Intervention on Architectural Heritage from a Modern Perspective: Castelao and the Convent of St Clare of Oviedo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24197/bsaaa.90.2024.337-360

Keywords:

Oviedo, convent of St Clare, Castelao, Modern Movement, ntervention on architectural heritage

Abstract

The city of Oviedo (Spain) became the home to a great number of convents and monasteries during the first centuries of its history, which played an important role in the urban planning and growth of the city. One of the most outstanding was the convent of St Clare, which has been at the centre of many discussions throughout its long history due to the transformations, reformations, and changes of use it has undergone. In this research we study its most controversial intervention: the one carried out by the Spanish architect Ignacio Álvarez Castelao between 1956 and 1966. Through a graphic and documentary analysis, we study how this relevant representative of the Modern Movement in Asturias carried out a project that can be regarded as one of the few examples in our country of an intervention in a historic building using a modern language.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ara Fernández, Ana (2009): “Eugenio d’Ors y la pintura italiana contemporánea como paradigma estético”, Trasdós, 11, 29-41.

Buj, Marcial (1954): “A López-Villaseñor le gustaría firmar los frescos de Piero della Francesca”, Heraldo de Aragón, 12 de marzo de 1954, p. 5.

Calvo Ruata, José Ignacio (1991): “Murales de Villaseñor en la Diputación de Zaragoza”, en VV.AA.: Actas del VI Coloquio de Arte Aragonés. Zaragoza, Diputación General de Aragón, pp. 371-392.

Camón Aznar, José (1948): “Arte y artistas. Revista de exposiciones”, ABC, 18 de enero de 1948, p. 22.

Camón Aznar, José (1952): “Exposición Nacional. Salas de pintura”, ABC, 24 de junio de 1952, p. 11.

Camón Aznar, José (1958): Manuel L.-Villaseñor (catálogo de exposición). Madrid, Dirección General de Bellas Artes.

Campoy, Antonio Manuel (1965): “Arte y artistas. Crítica de exposiciones”, ABC, 22 de diciembre de 1965, p. 27.

Chacón Ferrey, Víctor Hugo (1990): Villaseñor: conocimiento y presencia (Tesis Doctoral). Universidad Complutense de Madrid.

Galindo de la Vara, Florencio (1988): Procedimientos y técnicas en el nuevo realismo de Madrid (Tesis Doctoral). Universidad Complutense de Madrid.

Grau Tello, María Luisa (2012): La pintura mural en la esfera pública de Zaragoza (Tesis Doctoral). Universidad de Zaragoza. Disponible en: https://zaguan.unizar.es/record/9911 (consultado el 16 de septiembre de 2024).

Martínez de Lahidalga, Rosa (1991): “Manuel Villaseñor”, en Francisco Nieva et alii: Villaseñor (catálogo de exposición). Madrid, Caja de Madrid, pp. 39-90.

Nieto Alcaide, Víctor (1991): “Villaseñor y la renovación de los cincuenta”, en Francisco Nieva et alii: Villaseñor (catálogo de exposición). Madrid, Caja de Madrid, pp. 27-38.

Pirovano, Carlo (ed.) (2008): La pittura in Italia. Il Novecento, 2 vols. Milán, Electa.

Sánchez-Camargo, Manuel (1963): Historia de la Academia Breve de Crítica de Arte. Homenaje a Eugenio d’Ors. Madrid, s. e.

Zarco, Antonio (1990): Villaseñor. Biografía y catálogo razonado de su obra. Toledo, Junta de Comunidades de Castilla-La Mancha.

Downloads

Published

2024-12-01

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

Intervention on Architectural Heritage from a Modern Perspective: Castelao and the Convent of St Clare of Oviedo. (2024). BSAA Arte, 90, 337-360. https://doi.org/10.24197/bsaaa.90.2024.337-360