Juan Mayorga’s Theater: Theory, Themes and Form
DOI:
https://doi.org/10.24197/sxxi.22.2024.513-541Keywords:
Juan Mayorga, culture, word, porstmodern dramatic theater, dramatic theoryAbstract
This article aims to offer an overview of Juan Mayorga's theater and a synthesis of the constants of his dramatic production. First, we will analyze the playwright's notions about theater and culture. Secondly, we will discuss the most recurring themes of his production, based on three dialectics: culture-barbarism, friend-enemy, word-silence. Finally, we will explain the predilected form of Mayorga’s plays: formally, they recognize themselves within the limits of the theatricality of Aristotelian roots, but embrace elements of postmodernity and epic-Brechtian theater, forming a "postmodern dramatic" theater.
Downloads
References
Aristóteles (2014), Poética, traducción de Valentín García Yerba, en Física. Acerca del alma. Poética, Madrid, Gredos.
Barrera Benítez, Manuel (2019), “Alma de fabulador”, en Emeterio Diez Puertas (ed.), Poliedro. Acerca de Juan Mayorga, Madrid, Antígona, pp. 83-103.
Buero Vallejo, Antonio (1994), Obra completa, vol. II, eds. Mariano de Paco y Luis Iglesias Feijoo, Madrid, Espasa Calpe.
Burel, Erwan (2017), La violence dans le théâtre de Juan Mayorga, tesis doctoral, Universidad de Estrasburgo, en tel.archives-ouvertes.fr/tel-01834563v2/document (fecha de consulta: 15/04/2024).
Di Pastena, Enrico (2012) “La traduzione è un viaggio insidioso. Una lettura de El traductor de Blumemberg, di Juan Mayorga”, Rivista di filologia e letterature ispaniche, 15, pp. 107-124.
Diez Puertas, Emeterio (ed.) (2019), Poliedro. Acerca de Juan Mayorga., Madrid, Antígona.
Doménech, Fernando (2019), “Los años de formación”, en Emeterio Diez Puertas (ed.), Poliedro. Acerca de Juan Mayorga, Madrid, Antígona, pp. 29-40.
García Barrientos, José Luis (2016), “Puesta en escena de lo irrepresentable (dramaturgia de Himmelweg)”, en José Luis García Barrientos (dir.), Análisis de la dramaturgia española actual, Madrid, Antígona, pp. 225-264.
Gómez Rubio, Gema (2019), “Un espacio en la mente del espectador”, en Emeterio Diez Puertas (ed.), Poliedro. Acerca de Juan Mayorga, Madrid, Antígona, 123-143.
Martín Lago, Zoe (2017), El teatro de Juan Mayorga: imaginación, memoria y mayéutica, tesis doctoral, Universidad de Salamanca.
Mate, Reyes (2009), Medianoche en la historia. Comentarios a las tesis de Walter Benjamin “Sobre el concepto de historia”, Madrid, Trotta.
Mayorga, Juan (2014), Teatro 1989-2014, Segovia, La uÑa RoTa.
Mayorga, Juan (2016), Elipses, Segovia, La uÑa RoTa.
Mayorga, Juan (2017), “La violencia en mi teatro”, en Recherches. Culture et Historie dans l'Espace Roman 19 (número monográfico: Juan Mayorga : théâtre et violence ), pp. 29-37.
Mayorga, Juan (2020), Teatro para minutos, Segovia, La uÑa RoTa.
Mayorga, Juan (2022), El Golem, Segovia, La uÑa RoTa.
Mayorga, Juan y Raquel Blanco (2014), “Entrevista con Raquel Blanco: «La filosofía no es una disciplina académica, es un plan de vida; todos estamos llamados a ser filósofos»”, en jotdown.es/2014/09/juan-mayorga-la-filosofia-no-es-una-disciplina-academica-es-un-plan-de-vida-todos-estamos-llamados-a-ser-filosofos (fecha de consulta: 15/04/2024).
Mayorga, Juan y Javier Gomá (2017), “Pensar en teatro”, en youtube.com/watch?v=nLILEQiKjpY (fecha de consulta: 15/04/2024).
Mayorga, Juan, Ruth Vilar y Salva Artesero (2010), “Conversación con Ruth Vilar y Salva Artesero”, Revista (Pausa.) Quadern de teatre contemporani, n.º 32, en revistapausa.cat/conversacion-con-juan-mayorga/ (fecha de consulta: 15/04/2024).
Molanes Rial, Mónica (2014), “Walter Benjamin en la poética dramática de Juan Mayorga”, 452ºF. Revista electrónica de teoría de la literatura y literatura comparada, 11, pp. 161-177, en 452f.com/pdf/numero11/11_452f_Molanes_orgnl.pdf (fecha de consulta: 15/04/2024).
Ordoñez, Marcos (2005), “La ciudad en la que no reina un niño”, en elpais.com/diario/2005/07/02/babelia/1120259178_850215.html (fecha de consulta: 15/04/2024).
Ragué Arias, María José (1996), El teatro de fin de milenio en España (de 1975 hasta hoy), Barcelona, Ariel.
Sabrovsky, Eduardo (2017), “Carl Schmitt, enemigo de sí mismo”, Revista de Filosofía: Aurora, 29, 47, pp. 551-574.
Segura, Patricia (2021), “Voltaire, la delgada línea entre la tolerancia y lo intolerable”, en elpais.com/espana/madrid/2021-10-07/voltaire-la-delgada-linea-entre-la-tolerancia-y-lo-intolerable.html (fecha de consulta: 15/04/2024).
Sucasas, Alberto (2020a), “Escenarios de barbarie: Himmelweg y El cartógrafo”, Cuadernos Hispanoamericanos, 841-842, pp. 32-43, en issuu.com/publicacionesaecid/docs/ch841-842_julio-agosto (fecha de consulta: 15/04/2024).
Sucasas, Alberto (2020b), “Filosofía y teatro, ida y vuelta. Una aproximación a Juan Mayorga”, Pensamiento, 76, 291, pp. 1079-1100, en doi.org/10.14422/pen.v76.i291.y2020.013 (fecha de consulta: 15/04/2024).
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles published at XXI Century. Spanish Literature and Culture will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in XXI Century. Spanish Literature and Culture.
