Fame in Historia Abreviada de la literatura portátil: a literary product outside of literary frames of reference
DOI:
https://doi.org/10.24197/ogigia.37.2025.69-90Keywords:
illusion, referential aesthetics, shandy, DuchampAbstract
This article proposes a reading approach based on the idea that Historia abreviada de la literatura portátil criticizes the notion of historical fame by destabilizing its credibility through parodic exaggeration. This destabilization can be expressed both structurally and argumentatively, that is, linked to formal narrative aspects on the one hand, and to the plot on the other. In the structural case, the analysis focuses on the referential marks and the appearance of academic truth discovered or supported. Specifically, on (a) the incorporation of a prologue that is part of the plot, (b) the constant citation of research and works by third parties, (c) the use of explanatory notes in the margin, and (d) the appendix of "Essential Bibliography". In the argumentative case, on the other hand, the destabilization points to the figure of the shandy as a Duchampian metaphor for the fictional and liquid character that historical representation carries. In both cases, what is reinforced is the illusory essence of the construction of the past.
Downloads
References
Alberca, Manuel (1996). El pacto ambiguo. Boletín de la Unidad de Estudios Biográficos, (1), 9-18. Disponible en: https://raco.cat/index.php/bueb/article/view/378644 [04/05/2024]
Arroyo-Redondo, Susana (2014). Aproximaciones teóricas al prólogo: su papel en la narrativa española reciente. Revista de literatura, 76(151), 5777. Doi: https://doi.org/10.3989/revliteratura.2014.01.003
Bowersock, Glen Warren (1984). El arte de las notas al pie. Revista Historias. (20), 35-42. Disponible en: https://www.estudioshistoricos.inah.gob.mx/revistaHistorias/?p=1817 [10/05/2024]
Cabanne, Pierre y Duchamp, Marcel (2013). Conversaciones con Marcel Duchamp. Madrid: Centro de Artes Visuales Fundación Helga de Alvear.
Calvo-Santos, Miguel (2018). El gran vidrio. Cuando la obra se rompió durante un traslado, Duchamp la declaró concluida. Historia/Arte. Disponible en: https://historia-arte.com/obras/el-gran-vidrio [03/06/2024]
Coetzee, John Maxwell (2007). Diario de un mal año. Madrid: Random House
Dupey, Ana María y Pensa, Fernanda (2021). Volver a la encuesta Nacional de Folklore un siglo después. Instituto Nacional de Antropología y Pensamiento Latinoamericano. Ministerio de Cultura Argentina. Disponible en: https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/2022/06/02_sobre1_dupey-pensa.pdf
Fernández, Tomás y Tamaro, Elena (2004). Biografía de Paul Valéry. Biografías y Vidas. La enciclopedia biográfica en línea. Disponible en: https://www.biografiasyvidas.com/biografia/v/valery.htm
García-Rodríguez, María José (2021). La parodia, fuerza ilocucionaria. Rilce. Revista de Filología Hispánica, 37(1), 266-76. Doi: https://doi.org/10.15581/008.37.1.266-76
García-Rodríguez, María José (2022). Semiótica de la parodia. Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica, (31), 401-413. Doi: https://doi.org/10.5944/signa.vol31.2022.29860
Grafton, Anthony (1998). Los orígenes trágicos de la erudición. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica
Lefebvre, Georges y Méndez, Alberto (1974). El nacimiento de la historiografía moderna (pp. 36-37). Barcelona: Ed. Martínez Roca.
Lorca, Jorge (2013). Ironía, melancolía y cinismo. Revista de Teoría del
Arte, (23), 73-91. Disponible en: https://revistateoriadelarte.uchile.cl/index.php/RTA/article/view/38590 [19/05/2024]
Mahrenholz, Dawn, y Parisi, Katharina (2016). Literatura, un viaje por el mundo de los libros. Madrid: Ed. Edaf.
Molho, Maurice (1976). Cervantes: raíces folklóricas. Madrid: Ed. Gredos.
Moreno, Miguel (2022). La recuperación de símbolos del Siglo de Oro en la obra de Jorge Luis Borges. Pensamiento. Revista de Investigación e Información Filosófica, 78 (300 Extra), 1381-1389. Doi: https://doi.org/10.14422/pen.v78.i300.y2022.009
Picheiro, Heber (2022). Intertextualidad: hacia un abordaje equilibrado. Advenimiento, 10(1), 18-25. Doi: https://doi.org/10.59758/adv.2022.10.1.1825
Ramírez, Juan Antonio (1993). Duchamp: el amor y la muerte, incluso (Vol. 2). Madrid: Siruela.
Reyes, Alfonso. (2022). Teoría literaria. Madrid: Fondo de Cultura Económica.
Ribeiro Silva, Edson (2021). O pacto ambíguo da autoficção como ato intencional e durativo. Revista de Literatura, História e Memória, 17(29), 08-26. DOI: https://doi.org/10.48075/rlhm.v17i29.25878
Valdivieso, Humberto y Rojas, Lorena (2021). Next: imaginar el postpresente. El valle posthumano. Caracas: Universidad Católica Andrés Bello. Disponible en: https://www.fundaciontelefonica.com.ve/publicaciones/next-imaginar-el-postpresente/742/ [20/05/2024]
Vásquez Rocca, Adolfo. (2013). Arte conceptual y posconceptual. La idea como arte: Duchamp, Beuys, Cage y Fluxus. Nómadas. Critical Journal of Social and Juridical Sciences, 37(1), 247-285. Doi: https://doi.org/10.5209/rev_NOMA.2013.v37.n1.42567
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Maite Mariana Pizarro Granada

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal enables free and immediate access to its content to foster global knowledge.

The articles published at Ogigia. Revista Electrónica de Estudios Hispánicos will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The authors continue as owners of their works, and can republish their articles in another medium without having to request authorization, as long as they indicate that the work was originally published in COgigia. Revista Electrónica de Estudios Hispánicos.
