The Set of Baroque Altarpieces of the Church of St James the Apostle and St Elizabeth of Portugal of Benijófar (Alicante)
DOI:
https://doi.org/10.24197/bsaaa.89.2023.153-170Keywords:
altarpieces, Orihuela, Benijófar, Baroque, JesuitsAbstract
The parish church of St James the Apostle and St Elizabeth of Portugal of the village of Benijófar, in the province of Alicante, preserves a set of 17th- and 18th-century altarpieces that remains unknown to the historiography. They are an interesting example of the introduction of Baroque art in the territories of the former government and bishopric of Orihuela. This study presents not only the conservation of these unpublished works, but also their origin, which is the church of the Jesuit college in Alicante.
Downloads
References
Culiáñez Celdrán, Manuel (2007): Benijófar. Historia de un municipio del Bajo Segura. Alicante, Ayuntamiento de Benijófar.
Culiáñez Celdrán, Manuel (2010): “La alquería de Benijófar en época islámica. Origen del nombre de Benijófar”, Cuadernos de Historia y Patrimonio Cultural del Bajo Segura, 3, 69-78. Handle: http://hdl.handle.net/10045/117744
Montesinos, Josef (1795): Compendio histórico político-geográfico del obispado de la ciudad de Orihuela, 20 ts., Archivo de la Caja Rural Central de Orihuela, mss.
Navarro Catalán, David Miguel (2012): Arquitectura jesuita en el Reino de Valencia (1544-1767) (Tesis Doctoral). Universitat Politècnica de València. Handle: http://hdl.handle.net/10251/18140
Navarro Catalán, David Miguel (2013): “El patrocinio de la Corona en la arquitectura jesuita valenciana: el nuevo edificio del colegio de Alicante”, en Víctor Mínguez (ed.): Las artes y la arquitectura del poder. Castellón, Universitat Jaume I, pp. 589-600.
Navarro Catalán, David Miguel (2014): “La construcción del Colegio de la Compañía de Jesús de Alicante y sus artífices”, Archivo de Arte Valenciano, 95, 81-89. Handle: https://roderic.uv.es/handle/10550/74362
Navarro Catalán, David Miguel (2015): “Un ambicioso proyecto del siglo XVIII: el Colegio de la Compañía de Jesús en Alicante”, en María del Mar Albero Muñoz / Manuel Pérez Sánchez (eds.): Las artes de un espacio y un tiempo: el Setecientos borbónico. Madrid, Fundación Universitaria Española, pp. 32-41. DOI: https://doi.org/10.6018/editum.2706
Navarro-Rico, Carlos Enrique (2018): “El antiguo retablo de Santa María de Elche: obra de Antonio Caro y Tomás Sanchis”, Archivo de Arte Valenciano, 99, 59-74. Handle: https://roderic.uv.es/handle/10550/74227
Navarro-Rico, Carlos Enrique (2019): “Los gremios de carpinteros de Alicante y Elche: notas sobre los escultores Villanueva, Tahuenga y Salvatierra”, en Alejandro Cañestro Donoso (coord.): Summa studiorum sculptoricae. In memoriam Dr. Lorenzo Hernández Guardiola. Alicante, Instituto Alicantino de Cultura Juan Gil-Albert, pp. 279-310.
Peña Velasco, Concepción de la (1992): El retablo barroco en la antigua diócesis de Cartagena, 1670-1785. Murcia, Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos.
Sáez Vidal, Joaquín (1998): Retablos y retablistas barrocos de Orihuela. Alicante, Diputación Provincial de Alicante.
Sáez Vidal, Joaquín (2021): “La escultura religiosa en madera en Alicante entre el último cuarto del siglo XVII y principios del XVIII: José y Laureano Villanueva, Francisco Salvatierra y Bautista Vera, padre e hijo”, Semana Santa Alicante 2021, 25-49.
Viciana, Martín (1564): Libro tercero de la chrónyca de la ínclita y coronada ciudad de Valencia y de su reyno. Valencia, Juan Nauarro. Disponible en: https://bivaldi.gva.es/es/consulta/registro.do?id=114 (consultado el 1 de septiembre de 2022).
Vidal Bernabé, Inmaculada (1990): Retablos alicantinos del Barroco (1600-1780). Alicante, Universidad de Alicante y Caja de Ahorros Provincial de Alicante.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mariano Cecilia Espinosa, Gemma Ruiz Ángel

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles published at BSAA arte will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in BSAA arte.
