Transinclusive Education in Physical Education: A Case Study
DOI:
https://doi.org/10.24197/aefd.25.2023.167-192Keywords:
Physical Education, transgender, inclusion, gender identitiesAbstract
The school is a socialising agent and plays a crucial role in changing attitudes towards the LGTBIQ+ community. The field of Physical Activity and Sport is a heteronormative space where members of this community generally have no place. Using a qualitative methodology based on a case study of a transgender student in a specific school, the aim is to demonstrate to what extent certain educational practices within the area of Physical Education are transinclusive. The results present (1) the good practices carried out by the school in order to be identified as transinclusive and (2) the challenges still pending to guarantee an equal education based on diversity where all gender identities are recognized.
Downloads
References
Aguilar, Sonia i Barroso, Julio (2015). La triangulación de datos como estrategia en investigación educativa. Universidad de Sevilla. Revista de Medios y Educación, 47, 73-88. DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i47.05
Álvarez, Carmen (2008). La etnografia como modelo de investigación en educación. Gazeta de antropología, 24(1). Recuperado el 10 de marzo de 2023 de: http://www.gazeta-antropologia.es/?p=2347
Careaga, Gloria (1996). Las Relaciones entre los Géneros en la Salud Reproductiva. México DF. Comité Promotor por una Maternidad sin Riesgos en México.
Caudwell, Jayne (2012). [Transgender] young men: gendered subjetivities and the physically active body. Sport, Education and Society, 19(4), 1-17. DOI: https://doi.org/10.1080/13573322.2012.672320
Cruz-Galindo, Jesús. (2020). Heteronormatividad y diversidad sexual en la formación del profesorado: Estudio etnográfico en una escuela Normal de la Ciudad de México. [Tesis]. Universidad de Guadalajara. DOI: https://doi.org/10.32870/dse.v0i21.678
De Guchteneire, Paul (2014). Code of Conduct and Ethical Guidelines. París: UNESCO.
Devís-Devís, José; Fuentes-Miguel, Jorge i Sparkes, Andrew (2005). ¿Qué permanece oculto del currículum oculto? Las identidades de género y de sexualidad en la educación física. Revista iberoamericana de educación, 39, 73-90. DOI: https://doi.org/10.35362/rie390805
Devís-Devís, José; Gil, Javier; Lizandra, Jorge; López Cañada, Elena; Molina, Pere; Peiró, Carmen; Pereira, Sofia; Pérez-Samaniego, Victor; Sáenz, Angélica; Úbeda, Joan i Valencia-Peris, Alexandra (2023). Diversitats en l’activitat física i l’esport. Universitat de València. https://www.uv.es/diversitats/Guia_val
Devís-Devís, José; J, Pereira-García, Sofía; Valencia-Peris, Alexandra; Vilanova, Anna i Gil-Quintana, Javier (2022). Harassment disparities and risk profile within lesbian, gay, bisexual and transgender Spanish adult population: Comparisons by age, gender identity, sexual orientation, and perpetration context. Frontiers in Public Health, 10, 1045714. DOI: https://doi.org/10.3389/fpubh.2022.1045714
Dowling, Fiona (2013). Teacher educators’ gendered workplace tales. En Gertrud Pfister i Mari Kistin Sisjord (Eds.), Gender and Sport. Changes and Challenges (pp. 217-231). Münster: Waxmann. DOI: https://doi.org/10.31244/9783830978732
Drury, Scarlett; Stride, Annette; Firth, Olivia i Fitzgerald, Hayley (2022). The transformative potential of trans-inclusive PE: the experiences of PE teachers. Sport, Education and Society. DOI: https://doi.org/10.1080/13573322.2022.2034142
Feinberg, Leslie. (1992). Transgender Liberation. Pamphlet. Digital Transgender Archive. Recuperado el 15 de Septiembre de 2022 de: https://www.digitaltransgenderarchive.net/files/3t945r069
FELGTB (2021). Guía para el acompañamiento de personas trans jóvenes en los espacios de educación no formal. Federación Estatal de Lesbianas, Gais, Trans y Bisexuales. Recuperado el 18 de Septiembre de 2022 de: https://felgtbi.org/wp-content/uploads/2021/09/guiaseducacionnoformal.pdf
Figueroa, Juan-Guillermo (1998). Algunos elementos para interpretar la presencia de los varones en los procesos de salud reproductiva. Cadernos de Saúde Pública, 14(1), 87-96.
Fuentes-Miguel, Jorge; Pereira, Sofía; López-Cañada, Elena; Pérez-Samaniego, Víctor i Devís-Devís, José (2016). Orientaciones para una educación física transinclusiva. Tàndem: Didàctica de l’Educació Física, 54, 45-50.
Fuentes-Miguel, Jorge; Pérez-Samaniego, Víctor; López-Cañada, Elena; Pereira-García, Sofía i Devís-Devís, José (2021). Los baños, los vestuarios y yo: Una narrativa Trans-Queer para ‘hacer’ Pedagogía Crítica. En Socarel (eds.), Educación Física como herramienta de transformación social. Pretextos críticos (pp. 269-277). Barcelona: Inde.
Gil-Quintana, Javier (2017). La socialización oculta en educación física. Análisis de la enseñanza de las actividades físicas y deportivas en Meliana (Valencia). [Tesis]. Euskal Herriko Uniberstsitatea. https://addi.ehu.es/handle/10810/23058
González, Junny (2020). Educación física y deporte trans-formado. Praxis, Educación y Pedagogía, 4, 78-97. DOI: https://doi.org/10.25100/praxis_educacion.v0i4.9121
Hall, William i Rodgers, Grayson (2019). Teachers’ attitudes toward homosexuality and the lesbian, gay, bisexual, and queer community in the United States. Social Psychology of Education, 22, 23-41. DOI: https://doi.org/10.1007/s11218-018-9463-9
Hartley, Jean (2004). Case study research. En Catherine Cassell i Gillian Symon, (eds.), Essential guide to qualitative methods in organizational research (pp. 323-333). London: Sage.
Herrero, Iratxe i Díaz, Carlos (2009). La situación de las personas transgénero y transexuales en Euskadi. Ararteko. Recuperado el 7 de mayo de 2022 de: http://www.ararteko.net/RecursosWeb/DOCUMENTOS/1/1_1719_3.pdf
Holsti, Ole (1968). Content Analysis. En Gardner Lindzey i Elliot Aronson (eds.), The Handbook of Social Psychology. 2nd Edition (pp. 596-692). Addison-Wesley.
Hortigüela-Alcala, David; Chiva-Bartoll, Oscar; Hernando-Garijo, Alejandra i Sánchez-Miguel, Pedro Antonio (2022). Everything is more difficult when you are different: analysis of the experiences of homosexual students in Physical Education, Sport, Education and Society. DOI: https://doi.org/10.1080/13573322.2022.2074385
Johnson, Corey; Singh, Anneliese i González, Maru. (2014). It’s Complicated? Collective Memories of Transgender, Queer, and Questioning Youth in High School. Journal of Homosexuality, 61(3), 419–434. DOI: https://doi.org/10.1080/00918369.2013.842436
King, Nigel; Horrocks, Christine i Brooks, Joanna (2019). Interviews in qualitative research. Sage.
Kosciw, Joseph; Greytak, Emily; Palmer, Neal i Boesen, Madelyn (2014). The 2013 National School Climate Survey: The experiences of lesbian, gay, bisexual and transgender youth in our nation’s schools. New York: GLSEN. https://www.glsen.org/research/2013-national-school-climate-survey
Kosciw, Joseph; Clark, Caitlin; Truong, Nhan i Zongrone, Adiran (2020). The 2019 National School Climate Survey: The experiences of lesbian, gay, bisexual, transgender, and queer youth in our nation’s schools. New York: GLSEN.
Landi, Dillon; Flory, Sara; Safron, Carrie i Marttinen, Risto (2020). LGBTQ Research in physical education: a rising tide? Physical Education and Sport Pedagogy, 25(3), 259-273, DOI: https://doi.org/10.1080/17408989.2020.1741534
Leedy, Paul i Ormrod, Jeanne Ellis (2005): Practical Research. Planning and Design 8th Edition.
lisahunter (2019). What a queer space is HPE, or is it yet? Queer theory, sexualities and pedagogy. Sport, Education & Society, 24(1), 1-12. https://doi.org/10.1080/13573322.2017.1302416
Llei 23/2018, de 29 de novembre, de la Generalitat, d’igualtat de les persones LGTBI. DOGV núm. 8436, de 3 de desembre de 2018 i BOE núm. 10, de 11 de gener de 2019.
López-Cañada, Elena (2018). La actividad física y el deporte en personas trans: la participación, los motivos y los factores socioecológicos. [Tesis]. https://roderic.uv.es/handle/10550/68314
López-Cañada, Elena; Fuentes-Miguel, Jorge i Pereira-García, Sofía. (2022). Un estudio exploratorio de las experiencias de las personas trans en educación física. Arxius, 46, 65-76.
Martos-García, Daniel; Sánchez-Hernández, Núria; Soler-Prat, Susanna i Martinez-Merino, Nagore (2023). La formación de grupos en Educación Física. Una revisión de la literatura. Sportis Sciences Journal, 9(1), 166-186. DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2023.9.1.9090
Miller, sj (2018). Enseñando, afirmando y reconociendo a jóvenes trans+ y de género creativo: Un marco de enseñanza queer. Ediciones Universidad Alberto Hurtado.
Monforte, Javier i Úbeda-Colomer, Joan (2019). ‘Como una chica’: un estudio provocativo sobre estereotipos de género en educación física. Retos: Nuevas tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación, 36, 74-79. DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.68598
Moral, Cristina (2006). Criterios de validez en la investigación cualitativa actual. Revista de Investigación Educativa, 24(1), 147-164. https://www.redalyc.org/pdf/2833/283321886008.pdf
Moreno, Octavio (2005). Profesores LGTB: Invisibilidad, falta de formación y escasez de materiales. En Jesús Generelo i José Ignacio Pichardo (eds.), Homofobia en el sistema educativo (pp. 86-90). Colectivo de Lesbianas, Gays, Transexuales y Bisexuales de Madrid (COGAM).
Oakley, Ann (1972). Sexo, Género y Sociedad. Londres: Temple Smith.
Olabuénaga, Jose Ignacio (2012). Teoría y Práctica de la Investigación Cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto.
Penna, Melani (2012). Formación del profesorado en la atención a la diversidad afectivosexual. [Tesis]. Recuperado el 17 de diciembre de 2022 de: https://docta.ucm.es/handle/20.500.14352/48359
Pérez Enseñat, Aida i Moya-Mata, Irene. (2020). Diversidad en la identidad y expresión de género en Educación Física: Una revisión de la literatura. Retos: nuevas tendencias en educacion fisica, deporte y recreacion, 38, 818-823. DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.54076
Piedra de la Cuadra, Joaquín; Rodríguez-Rembrandt, Augusto; Ries, Francis i Ramírez, Gonzalo (2013). Homofobia, heterosexismo y educación física: percepciones del alumnado. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado. 17(1),325-338. Recuperado el 7, mayo, 2023: https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/41596/23684
Protocol d’acompanyament per garantir el dret a la identitat de gènere (2016). Instrucció 15/12/2016. Direcció General de Política Educativa de la Generalitat Valenciana.
Puche-Cabezas, Luís (2021). Hacia una (co)educación sexual inclusiva. Aportes desde la investigación sobre infancia y juventud trans. Magister 33, 17-23. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/216764
Quecedo, Rosario i Castaño, Carlos (2003). Introducción a la metodología de investigación cualitativa. Revista de Psicodidáctica, 14, 5-40. https://ojs.ehu.eus/index.php/psicodidactica/article/view/142
Rodríguez, David i Valldeoriola, Jordi (2014). Metodologia de la investigació. Universitat Oberta de Catalunya.
Romero, Vanesa i Gallardo, Miguel Ángel (2019). El profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato ante la Diversidad Sexual, REIDOCREA, 8, 357-366.
Sáenz-Macana, Angelica María i Devís-Devís, José (2020). La homofobia en la educación física escolar: una revisión sistemática. Movimento, 26, e26072. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.104750
Salguero, José María i Penna, Melani (2017). Protocolo de actuación en los centros educativos ante la incorporación de alumnado trans. Polyphōnía. Revista de Educación Inclusiva, 1(1), 95-107. Recuperado el 2 de mayo 2023 de: http://revista.celei.cl/index.php/PREI/article/view/226
Sánchez, Rocha i Esmeralda, Tania. (2009). Desarrollo de la Identidad de Género desde una Perspectiva Psico-Socio-Cultural: Un Recorrido Conceptual. Interamerican Journal of Psychology, 43(2), 250-259.
Sánchez-Hernández, Nuria; Soler-Prat, Susanna i Martos-García, Daniel (2022). La Educación Física desde dentro. El discurso del rendimiento, el currículum oculto y las discriminaciones de género. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 24, 46-71. DOI: https://doi.org/10.24197/aefd.24.2022.46-71
Serra, Pedrona; Soler, Susanna; Prat, María; Vizcarra, María Teresa; Garay, Beatriz i Flintoff, Anne (2016). La (in)visibilitat del coneixement de gènere en el Grau en Ciències de l'Activitat Física i l'Esport a Espanya. Sport, Education & Society, 23, 324-338. DOI: https://doi.org/10.1080/13573322.2016.1199016
Sevilla-Vallejo, Santiago (2021). La coeducación en los libros de texto de Educación Primaria. Análisis de las desigualdades en los textos, las imágenes y las temáticas. Resed, Revista de estudios socioeducativos 9, 296-314. Recuperado el 17 de diciembre de 2022 de: https://revistas.uca.es/index.php/ReSed/article/view/7104
Spence, Janet (1993). Gender-related traits and gender ideology: Evidence for a multifactorial theory. Journal of Personality and Social Psychology, 64(4), 624-635. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.64.4.624
Stoller, Robert (1968). Sexo y Género. Nueva York: Science House.
Strauss, Anselm i Corbin, Juliet (2002). Bases de la investigación cualitativa: Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Universidad de Antioquia. https://idoc.pub/documents/bases-de-la-investigacion-cualitativa-a-strauss-amp-j-corbin-mwl10r6qm5nj
Stryker, Susan (2006). (De)Subjugated Knowlegdes: An Introduction to Transgender Studies. En: Stryker, Susan i Whittle, Sthephen (eds.), The Transgender Studies Reader (pp. 1-18). New York, London: Routledge.
Toledo, William i Maher, Bridget (2021). On becoming an LGBTQ+-identifying teacher: A year-long study of two gay and lesbian preservice elementary teachers. Journal of Homosexuality, 68(10), 1609-1638. DOI: https://doi.org/10.1080/00918369.2019.1702350
Urbano, Paula (2016). Análisis de datos cualitativos. Revista Fedumar Pedagogía y Educación, 3(1), 113-126. Recuperado el 15 de enero 2023 de: https://revistas.umariana.edu.co/index.php/fedumar/article/view/1122
Whittle, Stephen; Turner, Lewis i Al-Alami, Maryam (2007). Engendered Penalties: Transgender and Transsexual People’s Experiences of Inequality and Discrimination. Press for Change i Manchester Metropolitan University. Recuperado el 17 de noviembre de 2022 de: http://www.pfc.org.uk/pdf/EngenderedPenalties.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Lucia Sanchis-Francés, Alexandra Valencia-Peris, Daniel Martos-García

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles published at Agora for Physical Education and Sport will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in Ágora para la Educación Física y el Deporte.
