López-Villaseñor’s Scholarship at the Spanish Academy in Rome: A Journey through Architecture and Mural Painting

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24197/bsaaa.90.2024.285-303

Keywords:

López-Villaseñor, Spanish Academy in Rome, Quattrocento mural painting, Italian avant-garde movements, pictorial architecture

Abstract

The muralist painter Manuel López-Villaseñor (1924-1996) experienced a crucial period during his tenure as a fellow at the Spanish Academy in Rome (1949-1953), where the influence of Italian architecture and art left a lasting mark on his work. Inspired by Quattrocento mural painting, especially that of Piero della Francesca, he adopted a similar approach in his 'pictorial architecture', blending Italian avant-garde influences to shape his distinctive pictorial style. His travels throughout Europe not only contributed to defining his style but also shaped his artistic personality, marking a stage of maturation that prepared him for his return to Spain as a prominent muralist. Although this period is described as early in his career, this text highlights its importance and its role as a precursor to his success as a muralist in Spain.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ara Fernández, Ana (2009): “Eugenio d’Ors y la pintura italiana contemporánea como paradigma estético”, Trasdós, 11, 29-41.

Buj, Marcial (1954): “A López-Villaseñor le gustaría firmar los frescos de Piero della Francesca”, Heraldo de Aragón, 12 de marzo de 1954, p. 5.

Calvo Ruata, José Ignacio (1991): “Murales de Villaseñor en la Diputación de Zaragoza”, en VV.AA.: Actas del VI Coloquio de Arte Aragonés. Zaragoza, Diputación General de Aragón, pp. 371-392.

Camón Aznar, José (1948): “Arte y artistas. Revista de exposiciones”, ABC, 18 de enero de 1948, p. 22.

Camón Aznar, José (1952): “Exposición Nacional. Salas de pintura”, ABC, 24 de junio de 1952, p. 11.

Camón Aznar, José (1958): Manuel L.-Villaseñor (catálogo de exposición). Madrid, Dirección General de Bellas Artes.

Campoy, Antonio Manuel (1965): “Arte y artistas. Crítica de exposiciones”, ABC, 22 de diciembre de 1965, p. 27.

Chacón Ferrey, Víctor Hugo (1990): Villaseñor: conocimiento y presencia (Tesis Doctoral). Universidad Complutense de Madrid.

Galindo de la Vara, Florencio (1988): Procedimientos y técnicas en el nuevo realismo de Madrid (Tesis Doctoral). Universidad Complutense de Madrid.

Grau Tello, María Luisa (2012): La pintura mural en la esfera pública de Zaragoza (Tesis Doctoral). Universidad de Zaragoza. Disponible en: https://zaguan.unizar.es/record/9911 (consultado el 16 de septiembre de 2024).

Martínez de Lahidalga, Rosa (1991): “Manuel Villaseñor”, en Francisco Nieva et alii: Villaseñor (catálogo de exposición). Madrid, Caja de Madrid, pp. 39-90.

Nieto Alcaide, Víctor (1991): “Villaseñor y la renovación de los cincuenta”, en Francisco Nieva et alii: Villaseñor (catálogo de exposición). Madrid, Caja de Madrid, pp. 27-38.

Pirovano, Carlo (ed.) (2008): La pittura in Italia. Il Novecento, 2 vols. Milán, Electa.

Sánchez-Camargo, Manuel (1963): Historia de la Academia Breve de Crítica de Arte. Homenaje a Eugenio d’Ors. Madrid, s. e.

Zarco, Antonio (1990): Villaseñor. Biografía y catálogo razonado de su obra. Toledo, Junta de Comunidades de Castilla-La Mancha.

Downloads

Published

2024-12-01

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

López-Villaseñor’s Scholarship at the Spanish Academy in Rome: A Journey through Architecture and Mural Painting. (2024). BSAA Arte, 90, 285-303. https://doi.org/10.24197/bsaaa.90.2024.285-303