Paintings by Michel Sittow Executed in the Iberian Peninsula (1492–1502/1504)
DOI:
https://doi.org/10.24197/bsaaa.89.2023.15-36Keywords:
Michel Sittow, Isabella of Castile, Flemish painting, 15th centuryAbstract
This study summarises the data on the stay of the painter Michel Sittow at the Castilian court, and it aims to analyse the possible works executed by him in the Iberian Peninsula. The painter of Baltic origin appears regularly in court documentation between 1492 and 1502. However, later sources mention that Michel Sittow served the queen until she died in 1504. This research divides the œuvre, known through archival documents, into two categories: paintings that can be dated approximately and those possibly executed in the Iberian Peninsula without a precise date. The study proposes a chronology for Sittow’s œuvre during his service at the Castilian court.
Downloads
References
Alsina de la Torre, Engracia (1955): “Maestre Antonio Inglés y Melchor Alemán, pintores de los Reyes Católicos”, Arte Español, 20, 105-111.
Andrés Díaz, Rosana de (2004): El último decenio del reinado de Isabel I a través de la tesorería de Alonso de Morales (1495-1504). Valladolid, Universidad de Valladolid.
Brown, Jonathan / Mann, Richard G. (1990): Spanish Paintings of the Fifteenth through Nineteenth Centuries. The Collections of the National Gallery of Art Systematic Catalogue. Washington, National Gallery of Art y Cambridge University Press.
Cahill Marrón, Emma Luisa (2020): “Catalina de Aragón (1485-1536), del análisis biográfico a la promoción cultural y artística: un estado de la cuestión”, en Noelia García Pérez (ed.): Isabel la Católica y sus hijas. El patronazgo artístico de las últimas Trastámara. Murcia, Universidad de Murcia, pp. 147-180.
Checa Cremades, Fernando (dir.) (2010): Los inventarios de Carlos V y la familia imperial, vol. 1. Madrid, Fernando Villaverde Ediciones.
Crowe, J[oseph] A[rcher] / Cavalcaselle, G[iovanni] B[attista] (1862): Les anciens peintres flamands: leur vie et leurs œuvres, t. 2. Bruselas, F. Heussner, Libraire.
De Vos, Dirk (1994): Hans Memling: The Complete Works. Amberes, Fonds Mercator Paribas y Ludion Press.
Domínguez Casas, Rafael (1993): Arte y etiqueta de los Reyes Católicos. Artistas, residencias, jardines y bosques. Madrid, Alpuerto.
Eichberger, Dagmar (2002): Leben mit Kunst. Wirken durch Kunst. Sammelwesen und Hofkunst unter Margarete von Österreich, Regentin der Niederlande. Turnhout, Brepols.
Falck, Gustav (1926-28): “Mester Michiel og Kunstmuseets Portræt af Christian II”, Kunstmuseets Åarsskrift, 13-15, 129-136.
Friedländer, Max J. (1971): Early Netherlandish Painting, vol. 6a: Hans Memlinc and Gerard David. Leiden y Bruselas, A.W. Sijthoff y Éditions de la Connaissance.
Gachard, [Louis-Prosper] (1854): Retraite et mort de Charles-Quint au monastère de Yuste. Lettres inédites publiées d’aprés les originaux conservés dans les archives royales de Simancas. Bruselas, Gante y Leipzig, C. Muquardt. Disponible en: https://patrimoniodigital.ucm.es/s/patrimonio/item/716826 (consultado el 26 de abril de 2023).
García-Frías Checa, Carmen (2008): “La estampa de un emperador en su retiro: Carlos V en Yuste”, en Carmen García-Frías Checa (ed.): Carlos V en Yuste: Muerte y gloria eterna. Madrid, Patrimonio Nacional, pp. 13-44.
Glück, Gustaf (1933): “The Henry VII in the National Portrait Gallery”, The Burlington Magazine, 63/366, 1933, 100-108.
Guevara, Felipe de (2016): Comentario de la pintura y pintores antiguos, ed. Elena Vázquez Dueñas. Madrid, Akal.
Ishikawa, Chiyo (2004): The Retablo de Isabel la Católica by Juan de Flandes and Michel Sittow. Turnhout, Brepols.
Johansen, Paul (1940): “Meister Michel Sittow, Hofmaler der Königin Isabella von Kastilien und Bürger von Reval”, Jahrbuch der Preußischen Kunstsammlungen, 61, 1-36.
Kõks, Endel (1978): “Michel Sittow: A Painter from Tallinn”, Journal of Baltic Studies, 9/1, 32-49.
Koppel, Greta (2018): “The Riddle of Michel Sittow’s Art”, en Greta Koppel / John Oliver Hand (eds.): Michel Sittow: Estonian Painter at the Courts of Renaissance Europe. Washington y Tallin, Yale University Press, pp. 1-7.
Lacarra Ducay, María del Carmen / Hernando Sebastián, Pedro Luis (2022): “Hallazgo de una pintura de Miguel Sittow en la ciudad de Teruel”, Aragonia Sacra, 26, 111-120.
Le Glay, [André-Joseph-Ghislain] (1839): Correspondance de l’empereur Maximilien Ier et de Marguerite d’Autriche, sa fille, gouvernante des Pays-Bas, de 1507 à 1519, t. 2. París, Jules Renouard et C.ie.
Madrazo, Pedro de (1884): Viaje artístico de tres siglos por las colecciones de cuadros de los reyes de España. Desde Isabel la Católica hasta la formación del Real Museo del Prado de Madrid. Barcelona, Daniel Cortezo y C.ª.
Mänd, Anu (2001): “Michel Sittow and Reval (Tallinn)”: A New Look at Records in the Tallinn City Archives”, en Tiina Abel (ed.): Michel Sittow 1469–1525: The Artist Connecting Estonia with the Southern Netherlands. Tallin, Eesti Kunstimuuseum, pp. 3-13.
Martín García, Juan Manuel (2009): “El pintor Antonio Inglés y la embajada inglesa en España en 1489”, en Concepción Cosmen Alonso et alii (coords.): El intercambio artístico entre los reinos hispanos y las cortes europeas en la Baja Edad Media. León, Universidad de León, pp. 151-164.
Martínez-Acitores González, Ana (2021): “De los Países Bajos a Castilla. De archiduquesa a princesa. El viaje por mar de Margarita de Austria (1497)”, En la España medieval, 44, 267-284. DOI: https://doi.org/10.5209/elem.75422
Martínez-Acitores González, Ana (2022): Arte y ceremonia en torno a Margarita de Austria durante su periplo en España (1497-1499) (Tesis Doctoral). Universidad de Valladolid.
Mayer, August L. (1939): “Late XVth Century Castilian Painting”, Apollo, 29/174, 278-281.
Mignet, [François-Auguste] (1854): Charles-Quint. Son abdication, son séjour et sa mort au monastère de Yuste. París, Paulin, Lheureux et C.ie, Éditeurs.
Mínguez, Víctor (2014): “El emperador Carlos V en Belén. El cortejo de los Reyes Magos y las epifanías habsbúrgicas”, en Sandro De Maria / Manuel Parada López de Corselas (eds.): El Imperio y las Hispanias de Trajano a Carlos V. Clasicismo y poder en el arte español – L’Impero e le Hispaniae da Traiano a Carlo V. Classicismo e potere nell’arte spagnola. Bolonia, Bononia University Press, pp. 125-140.
Morte García, Carmen (1997): “Artistas de la corte de los Reyes Católicos en Zaragoza”, Archivo Español de Arte, 70/280, 426-430. DOI: https://doi.org/10.3989/aearte.1997.v70.i280.666
Pérez Monzón, Olga / Miquel Juan, Matilde (2018): “«Los quales maestros gastaron todo su juyzio en cavar las imágenes e componer las ystorias». Memoria Luna, memoria Mendoza: miradas entrecruzadas”, en Olga Pérez Monzón et alii (coords.): Retórica artística en el tardogótico castellano. La capilla fúnebre de Álvaro de Luna en contexto. Madrid, Sílex, pp. 281-332.
Polleroß, Friedrich B. (1988): Das sakrale Identifikationsporträt: ein höfischer Bildtypus vom 13. bis zum 20. Jahrhundert, 2 vols. Worms, Werner.
Richardson, Edgar Preston (1939): “Three Paintings by Master Michiel”, The Art Quarterly, 2, 103-111.
Richardson, Edgar Preston (1958-59): “Portrait of a Man in a Red Hat by Master Michiel”, Bulletin of the Detroit Institute of Arts, 38/4, 80.
Rojewski, Oskar J. (2021): “The Globetrotter’s Identity: Michel Sittow in the International Historiographies”, Ikonotheka, 31, 25-48. DOI: https://doi.org/10.31338/2657-6015ik.31.2
Rojewski, Oskar J. (2022a): “The debts owed by the Castilian court to an emigrant painter: Michel Sittow’s sojourns in Castile (1492-1502/1504)”, Oud Holland, 135, 157-171. DOI: https://doi.org/10.1163/18750176-13504001
Rojewski, Oskar J. (2022b): “Dos tablas relacionadas con el Políptico de Isabel la Católica: el Cristo sobre la piedra fría del Museo del Prado y el Camino del Calvario del Museo Pushkin de Moscú”, Philostrato, 12, 5-31. DOI: https://doi.org/10.25293/philostrato.2022.04
Sánchez Cantón, Francisco Javier (1930): “El retablo de la Reina Católica”, Archivo Español de Arte y Arqueología, 6/17, 97-134.
Sánchez Cantón, Francisco Javier (1933): Fuentes literarias para la Historia del Arte Español, vol. 2. Madrid, Instituto Diego Velázquez.
Silva Maroto, Pilar (2006): Juan de Flandes. Salamanca, Caja Duero.
Strieder, Peter (1959): “Ein danziger Bildnisdiptychon von 1518”, Zeitschrift für Kunstwissenschaft, 13, 1-15.
Torre, Antonio de la (1954): La casa de Isabel la Católica. Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
Torre, Antonio de la (1956): “Maestros de los hijos de los Reyes Católicos”, Hispania, 63, 256-266.
Torre, Antonio de la / A[lsina] de la Torre, E[ngracia] (1955): Cuentas de Gonzalo de Baeza, tesorero de Isabel la Católica, t. 1: 1477-1491. Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
Torre y del Cerro, Antonio de la / Alsina, Vda. de la Torre, Engracia (1974): Testamentaría de Isabel la Católica. Barcelona, Vda. Fidel Rodríguez Ferrán.
Trizna, Jazeps (1976): Michel Sittow. Peintre revalais de l’école brugeoise (1468-1525/1526). Bruselas, Centre national de recherches Primitifs Flamands.
Weiss, Jessica (2021): “Juan de Flandes and His Financial Success in Castile”, Journal of Historians of Netherlandish Art, 11/1, pp. 29-42.
Weniger, Matthias (1997): “Bynnen Brugge in Flanderen: the apprenticeships of Michel Sittow and Juan de Flandes”, en Hélène Verougstraete et alii (eds.): Memling Studies. Proceedings of the International Colloquium (Bruges, 10-12 November 1994). Lovaina, Peeters, pp. 115-131.
Weniger, Matthias (2011): Sittow, Morros, Juan de Flandes: drei Maler aus dem Norden am Hof Isabellas der Katholischen. Kiel, Verlag Ludwig.
Weniger, Matthias (2018): “Michel Sittow, a la luz del retablo de los Luna”, en Olga Pérez Monzón et alii (coords.): Retórica artística en el tardogótico castellano. La capilla fúnebre de Álvaro de Luna en contexto. Madrid, Sílex, pp. 481-500.
Yarza Luaces, Joaquín (1993): Los Reyes Católicos. Paisaje artístico de una monarquía. Madrid, Nerea.
Zalama, Miguel Ángel (2006): “Felipe el Hermoso y las artes”, en Paul Vandenbroeck / Miguel Ángel Zalama (coords.): Felipe I el Hermoso: la belleza y la locura. Madrid, Centro de Estudios Europa Hispánica, pp. 17-50.
Zalama, Miguel Ángel (2008): “La infructuosa venta en almoneda de las pinturas de Isabel la Católica”, BSAA, 74, 45-66.
Zalama, Miguel Ángel (2019): “En torno a la valoración de las artes: tapices y pinturas en el tesoro de Isabel la Católica”, en Miguel Ángel Zalama (dir.) / Patricia Andrés González (ed.): Ellas siempre han estado ahí. Coleccionismo y mujeres. Aranjuez, Doce Calles, pp. 15-40.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Oskar Jacek Rojewski

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles published at BSAA arte will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in BSAA arte.
