From the Sentimental to the Plastic: Picasso and the Posthumous Portraits of Carlos Casagemas (1901)
DOI:
https://doi.org/10.24197/bsaaa.90.2024.255-283Keywords:
Picasso, Casagemas, post mortem portrait, Blue PeriodAbstract
This article presents a critical analysis of the historical and sentimental aspects that give rise to the existence of the three posthumous portraits dedicated by Picasso to his friend Carlos Casagemas after his suicide in 1901, while at the same time delving into the creative and conceptual nuances that formulate the compositional and plastic construction of these pieces. It therefore proposes, on the one hand, a detailed study of the context that led to the creation of these portraits, setting out the essential data that influenced him in their ideological shaping; and, on the other, an examination of the philosophical-thematic strategy of appropriation and conceptual fusion between painting and photography that he used to lay both the reflective and aesthetic foundations of these exercises, with emphasis on the role played by the suicide of his companion in the stylistic change in his painting at the beginning of the 20th century.
Downloads
References
Alley, Ronald (1987): “Picasso créateur: la vie intime et l’œuvre. By Pierre Daix. 460 pp. + 49 b. & w. ills. (Editions du Seuil, 1987), FF220. ISBN 2-02-009541-6”, The Burlington Magazine, 129/1015, 679.
Ariès, Philippe (1983): El hombre ante la muerte. Madrid, Taurus.
Ariès, Philippe (2000): Historia de la muerte en Occidente. Barcelona, Acantilado.
Baldassari, Anne (1997): Le miroir noir. Picasso, sources photographiques 1900-1928. París, Réunion des Musées Nationaux.
Barthes, Roland (1999): La cámara lúcida. Barcelona, Paidós.
Batchen, Geoffrey (2004): Forget Me Not: Photography & Remembrance. Nueva York, Princeton Architectural Press.
Baudrillard, Jean (2001): “La precesión de los simulacros”, en Brian Wallis (ed.): Arte después de la modernidad. Nuevos planteamientos en torno a la representación. Madrid, Akal, pp. 253-281.
Benjamin, Walter (2008): Obras, libro I, vol. 2. Madrid, Abada Editores.
Berger, John (2006): El sentido de la vista. Madrid, Alianza Editorial.
Berger, John (2013): Fama y soledad de Picasso. Madrid, Alfaguara.
Bolloch, Joëlle (2007): Post mortem. París, Photo Poche.
Boncompte Coll, Concepció (2011): “Iconografía picassiana (1905-1907): influencia de la pintura pompeyana”, Goya, 335, 156-179.
Brassaï (1966): Conversaciones con Picasso. Madrid, Aguilar.
Burgard, Timothy Anglin (1991): “Picasso and Appropriation”, The Art Bulletin, 73/3, 479-494. DOI: https://doi.org/10.2307/3045817
Burns, Stanley B. (2002): Sleeping Beauties II. Grief, Bereavement and the Family in Memorial Photography. American and European Traditions, con la colaboración de Elizabeth A. Burns. Nueva York, Burns Archive Press.
Cadwallader, Jen (2008): “Spirit Photography and the Victorian Culture of Mourning”, Modern Language Studies, 37/2, pp. 8-31. Disponible en: https://www.jstor.org/stable/40346959 (consultado el 17 de mayo de 2024).
Caws, Mary Ann (2005): Pablo Picasso. Londres, Reaktion Books.
Comay, Rebecca (2013): “Proust’s Remains”, October, 144, 3-24. Disponible en: https://www.jstor.org/stable/24586589 (consultado el 17 de mayo de 2024).
Cowling, Elizabeth (2002): Picasso: Style and Meaning. Londres, Phaidon Press.
Cruz Lichet, Virginia de la (2013): El retrato y la muerte: la tradición de la fotografía post mortem en España. Madrid, Temporae.
Cuarterolo, Andrea (2002): “La imagen en el ritual póstumo. Fotografiar la muerte”, Todo es Historia, 424, 24-34.
Daix, Pierre (1967): “Le période bleue de Picasso et le suicide de Carlos Casagemas”, Gazette des Beaux-Arts, 69, 239-246.
Daix, Pierre (1977): La vie de peintre de Pablo Picasso. París, Éditions du Seuil.
Daix, Pierre (1987): Picasso creador. La vida íntima y la obra. Buenos Aires, Atlántida.
Daix, Pierre (1995): Dictionnaire Picasso. París, Robert Laffont.
Daix, Pierre / Boudaille, Georges (1974): Picasso 1900-1906. Catálogo razonado. Barcelona, Blume.
Daniel, Malcolm R. et alii (1998): Edgar Degas, Photographer. Nueva York, The Metropolitan Museum of Art.
De Font-Réaulx, Dominique (2012): Painting and Photography, 1839-1914. París, Flammarion.
Desnos, Robert (1984): Écrits sur les peintres. París, Flammarion.
Dillenberger, Jane Daggett / Handley, John (2014): The Religious Art of Pablo Picasso. Berkely, Los Ángeles y Londres, Universiry of California Press.
Edwards, Elizabeth (2009): “Photographs as Objects of Memory”, en Fiona Candlin / Raiford Guins (eds.): The Object Reader. Londres, Routledge, pp. 331-342.
Eisenman, Stephen / Crow, Thomas (2001): Historia crítica del arte del siglo XIX. Madrid, Akal.
Foster, Hal (2008): Dioses prostéticos. Madrid, Akal.
Freeland, Cynthia (2007): “Portraits in Painting and Photography”, Philosophical Studies, 135, 95-109. DOI: https://doi.org/10.1007/s11098-007-9099-7
Gedo, Mary Matthews (1986): “A Youthful Genius Confronts His Destiny: Picasso’s Old Guitarist in The Art Institute of Chicago”, Art Institute of Chicago Museum Studies, 12/2, 152-165. DOI: https://doi.org/10.2307/4115939
Gilot, Françoise (1965): Vida con Picasso. Barcelona, Bruguera.
Giménez, Carmen / Helfenstein, Josef (eds.) (2022): Picasso – El Greco. Berlín, Hatje Cantz Verlag.
Green-Lewis, Jennifer (2001): “Not Fading Away: Photography in the Age of Oblivion”, Nineteenth-Century Contexts, 22, 559-585. DOI: https://doi.org/10.1080/08905490108583526
Guynn, Beth A. (2008): “Postmortem Photography”, en John Hannavy (ed.): Encyclopedia of Nineteenth-century Photography. Nueva York, Routledge, pp. 1164-1167.
Harrison, Robert Pogue (2003): The Dominion of the Dead. Chicago y Londres, University of Chicago Press.
Henisch, Heinz K. / Henisch, Bridget Ann (1996): The Painted Photograph, 1839-1914: Origins, Techniques, Aspirations. University Park (Pensilvania), The Pennsylvania State University Press.
Héran, Emmanuelle (2002): “le dernier portrait ou la belle mort”, en Emmanuelle Héran (ed.): Le dernier portrait. París, Réunion des Musées Nationaux, pp. 25-101.
Herrera Navarro, Javier (1993): “O tradición y modernidad: ideas estéticas y artísticas del joven Picasso”, Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte, 5, 189-200. Handle: http://hdl.handle.net/10486/950
Herrera [Navarro], Javier (1997): Picasso, Madrid y el 98: La revista “Arte Joven”. Madrid, Cátedra.
Jiménez-Blanco, María Dolores (2004): “Sobre Gauguin y el sintetismo en el arte español”, en Guillermo Solana (ed.): Gauguin y los orígenes del simbolismo. San Sebastián, Nerea y Museo Nacional Thyssen-Bornemisza, pp. 86-104.
Jones, Mark (1982): A Catalogue of French Medals in the British Museum. Londres, British Museum Publications.
Jung, Carl Gustav (1982): “Picasso”, en Marilyn McCully (ed.): A Picasso Anthology: Documents, Criticism, Reminiscences. Princeton, Princeton University Press, pp. 182-186.
Kosinski, Dorothy (1999): The Artist and the Camera: Degas to Picasso. New Haven y Londres, Yale University Press.
Krauss, Rosalind (1981): “In the Name of Picasso”, October, 16, 5-22. DOI: https://doi.org/10.2307/778371
Léal, Brigitte (2000): “1881-1889”, en Brigitte Léal (ed.): The Ultimate Picasso. Nueva York, Harry N. Abrams, pp. 27-32.
Linkman, Audrey (2006): “Taken from Life: Post-mortem Portraiture in Britain 1860-1910”, History of Photography, 30, 309-347. DOI: https://doi.org/10.1080/03087298.2006.10443484
Linkman, Audrey (2012): Photography and Death. Londres, Reaktion Books.
Lubar, Robert S. (1999): “Narrar la nación: Picasso y el mito de El Greco”, en Jonathan Brown (ed.): Picasso y la tradición española. San Sebastián, Nerea, pp. 39-71.
Mailer, Norman (1997): Picasso. Retrato del artista joven. Madrid, Alfaguara.
Mallen, Enrique (ed.) (en línea): On-line Picasso Project. Huntsville (Texas), Sam Houston State University. Disponible en: https://picasso.shsu.edu/ (consultado el 29 de noviembre de 2023).
McCully, Marilyn (2011): “French Origins of the Blue Period”, en Marilyn McCully (ed.): Picasso in Paris 1900–1907. Londres, Thames & Hudson, pp. 97-115.
Mirko, Orlando (2013): Fotografia post mortem. Roma, Castelvecchi.
O’Brian, Patrick (1994): Pablo Ruiz Picasso: A Biography. Londres, Harvill.
Ocaña Gomá, María Teresa (coord.) (1995): Picasso y Els 4 Gats: la llave de la modernidad. Barcelona, Lunwerg.
Olguin, Salvador (2010): “Interactions with the Non-human, Fetishism, Prosthesis and Postmortem Photography”, Anamesa, 8/1, 98-107.
Palau i Fabre, Josep (1980): Picasso vivo (1881-1907). Barcelona, Polígrafa.
Pallarés, Manuel (1966): Mi vieja amistad. Memorias, ed. Josep Palau i Fabre (obra inédita). Caldes d’Estrac (Barcelona), Fundación Palau.
Perry, Gill (1998): “El primitivismo y lo moderno”, en Gill Perry (ed.): Primitivismo, cubismo y abstracción. Madrid, Akal, pp. 7-89.
Peter, Carolyn (2008): “Carjat, Etienne (1828–1906)”, en John Hannavy (ed.): Encyclopedia of Nineteenth-century Photography. Nueva York, Routledge, pp. 272-274.
Pinet, Hélène (2007): Rodin et la photographie. París, Gallimard.
Pla, Josep (1976): Vida de Manolo. Barcelona, Ediciones Destino.
Pollard, J. Graham (1987): “The Italian Medals: Collecting and Connoisseurship”, en J. Graham Pollard (ed.): Italian Medals (Studies in the History of Art, vol. 21). Washington, National Gallery of Art, pp. 161-169.
Reff, Theodore (1973): “Themes of Love and Death in Picasso’s Early Work”, en Roland Penrose / John Golding (eds.): Picasso in Retrospect. Nueva York, Praeger, pp. 11-47.
Repollés Llauradó, Jaime (2011): Genealogías del arte contemporáneo. Madrid, Akal.
Richardson, John (1995): Picasso. Una biografía, vol. 1: 1881-1906. Madrid, Alianza Editorial.
Robinson, William H. (2001): Picasso: The Artist´s Studio. Hartford, Wadsworth Atheneum Museum of Art.
Rodríguez Roig, Dolors (2014): Carles Casagemas Coll. Vida i obra d’un burgès bohemi (Tesis Doctoral). Universitat Autònoma de Barcelona. Handle: http://hdl.handle.net/10803/401182
Ruby, Jay (1995): Secure the Shadow: Death and Photography in America. Londres, The MIT Press.
Sánchez Camargo, Manuel (1954): La muerte y la pintura española. Madrid, Editora Nacional.
Sabartés, Jaime (1996): Picasso. Portraits et souvenirs. París, L’École des loisirs.
Säckl, Joachim / Heise, Karin (eds.). (2007): Barocke Fürstenresidenzen an Saale, Unstrut und Elster. Petersberg, Michael Imhof Verlag.
Scharf, Aaron (2005): Arte y fotografía. Madrid, Alianza Editorial.
Shambroom, Donald (2018): Duchamp´s Last Day. Nueva York, David Zwirner Books.
Tucker, Paul Hayes (1982): “Picasso, Photography, and the Development of Cubism”, The Art Bulletin, 64, 288-299. DOI: https://doi.org/10.1080/00043079.1982.10787974
Vázquez Casillas, José Fernando (2014): “La fotografía como documento sociocultural a finales del siglo XIX: Nadar y el retrato post mórtem”, Revista de Dialectología y Tradiciones Populares, 69/2, 467-486. DOI: https://doi.org/10.3989/rdtp.2014.02.010
Vázquez Casillas, José Fernando (2018): “La imagen como fuente para la historia. La documentación gráfica de la muerte de Victor Hugo”, en Rafael Fresneda (ed.): Escritura, imagen y memoria. Murcia, Tres Fronteras Ediciones, pp. 91-122.
Vallès, Eduard (coord.) (2014): Carlos Casagemas. El artista bajo el mito. Barcelona, Museu Nacional d’Art de Calalunya.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 José Fernando Vázquez Casillas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles published at BSAA arte will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in BSAA arte.
