The Roman Silversmith Lorenzo de Caporali and His Work in the Cathedral of Seville
DOI:
https://doi.org/10.24197/bsaaa.89.2023.229-248Keywords:
silverwork, Rome, 18th century, Lorenzo de Caporali, Seville CathedralAbstract
This article reveals the authorship of the silver altar frontal of the chapel of Nuestra Señora de la Antigua in the cathedral of Seville. Specifically, thanks to a correct reading of its punches, we know that it was executed by the Roman silversmith Lorenzo de Caporali before September 1761, when canon Martín Alberto de Carvajal donated it to this Marian chapel. In addition, we analyse the style of the piece and argue the connection between its patron and Rome thanks to the new documents we have found in different archives.
Downloads
References
Asenjo Rubio, Eduardo (2011): “Promoción artística de Francisco de Solís y Cardona, Cardenal en la Roma del papa Clemente XIV, a través del patrimonio documental conservado en el Archivo Arzobispal de Sevilla”, en Rosario Camacho et alii (coords.): Creación artística y mecenazgo en el desarrollo cultural del Mediterráneo en la Edad Moderna. Málaga, Universidad de Málaga y Ministerio de Ciencia e Innovación, pp. 93-108.
Barucca, Gabriele (2007): “51. Giuseppe Chiocca. Coppia di candelabri a cinque bracci simmetrici”, en Gabriele Barucca / Jennifer Montagu (eds.): Ori e argenti. Capolavori del ‘700 da Arrighi a Valaidier (catálogo de exposición). Milán, Skira, p. 231.
Branchetti, María Grazia (2008): “Attorno ad un dono di Clemente XIV all’imperatrice Maria Teresa d’Asburgo. Il ritratto in mosaico dell’imperatore Giuseppe II e del fratello Pietro Leopoldo granduca di Toscana: la cornice e il trasporto a Vienna dai documenti dell’Archivio di Stato di Roma”, Jahrbuch des Kunsthistorischen Museums Wien, 10, 10-27.
Bulgari, Costantino G. (1958): Argentieri, gemmari ed orafi d’Italia, vol. 1: Roma, primera parte. Roma, Lorenzo Del Turco.
Bulgari Calissoni, Anna (1987): Maestri argenteri, gemmari e orafi di Roma. Roma, Fratelli Palombi Editore.
Carvajal, Martín Alberto de (1733): Sermón panegírico de la Purísima Concepción que en el anual obsequio que se celebró el día 8 de diciembre de 1732 en la iglesia del Real Hospital de Santiago y San Ildefonso de la Nación Española en la ciudad de Roma… Roma, Roque Bernabó.
Carrillo y Aguilar, Alonso (s. a. [1738]): Noticia del origen de la milagrosa imagen de Nuestra Señora de la Antigua de la Santa, Metropolitana y Patriarcal Iglesia de Sevilla. Descripción del nuevo adorno de su magnífica capilla. Relación de las solemnes fiestas y célebre novenario para su estreno. Sevilla, Florencio José de Blas y Quesada. Disponible en: https://archive.org/details/A0160273/mode/2up (consultado el 24 de marzo de 2023).
Cintas del Bot, Adelaida (1991): Iconografía del rey san Fernando en la pintura de Sevilla. Sevilla, Diputación de Sevilla.
Cruz Valdovinos, José Manuel (1992): Cinco siglos de platería sevillana (catálogo de exposición). Sevilla, Tabapress.
Espinosa de los Monteros, Pablo (1635): Teatro de la Santa Iglesia Metropolitana de Sevilla, primada antigua de las Españas. Sevilla, Matías Clavijo. Disponible en: https://archive.org/details/HArteR01T01c/page/n5/mode/2up (consultado el 24 de marzo de 2023).
Exposición Valdés Leal… (1923): Exposición Valdés Leal y de arte retrospectivo. Catálogo (catálogo de exposición). Sevilla, Tipografía Gironés.
Falcón Márquez, Teodoro (1987): Platería en la catedral de Sevilla. Sevilla, Universidad Internacional Menéndez Pelayo.
Giardini da Forlì, Giovanni (1714): Disegni diversi inventati e delineati da Giovanni Giardini da Forlì, argentiere del Palazzo Apostolico e fonditore della Rev. Camera. Parte seconda, dedicata alla Nobilissima Accademia del Dissegno. Roma, Massimiliano Giuseppe Limpach.
González-Palacios, Alvar (2018): Luigi Valadier. Nueva York, The Fick Collection.
González-Palacios, Alvar (2019): I Valadier. Milán, Officina Libraria.
Gudiel, Jerónimo (1577): Compendio de algunas historias de España donde se tratan muchas antigüedades dignas de memoria y especialmente se da noticia de la antigua familia de los Girones y de otros muchos linajes. Alcalá de Henares, Juan Íñiguez de Lequerica. Disponible en: https://bibliotecadigital.jcyl.es/es/consulta/registro.do?id=4542 (consultado el 24 de marzo de 2023).
Hazañas y La Rúa, Joaquín (1918): Vázquez de Leca 1573-1649. Sevilla, Imp. y Lib. de Sobrinos de Izquierdo.
Ladero Fernández, Carlos (2015): “La apariencia en tiempos de cónclave. Bienes del cardenal Solís en la corte de Roma (1774-1775)”, en Juan José Iglesias Rodríguez et alii (eds.): Comercio y cultura en la Edad Moderna. Sevilla, Universidad de Sevilla, pp. 1873-1886. Handle: http://hdl.handle.net/10261/186991
Maldonado Dávila y Saavedra, José (1672): Discurso histórico de la Capilla Real de Sevilla, Biblioteca Nacional de España, ms. 9134. Disponible en: http://bdh.bne.es/bnesearch/detalle/bdh0000088998 (consultado el 24 de marzo de 2023).
Matute y Gaviria, Justino (1887): Anales eclesiásticos y seculares de la Muy Noble y Muy Leal Ciudad de Sevilla, metrópoli de la Andalucía, que contienen las más principales memorias desde el año de 1701, en que empezó a reinar el rey D. Felipe V, hasta el de 1800, que concluyó con una horrorosa epidemia, t. III. Sevilla, Imp. de E. Rasco.
Memorias literarias… (1773): Memorias literarias de la Real Academia Sevillana de Buenas Letras, t. I. Sevilla, José Padrino y Solís. Disponible en: https://bvpb.mcu.es/es/consulta/registro.do?id=398843 (consultado el 24 de marzo de 2023).
Moli Frigola, Montserrat (1990): “Sevilla en Roma. Los viajes del cardenal Francisco de Solís en 1769 y 1774-1775”, Archivo Hispalense, 224, 67-84.
Montagu, Jennifer (2007a): “60. Lorenzo de Caporali. Calice”, en Gabriele Barucca / Jennifer Montagu (eds.): Ori e argenti. Capolavori del ‘700 da Arrighi a Valaidier (catálogo de exposición). Milán, Skira, p. 234.
Montagu, Jennifer (2007b): “La bottega degli Arrighi”, en en Gabriele Barucca / Jennifer Montagu (eds.): Ori e argenti. Capolavori del ‘700 da Arrighi a Valaidier (catálogo de exposición). Milán, Skira, pp. 13-21.
Mussini, Massimo (1999): “Architettura, scultura e mecenatismo nella Reggio del Seicento”, en Paola Ceschi Lavagetto (coord.): Il Seicento a Reggio. La storia, la città gli artisti. Milán, Federico Motta Editore, pp. 213-247.
Núñez Roldán, Francisco (2005): “La Universidad de Sevilla en el siglo XVIII”, en Ramón María Serrera / Rafael Sánchez Montero (coords.): La Universidad de Sevilla 1505-2005. V Centenario. Sevilla, Universidad de Sevilla y Fundación El Monte, pp. 205-239.
Palomero Páramo, Jesús (1985): “La platería de la catedral de Sevilla”, en VV.AA.: La catedral de Sevilla. Sevilla, Ediciones Guadalquivir, pp. 575-645.
Pedrocchi, Anna Maria (2010). Argenti sacri nelle chiese di Roma dal XV al XIX secolo. Roma, L’Erma di Bretschneider.
Peraza, Luis de (s. a. [ca. 1530]): Historia de Sevilla, Biblioteca Nacional de España, ms. 1924. Disponible en: http://bdh.bne.es/bnesearch/detalle/bdh0000045767 (consultado el 24 de marzo de 2023).
Pérez Sánchez, Alfonso E. (2004): “Dibujos de Domingo Martínez”, en Alfonso Pleguezuelo Hernández (ed.): Domingo Martínez en la estela de Murillo. Sevilla, Fundación El Monte, pp. 41-55.
Rocca, Stefano (1984): “Due esempi di argenteria romana in Sant’Agostino”, Bollettino d’Arte, 28, 53-60.
Santos Márquez, Antonio Joaquín (2018): José Alexandre y Ezquerra y el triunfo de la rocalla en la platería sevillana. Sevilla, Diputación Provincial de Sevilla.
Sanz Serrano, María Jesús (1976): La orfebrería sevillana del Barroco, t. II. Sevilla, Diputación Provincial de Sevilla.
Sanz Serrano, María Jesús (2010): “Vicisitudes del ajuar de plata de la capilla de la Antigua de la catedral de Sevilla”, Laboratorio de Arte, 22, 185-215. DOI: https://doi.org/10.12795/LA.2010.i22.09
Solís, P. Antonio de (1739): Historia de N. Señora de la Antigua venerada en la Santa Metropolitana y Patriarchal Iglesia de Sevilla. Sevilla, Manuel de la Puerta.
Vale, Teresa Leonor M. (2010): “Eighteenth-century Roman Silver for the Chapel of St John the Baptist in the Church of S. Roque, Lisbon”, The Burlington Magazine, 152/1289, 528-535.
Vale, Teresa Leonor M. (coord.) (2015): De Roma para Lisboa. Um álbum para o Rei Magnânimo (catálogo de exposición). Lisboa, Santa Casa da Misericórdia de Lisboa, Museu de São Roque, y Scribe.
Valdivieso, Enrique (1990): “Pinturas de Domingo Martínez en la capilla de la Virgen de la Antigua en la catedral de Sevilla”, Laboratorio de Arte, 3, 109-122. DOI: https://doi.org/10.12795/LA.1990.i03.08
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Antonio Joaquín Santos Márquez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles published at BSAA arte will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in BSAA arte.
