The influence of enlightened Spanish thought on Argentine Physical Education. History and contemporaneity of the pedagogization of the discipline

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24197/aefd.24.2022.207-227

Keywords:

Enlightenment, pedagogy, sport, Spanish Sports Initiation (IDE), Physical Education

Abstract

For the enlightened Argentines of the late nineteenth and early twentieth centuries, consolidating public education was a matter of utmost importance. In this context, Europe, but especially Spain, offered certain progressive intellectual premises that the Argentine ruling elite looked upon with pleasure. This context made possible a pedagogical renewal movement, which paved the way for almost a century later, the Spanish model called Sports Initiation, monopolized the theoretical field, managing the practice and definitively conditioning the discipline, instituting its curricular concern as pedagogical knowledge. This text establishes a look that articulates history with the present, to think about the influence of enlightened Spanish thought for the current pedagogicalization and sportsmanship of Physical Education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aisenstein, A. (2008). Tensiones en el discurso de la Educación Física: definiciones en la prensa pedagógica, Argentina 1900-1940. En P. Scharagrodsky (Comp), Gobernar es ejercitar. Fragmentos históricos de la Educación Física en Iberoamérica, Buenos Aires: Prometeo.

Blázquez Sánchez, D. (1986). Iniciación a los deportes de equipo. Madrid: Martínez Roca.

Bucich Escobar, I. (1935). Páginas de Avellaneda sobre Educación. Recopilación y Notas. Buenos Aires: Ministerio de Justicia e Instrucción.

Cagigal, J. M. (1981): ¡Oh deporte! Anatomía de un gigante. Valladolid: Ed. Miño.

Galak, E. (2012). Del dicho al hecho (y viceversa). El largo trecho de la construcción del campo de la formación profesional de la Educación Física en Argentina. Legalidades, legitimidades, discursos y prácticas en la institucionalización de su oficio entre finales del siglo xix y el primer tercio del XX. Tesis Doctoral, Universidad Nacional de La Plata, http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/30971.

Galak, E. (2014). “La educación física persigue el perfeccionamiento de la raza. Políticas públicas, salud, eugenesia y educación de los cuerpos”, Movimento, 20(4), 1543–1562. DOI: http://dx.doi.org/10.22456/1982-8918.46138

Galak, E. (2014). "Qualquer semelhança com a realidade (não) é mera coincidência": La constitución de las bases epistémicas de la educación física (argentina) frente a la construcción actual de la disciplina. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 36 (Suplemento), 253-267. En http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/2131

Gil Madrona, P.; Contreras Jordán, O. (2005). Enfoques actuales de la Educación Física y el deporte. Retos e interrogantes: el Manifiesto de Antigua, Guatemala. Revista Iberoamericana de Educación, 39, 225-256. DOI: https://doi.org/10.35362/rie390811

Hours, G. (2013). Los discursos de la enseñanza deportiva. Mitos, tradiciones y naturalizaciones. Análisis del discurso de la Iniciación Deportiva Española (Tesis de posgrado). Universidad Nacional de La Plata. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.934/te.934.pdf

Huizinga, J. (1951). Homo ludens, ensayo sobre la función social del juego. París: Editorial Gallimard.

Kopelovich, P. y Galak, E. (2020). Una pedagogización de los deportes. La figura de Benigno Rodríguez Jurado y sus políticas sobre cultura física y deportes. Materiales para la Historia del Deporte, 20, 2-15 DOI: https://doi.org/10.20868/mhd.2020.20.4382

Lafit, F. (2017). Ilustración española y economía política en la prensa rioplatense tardocolonial. Anuario Instituto de Hª Argentina, 17(1), e039. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.8059/pr.8059.pdf

Lionetti, L. (2009). La presencia del ideario pedagógico español en la educación argentina. Educación, Lenguaje y Sociedad, Vol. VI, N° 6, 209-232. En: https://repo.unlpam.edu.ar/handle/unlpam/5032

Olivera Beltrán, J. (1997). Análisis cronológico de la vida de José María Cagigal y su contexto histórico (1928-1983). Ensayo de una historia inmediata de la Educación Física y el deporte. Apunts. Educoción Física y Deportes, (50) 84-99.

Olivera Beltrán, J. (2001). La contribución de José María Cagigal a las ciencias humanas aplicadas al deporte (y a la educación física).Apunts, Educación Física, 64, 86-100

Olivera Beltrán, J. (2006). José María Cagigal y su contribución al humanismo deportivo. Revista Internacional de Sociología (RIS), 64(44) 207-235. DOI: https://doi.org/10.3989/ris.2006.i44.34

Ortega y Gasset, J. (1925). La deshumanización del arte e ideas sobre la novela; Editorial: Castalia.

Scharagrodsky, P. (2004). La educación física escolar argentina (1940-1990). De la fraternidad a la complementariedad. Anthropologica, 22(22), 63-92. En: https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/893

Scharagrodsky, P. y Southwell, M. (Coord). (2007). El cuerpo en la escuela. Buenos Aires: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.869/pm.869.pdf

Villa, M. E. (2006). La Educación Física en la Infancia. Historia crítica de la especialidad “Educación Física Infantil” en el Profesorado en Educación Física de la Universidad Nacional de La Plata. (1962-2000). Tesis grado de Magíster. Universidad Academia de Humanismo Cristiano. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/115298

Downloads

Published

2022-12-17

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The influence of enlightened Spanish thought on Argentine Physical Education. History and contemporaneity of the pedagogization of the discipline. (2022). Agora for Physical Education and Sport, 24, 207-227. https://doi.org/10.24197/aefd.24.2022.207-227