Correct the body and discipline the youth. The Physical Education of the Youth Front during the Franco regime (1940-60)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24197/aefd.24.2022.161-183

Keywords:

History of the body, Front of Youth, Physical Education, francoism

Abstract

What is a physically educated body? What kind of people did the francoism school produced that claimed to intervene methodically on the bodies of the new generations with the aim of improving their performance? How did the Youth Front use the body of the child and the youth, through Physical Education, with the purpose of forming a pool of educated citizens who would give permanence and stability to the state? How did the motto mens sana in corpore sano become the indoctrinating base of the Youth Front? These are some of the questions that this article will try to answer with the objective of looking at the Youth Front from another perspective. For this, it will focus on the male Physical Education of the Youth Front between the years 1940-1960, a period in which it became the National Youth Delegation. In this context, it will pay special attention to Physical Education in Primary Education, and to the educational gymnastics of the organization itself.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cagigal, J. M. (1957). Hombres y deporte. Madrid: Taurus.

Cartilla escolar de Educación Física (1945). Delegación Nacional del Frente de Juventudes, Madrid.

Chartier, R. (1992). La historia o el relato verídico. El Mundo como representación, Barcelona: Gedisa.

Corbin, A., Courtine, J. & Vigarello, G. (2005) Historia del cuerpo. El siglo XX. Las mutaciones de la mirada. Madrid: Taurus.

Coterón, J. (2012). La educación física en los primeros años del franquismo (1939-1945). Materiales para la historia del deporte, 10, 117-130.

De Certeau, M. (1997). Historias de cuerpos. Historia y Grafía, 9, 8-11.

Dussel, I. (2003). Uniformes escolares y la disciplina de las apariencias: hacia una historia de la regulación de los cuerpos en los sistemas educativos moderno. En Popkewitz, Th. S. (coord.) Historia Cultural y Educación: ensayos críticos sobre conocimiento y escolarización (pp. 208-246). Madrid: Pomares.

Elias, N. (1987). El proceso de la civilización México: Fondo de Cultura Económica.

Fernández-Trapiella, F. J. (1941). Ciencia y arte de la Educación Física. Toledo: Editorial católica toledana.

Foucault, M. (1966). El nacimiento de la clínica. Méjico: Siglo XXI.

Foucault, M. (1978). Historia de la sexualidad I: la voluntad del saber. Madrid: Siglo XXI.

Foucault, M. (2002). Vigilar y castigar. Madrid: Siglo XX Editores.

Foucault, M. (2007). El nacimiento de la biopolítica,.Buenos Aires: FCE.

Fullat, O. (1992). La educación y sus saberes. Revista de Educación, 1(2), 145-166.

Gervilla, E. (2000). Los valores del cuerpo educando. Barcelona: Herder.

Levoratti, A. (2010). Reseña. Educación Física y Ciencia (La Plata) 12, 115-119.

Ljunggren, J. (2011). ¿Por qué la gimnasia de Ling? El desarrollo de la gimnasia sueca durante el siglo XIX. En Scharagrodsky, P. (ed.) La invencion del “homo gymnasticus”. Fragmentos históricos sobre la educación de los cuerpos en movimiento en Occidente (pp.37-53). Buenos Aires: Prometeo Libros.

Mauri, M. (2016). Disciplinar o corpo para militarizar a juventude. A atividade esportiva da Frente de Juventudes no franquismo (1940-1960). hist. crit.[online]. n. 61, 85-103. DOI: https://doi.org/10.7440/histcrit61.2016.05

Mauri, M. (2019). “Un cuerpo fuerte para asegurar la esencia española” La Educación Física del Frente de Juventudes durante el franquismo (1940-1960) “A strong body to ensure the spanish essence” The physical education of the Youth Front during the Franco regime (1940-1960). Materiales para la Historia del Deporte, (18), 29-40.

McLaren, P. (1997). Enseñanza del cuerpo posmoderno. Pedagogía crítica y política de encarnamiento. En McLaren, P. (ed.) Pedagogía crítica y cultura depredadora. Barcelona: Paidós.

Mèlich, J. C. (2000). El aprendizaje simbólico del cuerpo. Revista Complutense de Educación 2, 59-81

Moscardó, J. (1941). El poder educativo del deporte. Revista Nacional de Educación 1, 22-42.

Planella, J. (2005). Pedagogía y hermenéutica del cuerpo simbólico. Revista de Educación, 33, 189-201.

Porter, R. (2003). Historia del cuerpo revisada. En Burke, P. (ed.) Formas de hacer historia (pp. 77-83). Madrid: Alianza Editorial.

Programa de Educación Física para Mandos de Campamentos (1943). Madrid: Ediciones del Frente de Juventudes.

Scharagrodsky, P. (2008). Gobernar es ejercitar. Fragmentos históricos de la Educación Física en Iberoamérica. Buenos Aires: Prometeo Libros.

Scharagrodsky, P., Manolakis, L. & Barroso, R. (2003). La educación física argentina en los manuales y textos escolares (1880-1930). Sobre los ejercicios físicos o acerca de cómo configurar cuerpos útiles, productivos, obedientes, dóciles, sanos y racionales. Revista brasileira de história da educação, 5, 69-90.

Shapiro, S. (1999). Pedagogy and the politics of the body: a critical praxis. Nueva York: Garland Pub.

Vigarello, G. (2006). Historia de las prácticas de salud. Lo sano y lo malsano desde la Edad Media. Madrid: Abada.

Villanou, C. (2001). Imágenes del cuerpo humano. Apunts: Educación Física y deportes 63, 94-104.

Downloads

Published

2022-12-17

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Correct the body and discipline the youth. The Physical Education of the Youth Front during the Franco regime (1940-60). (2022). Agora for Physical Education and Sport, 24, 161-183. https://doi.org/10.24197/aefd.24.2022.161-183