The Journey of Hans Khevenhüller to Prague in 1591–1593 and His Role as an Artistic Agent for the Imperial Court
DOI:
https://doi.org/10.24197/bsaaa.89.2023.131-151Keywords:
Rudolph II, Philip II, Hans Khevenhüller, Mannerist collecting, chamber of wondersAbstract
The role played by intermediary agents was fundamental in the formation of the artistic collections of the two branches of the Habsburg dynasty during the second half of the 16th century. This article focuses on a memorial presented in 1593 by Hans Khevenhüller, the imperial ambassador in Madrid, to procure art objects for the Kunstkammer that Emperor Rudolph II was creating in Prague. The assistance of Philip II, another enthusiastic collector and art lover, was required because of the high quality of the pieces, such as paintings by Titian and Bosch as well as exotic objects.
Downloads
References
Acosta, José de (1590): Historia natural y moral de las Indias. Sevilla, Juan de León.
Alvar Ezquerra, Alfredo (2015): El embajador imperial Hans Khevenhüller (1538-1606) en España. Madrid, Boletín Oficial del Estado y Ministerio de Asuntos Exteriores y Cooperación. Disponible en: El embajador imperial: Hans Khevenhüller (1538-1606) en España (boe.es) (consultado el 15 de septiembre de 2023).
Andrés Martínez, Gregorio de (1957): “Dos documentos inéditos sobre la Sagrada Forma de El Escorial”, La Ciudad de Dios, 170, 665-670.
Andrés Martínez, Gregorio de (1969): “Los libros chinos de la Real Biblioteca de El Escorial”, Missionalia Hispanica, 26, 115-123.
Bauer, Rotraud / Haupt, Herbert (1976): “Das Kunstkammerinventar Kaiser Rudolfs II., 1607-1611”, Jahrbuch der kunsthistorischen Sammlung in Wien, 72, 1-191.
Checa Cremades, Fernando (dir.) (2013): Los Libros de entregas de Felipe II a El Escorial – The Escorial Delivery Books of Philipe II. Madrid, Patrimonio Nacional.
Checa [Cremades], José Luis (ed.) (1992): Madrid en la prosa de viaje I. (Siglos XV, XVI, XVII). Madrid, Comunidad de Madrid.
Cruz, Vanessa de (2009): “Margarita de Cardona y sus hijas, damas entre Madrid y el Imperio”, en José Martínez Millán / M.ª Paula Marçal Lourenço (coords.): Las relaciones discretas entre las monarquías hispana y portuguesa: las casas de las reinas (siglos XV-XIX), vol. 2. Madrid, Polifemo, pp. 1267-1300. Handle: http://hdl.handle.net/10486/689260
Dall’Acqua, Marzio (1993): “Il principe e la sua primogenita. Linee interpretative su documenti inediti”, en Ugo Bazzotti et alii (eds.): Vespasiano Gonzaga e il ducato di Sabbioneta. Mantua, Accademia Nazionale Virgiliana di Scienze, Lettere ed Arti, pp. 33-47.
Delaforce, Angela (1982): “The Collection of Antonio Pérez, Secretary of State of Philip II”, The Burlington Magazine, 124/957, 742-752.
Diemer, Peter (ed.) (2004): Johann Baptist Fickler. Das Inventar der Münchner herzoglichen Kunstkammer von 1598. Editionsband. Transkription der Inventarhandschrift cgm 2133. Múnich, Bayerische Akademie der Wissenschaften.
Echeverría Goñi, Pedro Luis (2017): El Renacimiento oculto de la iglesia de San Telmo en San Sebastián. La capilla-panteón escurialense de los Idiáquez y sus pinturas (1574-1614). San Sebastián, San Telmo Museoa.
Edelmeyer, Friedrich (1992-93): “Honor y dinero. Adam de Dietrichstein al servicio de la Casa de Austria”, Studia Historica. Historia Moderna, 10-11, 89-116.
Feest, Christian (2015): “Mexican Featherwork in Austrian Habsburg Collections”, en Alessandra Russo et alii (eds.): Images Take Flight. Feather Art in Mexico and Europe 1400–1700. Múnich, Hirmer, pp. 290-297.
Fučíková, Eliška (ed.) (1997): Rudolf II and Prague: The Court and the City. Londres et alibi, Thames and Hudson et alii.
García Pérez, Noelia (2022): “Bosch nella collezione di Mencía de Mendoza: dal Giardino delle delizie al Carro del fieno”, en Bernard Aikema / Fernando Checa Cremades (eds.): Bosch e l’altro Rinascimento. Milán, 24 Ore Cultura, pp. 230-247.
Helmstutler Di Dio, Kelley (2009): “Federico Borromeo and the Collections of Leone and Pompeo Leoni: A New Document”, Journal of the History of Collections, 21/1, 1-15. DOI: https://doi.org/10.1093/jhc/fhn027
Jiménez Díaz, Pablo (2001): El coleccionismo manierista de los Austrias: entre Felipe II y Rodolfo II. Madrid, Sociedad Estatal para la Conmemoración de los Centenarios de Felipe II y Carlos V.
Jordan Gschwend, Annemarie / Pérez de Tudela [Gabaldón], Almudena (2003): “Exotica Habsburgica. La Casa de Austria y las colecciones exóticas en el Renacimiento temprano”, en Oriente en palacio. Tesoros asiáticos en las colecciones reales españolas (catálogo de exposición). Madrid, Patrimonio Nacional, pp. 26-43.
König-Lein, Susanne (2015): “«mit vielen Seltenheiten gefüllet»: Die Kunstkammer in Graz unter Erzherzog Karl II. von Innerösterreich und Maria von Bayern”, en Sabine Haag et alii (eds.): Das Haus Habsburg und die Welt der fürstlichen Kunstkammern im 16. und 17. Jahrhundert. Viena, Holzhausen, pp. 194-227.
Labrador Arroyo, Félix / Veronelli, Sara (eds.) (2001): Diario de Hans Khevenhüller, embajador imperial en la corte de Felipe II. Madrid, Sociedad Estatal para la Conmemoración de los Centenarios de Felipe II y Carlos V.
Manrique, Laureano (ed.) (2004): Actos Capitulares del Monasterio de San Lorenzo el Real, 3 ts. San Lorenzo de El Escorial (Madrid), Ediciones Escurialenses.
Marcaida López, José Ramón (2014): Arte y ciencia en el Barroco español. Historia natural, coleccionismo y cultura visual. Sevilla y Madrid, Fundación Focus-Abengoa y Marcial Pons Historia.
Mediavilla Martín, Benito, O.S.A. (2001): La Sagrada Forma del Escorial, 2ª ed. San Lorenzo de El Escorial (Madrid), Ediciones Escurialenses.
Mediavilla Martín, Benito, O.S.A. / Rodríguez Díez, José, O.S.A. (2005): Las reliquias del Real Monasterio del Escorial, 2 vols. San Lorenzo de El Escorial (Madrid), Ediciones Escurialenses.
Morán, J[osé] Miguel / Checa, Fernando (1985): El coleccionismo en España. De la cámara de maravillas a la galería de pinturas. Madrid, Cátedra.
Pérez de Tudela [Gabaldón], Almudena (2000): “Documenti inediti su Giulio Clovio al servizio della famiglia Farnese”, Aurea Parma, 74/2, 281-307.
Pérez de Tudela [Gabaldón], Almudena (2011a): “Crear, coleccionar, mostrar e intercambiar objetos (1566-1599): fuentes de archivo relacionadas con las pertenencias de la infanta”, en Cordula Van Wyhe (dir.): Isabel Clara Eugenia. Soberanía femenina en las cortes de Madrid y Bruselas. Madrid y Londres, Centro de Estudios de Europa Hispánica y Paul Holberton, pp. 60-87.
Pérez de Tudela Gabaldón, Almudena (2011b): “Relaciones artísticas de los duques de Baviera con España en el reinado de Felipe II”, en José Martínez Millán / Rubén González Cuerva (coords.): La Dinastía de los Austria. Las relaciones entre la Monarquía Católica y el Imperio, vol. 3. Madrid, Polifemo, pp. 1769-1836.
Pérez de Tudela Gabaldón, Almudena (2017): Los inventarios de doña Juana de Austria, princesa de Portugal (1535-1573). Jaén, Universidad de Jaén.
Pérez de Tudela Gabaldón, Almudena (2020): “Pompeo Leoni como agente artístico de Felipe II y la llegada a Madrid de los manuscritos leonardescos”, en El ingenio al servicio del poder. Los códices de Leonardo da Vinci en la corte de los Austrias (catálogo de exposición). Madrid, Comunidad de Madrid, pp. 142-157.
Pérez de Tudela [Gabaldón], Almudena (2021): “Las copias de la serie de los «Amores de Júpiter» de Correggio y Parmigianino hasta su salida de España a principios del siglo XVII”, en David García Cueto (ed.): Las copias de obras maestras de la pintura en las colecciones de los Austrias y el Museo del Prado. Madrid, Museo Nacional del Prado, pp. 148-157.
Pérez de Tudela Gabaldón, Almudena (2023): “Los descargos del Guardajoyas, una importante fuente documental para reconstruir la colección de Felipe II”, en Fernando Checa Cremades (ed.): Espacios del coleccionismo en la Casa de Austria (siglos XVI y XVII). Madrid, Doce Calles, pp. 163-184.
Pérez de Tudela [Gabaldón], Almudena / Jordan Gschwend, Annemarie (2001): “Luxury Goods for Royal Collectors: Exotica, Princely Gifts and Rare Animals Exchanged between the Iberian Courts and Central Europe in the Renaissance (1560-1612)”, Jahrbuch des Kunsthistorischen Museums Wien, 3, 1-127.
Rudolf, Karl Friedrich (1992): “«Antiquitates ad ornatum hortorum spectantes». (Coleccionismo, Antigüedad Clásica y jardín durante el siglo XVI en las cortes de Viena y Praga)”, en Adán y Eva en Aranjuez, investigaciones sobre la escultura en la Casa de Austria. (catálogo de exposición). Madrid, Museo Nacional del Prado, pp. 15-34.
Rudolf, Karl [Friedrich] (1995): “Die Kunstbestrebungen Kaiser Maximilian II. im Spannungsfeld zwischen Madrid und Wien. Untersuchungen zu den Sammlungen der österreichischen und spanischen Habsburger in 16. Jahrhundert”, Jahrbuch der kunsthistorischen Sammlung in Wien, 91, 165-256.
Rudolf, Karl [Friedrich] (2001): “Exotica bei Karl V., Philipp II. und in der Kunstkammer Rudolfs II.”, Jahrbuch des Kunsthistorischen Museums Wien, 3, 172-203.
Rudolf, Karl [Friedrich] (2002): “«Warum sollten Eure Majestät nicht für Sachen, die Ihr Vergnügen bereiten, pro Jahr einige Tausend Gulden ausgeben?» Correggio und Parmigianino auf dem Weg nach Prag zur Zeit Philipps II. und Philipps III. von Spanien”, Studia Rudolphina, 2, 3-15. Disponible en: https://kramerius.lib.cas.cz/view/uuid:5340a8d0-7bb1-415f-91c1-b39059ad54ef?article=uuid:0f882eb7-71d4-4736-bb84-1ffeb358298e (consultado el 15 de septiembre de 2023).
Sánchez Cantón, F[rancisco] J[avier] (ed.) (1956-59): Inventarios reales. Bienes muebles que pertenecieron a Felipe II, 2 vols. (Archivo Documental Español, ts. 10-11). Madrid, Real Academia de la Historia.
Schönherr, David Ritter von (ed.) (1893): “Urkunden und Regesten aus dem k. k. Statthalterei- Archiv in Innsbruck (1577-1579)”, Jahrbuch der kunsthistorischen Sammlungen des Allerhöchsten Kaiserhauses, 14/2, LXXI-CCXIII. DOI: https://doi.org/10.11588/diglit.5885.15
Silva Maroto, Pilar (2001): “Bosch in Spain: On the Works Recorded in the Royal Inventories”, en Jos Koldeweij et alii (eds.): Hieronymus Bosch: New Insights into His Life and Work. Róterdam, Museum Boijmans Van Beuningen, pp. 40-46.
Voltelini (ed.), Hans von (1892): “Urkunden und Regesten aus dem k. u. k. Haus- Hof- und Staats- Archiv in Wien”, Jahrbuch der kunsthistorischen Sammlungen des Allerhöchsten Kaiserhauses, 13/2, XXVI-CLXXIV. DOI: https://doi.org/10.11588/diglit.5884.13
Voltelini (ed.), Hans von (1894): “Urkunden und Regesten aus dem k. u. k. Haus- Hof- und Staats- Archiv in Wien”, Jahrbuch der kunsthistorischen Sammlungen des Allerhöchsten Kaiserhauses, 15/2, XLIX-CLXXIX. DOI: https://doi.org/10.11588/diglit.5906.17
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Almudena Pérez de Tudela Gabaldón

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles published at BSAA arte will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in BSAA arte.
