López-Villaseñor’s Scholarship at the Spanish Academy in Rome: A Journey through Architecture and Mural Painting
DOI:
https://doi.org/10.24197/bsaaa.90.2024.285-303Keywords:
López-Villaseñor, Spanish Academy in Rome, Quattrocento mural painting, Italian avant-garde movements, pictorial architectureAbstract
The muralist painter Manuel López-Villaseñor (1924-1996) experienced a crucial period during his tenure as a fellow at the Spanish Academy in Rome (1949-1953), where the influence of Italian architecture and art left a lasting mark on his work. Inspired by Quattrocento mural painting, especially that of Piero della Francesca, he adopted a similar approach in his 'pictorial architecture', blending Italian avant-garde influences to shape his distinctive pictorial style. His travels throughout Europe not only contributed to defining his style but also shaped his artistic personality, marking a stage of maturation that prepared him for his return to Spain as a prominent muralist. Although this period is described as early in his career, this text highlights its importance and its role as a precursor to his success as a muralist in Spain.
Downloads
References
Ara Fernández, Ana (2009): “Eugenio d’Ors y la pintura italiana contemporánea como paradigma estético”, Trasdós, 11, 29-41.
Buj, Marcial (1954): “A López-Villaseñor le gustaría firmar los frescos de Piero della Francesca”, Heraldo de Aragón, 12 de marzo de 1954, p. 5.
Calvo Ruata, José Ignacio (1991): “Murales de Villaseñor en la Diputación de Zaragoza”, en VV.AA.: Actas del VI Coloquio de Arte Aragonés. Zaragoza, Diputación General de Aragón, pp. 371-392.
Camón Aznar, José (1948): “Arte y artistas. Revista de exposiciones”, ABC, 18 de enero de 1948, p. 22.
Camón Aznar, José (1952): “Exposición Nacional. Salas de pintura”, ABC, 24 de junio de 1952, p. 11.
Camón Aznar, José (1958): Manuel L.-Villaseñor (catálogo de exposición). Madrid, Dirección General de Bellas Artes.
Campoy, Antonio Manuel (1965): “Arte y artistas. Crítica de exposiciones”, ABC, 22 de diciembre de 1965, p. 27.
Chacón Ferrey, Víctor Hugo (1990): Villaseñor: conocimiento y presencia (Tesis Doctoral). Universidad Complutense de Madrid.
Galindo de la Vara, Florencio (1988): Procedimientos y técnicas en el nuevo realismo de Madrid (Tesis Doctoral). Universidad Complutense de Madrid.
Grau Tello, María Luisa (2012): La pintura mural en la esfera pública de Zaragoza (Tesis Doctoral). Universidad de Zaragoza. Disponible en: https://zaguan.unizar.es/record/9911 (consultado el 16 de septiembre de 2024).
Martínez de Lahidalga, Rosa (1991): “Manuel Villaseñor”, en Francisco Nieva et alii: Villaseñor (catálogo de exposición). Madrid, Caja de Madrid, pp. 39-90.
Nieto Alcaide, Víctor (1991): “Villaseñor y la renovación de los cincuenta”, en Francisco Nieva et alii: Villaseñor (catálogo de exposición). Madrid, Caja de Madrid, pp. 27-38.
Pirovano, Carlo (ed.) (2008): La pittura in Italia. Il Novecento, 2 vols. Milán, Electa.
Sánchez-Camargo, Manuel (1963): Historia de la Academia Breve de Crítica de Arte. Homenaje a Eugenio d’Ors. Madrid, s. e.
Zarco, Antonio (1990): Villaseñor. Biografía y catálogo razonado de su obra. Toledo, Junta de Comunidades de Castilla-La Mancha.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Antonio Álvaro-Tordesillas, Marta Martínez Vera

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles published at BSAA arte will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in BSAA arte.
