Physical activity, social integration and young people: a case study on the uses of sport in a disadvantaged neighborhood

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24197/aefd.24.2022.25-45

Keywords:

Young people, neighborhoods, integration, physical activity, sports clubs

Abstract

This article explores the meanings and sporting practices of disadvantaged young people, one of the groups that has attracted most attention in the field of social inclusion through sport. The methodological approach used was a case study through participant observation and semi-structured interviews in the neighborhood of La Coma, a priority action neighborhood in the Valencian Community. The results show how the meanings that young people give to the use of their own bodies in physical practices, the relationship with rules and the use of spaces define sporting and institutional logics which, in this area of sport-integration, are interwoven in an uncoordinated way, hindering the continuity of young people's sporting experiences, which is necessary to increase the possibilities of achieving positive effects through sport in disadvantaged contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arnaud, P. (1996). Sport et intégration: un modèle français. Sport et Banlieue, Spirales, 10, 30-38.

Balibrea, E., Santos, A. & Lerma, I. (2002) Actividad física, deporte e inserción social: un estudio exploratorio sobre los jóvenes en barrios desfavorecidos. Apunts. Educación física y deportes, 3(69), 106-111. Recuperado el 15-5-2020 de https://raco.cat/index.php/ApuntsEFD/article/view/306236

Balibrea, K. & Santos, A. (2011). Deporte en los barrios: ¿Integración o control social? Valencia: Editorial Universidad Politécnica de Valencia.

Balibrea, K. (2009). El deporte como medio de inserción social de los jóvenes de barrios desfavorecidos. Quaderns de Ciències Socials, 12. Recuperado el 10-10-2020 de http://roderic.uv.es/handle/10550/19126

Barbero, J. I. (1990). El deporte en el proceso de civilización. Perspectivas de la actividad física y el deporte, 1, 27-30.

Bourdieu, P. (2000). Cuestiones de sociología, Madrid: Istmo.

Cambell & Simmond (2003). Sport, Active Recreation and Social Inclusion. The Smith Institute.

Charrier, D. (1998) Activités physiques et sportives et insertion des jeunes: enjeux éducatifs et pratiques institutionnelles. Paris: La Documentation. Française.

Charrier, D. and Jourdan, J. (2005): Pratiques sportives et jeunes en difficulté: 20 ans d’innovations et d’illusions…et des acquis à capitaliser. En Falcoz, M. y Koebel, M. (Eds.), Intégration par le sport: representations et réalités (pp. 17-35). París: L’Harmattan.

Coalter, Allison & Taylor (2000). The role of sport in regenerating deprived urban areas. Edinburgh: University of Edinburgh.

Comisión Europea (1995). Manifiesto Europeo sobre los jóvenes y el deporte. Bruselas: Comisión Europea.

Comisión Europea (1998). Evolución y perspectivas de la acción comunitaria en el deporte. Bruselas: Comisión Europea.

Comisión Europea (1999). Informe de Helsinki sobre el deporte. Bruselas: Comisión Europea.

Compass (2000). Sports Participation in Europe, Strasbourg: Council of Europe.

Consejo Superior de Deportes (2010). Plan Integral de la Actividad Física 2010-2020. Recuperado en: https://www.csd.gob.es/es/plan-integral-para-la-actividad-fisica-y-el-deporte-en-el-ambito-del-deporte-en-edad-escolar-0

Eisenhardt, K.M. (1989.) Building theories from case study research. Acad. Manage Rev, 14(4), 532-550. DOI: https://doi.org/10.2307/258557

Elías, N. (1987). El proceso de civilización. Investigaciones sociogenéticas y psicogenéticas. México: FCE.

Falcoz, M. & Koebel, M. (Dir.) (2006). Intégration par le sport: représentations et réalités. Paris: L´Harmattan.

Fodimbi, M. (2000). Sport et intégration. En P. Arnaud, (Dir). Le sport en France. Une approche politique, économique et sociale. Paris: La documentation Française.

Heinemann, K. (2002). Deporte para inmigrantes: ¿instrumento de integración? Apunts. Educación física y deportes, 2(68), 24-35. En: https://raco.cat/index.php/ApuntsEFD/article/view/306246

Hodge, B & Sharp, L. (2016) Case studies. In B. Smith, & A.C. Sparkes, (Eds.). Routledge Handbook of Qualitative Research in Sport and Exercise (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315762012

Huizinga, J (1984). Homo ludens. Madrid: Alianza.

Jiménez, P. J. & Durán, J. (2005). Actividad física y deporte en jóvenes en riesgo: educación en valores. Apunts: Educación Física y Deportes, 80, 13-19. https://raco.cat/index.php/ApuntsEFD/article/view/300955

Long, J. & Sanderson, I. (2001). The Social Benefits of Sport: Where’s the Proof? En Gratton, C. y Henry, I. (Eds.) Sport in the City: The Role of Sport in Economic and Social Regeneration (pp. 187-203). London: Routledge.

Maza, G. (2004). El capital social del deporte. En Lleixa T., Soler S. (Eds) Actividad física y deporte en las sociedades multiculturales. ¿Inclusión o segregación? (pp. 43-56) Barcelona: ICE-Horsori.

Maza, G., Balibrea, K., Camino, X., Durán, J., Jiménez, P.J. y Santos, A. (2011). Deporte, actividad física e inclusión social: Una guía para la intervención social a través de las actividades deportivas. Recuperado de: http://www.planamasd.es/sites/default/files/programas/medidas/actuaciones/WEBGUIA+I.pdf

Sakouhi, F. (1999) Jeunes des banlieues en difficulte: conditions socioculturelles. Insertion par le sport: chimera ou realité? Le cas des jeunes d´origen maghrébien. Tesis doctoral, Universidad de Paris X.

Santos, A. & Balibrea, E. (2004). Barrios desfavorecidos y prácticas deportivas: integrar el deporte en las políticas urbanas. Arxius de Ciencies Socials (10), 137-158

Smith, B. & Caddick, N. (2012). Qualitative methods in sport: a concise overview for guiding social scientific sport research, Asia Pacific Journal of Sport and Social Science, 1:1, 60-73, DOI: https://doi.org/10.1080/21640599.2012.701373

Stake, R. E. (2008). Qualitative case studies. En Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (Eds.), Strategies of qualitative inquiry (pp.119–149). Sage Publications, Inc.

Yin, R.K. (1984). Case Study Research. Design and Methods. Sage Publications Inc.

Downloads

Published

2022-12-16

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Physical activity, social integration and young people: a case study on the uses of sport in a disadvantaged neighborhood. (2022). Agora for Physical Education and Sport, 24, 25-45. https://doi.org/10.24197/aefd.24.2022.25-45