mariana de Neoburgo y la configuración de un nuevo retrato áulico”, en Alfonso Rodríguez G. de Ceballos, Ángel Rodríguez Rebollo (coords.), Carlos II y el arte de su tiempo. Madrid, Fundación Universitaria Española, pp. 219-256.
Martínez Leiva, Gloria (2019): “Jan van Kessel II versus Jacques Courtilleau: Dos maneras de retratar a la reina Mariana de Neoburgo”. Philostrato: revista de historia del arte, 6, 24-53. DOI: https://doi.org/10.25293/philostrato/2019.07
Martínez Leiva, Gloria (2022): Mariana de Neoburgo, última reina de los Austrias. Vida y legado artístico. Madrid: Centro de Estudios Europa Hispánica.
Massini, Alexandra (2023): “Maria Mancini. The Woman behind the Artemisia Tapestries in the Colonna Collection”, en Consuelo Lollobrigida, Adelina Modesti (eds.), Women in Arts, Architecture and Literature. Heritage, Legacy and Digital Perspectives. Turnhout, Brepols, pp. 195-215. DOI: https://doi.org/10.1484/M.WIA-EB.5.134651
Merino Gospe, José Luis (2008): “Francesco Noletti. Estudio analítico y estilístico para una aproximación a su técnica”, en Buletina Boletín Bulletin del Museo de Bellas Artes de Bilbao, 4, 162-191.
Muñoz González, María Jesús (2008): El mercado español de pinturas en el siglo XVII. Madrid: Fundación de Apoyo Historia del Arte Español.
Palencia Cerezo, José María (2013): “Los cardenales Portocarrero en la pintura”, en José Manuel Bernardo Ares (coord.), El cardenal Portocarrero y su tiempo (1635-1709). Biografías estelares y procesos influyentes. Astorga, CSED, pp. 279-312.
Pascual Chenel, Álvaro (2010): El retrato de Estado durante el reinado de Carlos II. Imagen y propaganda. Madrid: Fundación Universitaria Española.
Pérez Sánchez, Alfonso (1964): Real Academia de Bellas Artes de San Fernando. Inventario de las pinturas, edición digital de la Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Disponible en: https://bit.ly/48Fch6v (consultado el 18 de diciembre de 2024).
Pérez Sánchez, Alfonso (1965): Pintura italiana del s. XVII en España. Madrid, Universidad Fundación Valdecilla.
Petrucci, Francesco (1998): “Sull’attività ritrattistica di Giovanni M. Morandi”, Labyrinthos, 33-34, 131-174.
Petrucci, Francesco (2005a): Ferdinand Voet (1639-1689): detto Ferdinando de’ Ritratti. Roma, Ugo Bozzi.
Petrucci, Francesco (2005b): Ferdinand Voet: ritrattista di corte tra Roma e l’Europa del Seicento. Roma, Ugo Bozzi.
Petrucci, Francesco (2008): Pittura di ritratto a Roma, il Seicento. vol. 3. Roma, A. & V. Budai.
Petrucci, Francesco (2009): Ferdinand Voet – “Ritratto di Pietro Banchieri in veste di ‘bella’”: Palazzo Chigi in Ariccia, 2008-2009. Ariccia, Arti Grafiche Aricchia.
Petrucci, Francesco (2020): La luce del Barocco: dipinti da collezioni romane. Roma, Gangemi editore SpA International.
Petrucci, Francesco (2020): Mondanità e segregazione: la Galleria delle belle e la Galleria delle monache a Palazzo Chigi in Ariccia. Roma, Antiqua res collana editoriale; Acquapendente.
Petrucci, Francesco (2022): I gentiluomini di Voet. Ritratti di Jacob Ferdinand Voet tra Roma e Genova. Génova, Il Poligrafo.
Piergiovanni, Patrizia (2018): Galleria Colonna: catalogo dei dipinti. Roma, De Luca.
Piergiovanni, Patrizia (2019): “Ritratto di gentildonna, 1665-1680”, en Natale, Mauro (ed.): Palazzo Colonna: apartamento principessa Isabelle: catalogo dei dipinti, 108-109. Roma, De Luca.
Pizzo, Marco (2000): “Il soggiorno lombardo di Jacob Ferdinand Voet pittore fiammingo”, Arte Lombarda, 2000, 129 (2), 44-47.
Proni, Maria Silvia (2005): “Fioravanti e la nascita di un nuovo genere”, en Gianluca Bocchi, Ulisse Bocchi (eds.), Pittori di natura morta a Roma, vol. 2: Artisti italiani (1630-1750). Mantua, Arti Grafiche Castello Viadana, pp. 143-152.
Puerto Mendoza (2018): “Una serie de retratos de escuela francesa del Museo del Prado en relación con la colección de María Luisa de Orleans: sugerencias y precisiones”, Philostrato. Revista de Historia y Arte, 4, 5-32. DOI: https://doi.org/10.25293/2018.17
Rose de-Viejo, Isadora (1983): Manuel Godoy, patrón de las artes y coleccionista (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid.
Safarik, Eduard A. (1996): Collezione dei dipinti Colonna: Inventari 1611-1795. Berlín, De Gruyter.
Safarik, Eduard A. (1999). Palazzo Colonna. Roma, Edizioni De Luca.
Salvi, Claudia (2005): “Jacques Hupin (attivo a partire della meta del XVII secolo)”, en Gianluca Bocchi, Ulisse Bocchi (eds), Pittori di pittura morta a Roma, vol 1: Artisti stranieri (1630-1750). Mantua, Arti Grafiche Castello Viadana, pp. 389-402.
Sancho Lobis, Victoria (2016): Van Dyck, Rembrandt, and the portrait print. Chicago, The Art Institute of Chicago.
Sciascia, Sara (2025): “Ritratto di Maria Mancini in veste di Armida” en Francesca Cappelletti, Francesco Freddolini (coms.), Barocco globale: il mondo a Roma nel secolo di Bernini. Milán, Electa, pp. 315-315.
Sciberras, Keith (2005): “Francesco Noletti detto il Maltese (Valletta? 1611 ca. – Roma 1654)”, en Gianluca Bocchi, Ulisse Bocchi (eds), Pittori di pittura morta a Roma, vol. 2: Artisti italiani (1630-1750). Mantua, Arti Grafiche Castello Viadana, pp. 371-397.
Sciberras, Keith (2008): “Tres cuadros de Francesco Noletti en el Museo de Bellas Artes de Bilbao”, Buletina Boletín Bulletin del Museo de Bellas Artes de Bilbao, 4, 129-159.
Sciberras, Keith (2015): “Francesco Noletti and the Baroque Still-Life”, en Keith Sciberras, Caravaggio to Mattia Preti: Baroque painting in Malta. Valetta, Midsea Books, pp. 79-94.
Sullivan, Edward J. (1989): Claudio Coello y la pintura barroca madrileña. Nerea, Madrid.
Tamburini, Elena (1997): Due teatri per il principe: studi sulla committenza teatrale di Lorenzo Onofrio Colonna (1659-1689). Roma, Bulzoni.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sara Ballester Baghdadi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles published at BSAA arte will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in BSAA arte.
