Two Matriarchs, One Well: The Misinterpretation of Rebekah and Rachel 17th Century Neapolitan Painting. The Cases of Luca Giordano and Andrea Vaccaro

Authors

  • Begoña Álvarez Seijo University of Santiago de Compostela image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.24197/ggtwz491

Keywords:

iconography, Old Testament, 17th century painting, neapolitan painting, Luca Giordano, Andrea Vaccaro

Abstract

The biblical text has been translated into images through specific visual codes throughout the history of art. This article examines this phenomenon in the case of two women from the Old Testament and their traditional representation: Rebekah and Rachel and their encounters at the well. The codification of their biblical story through shared iconographic motifs has led to confusion in their identification. The latter is demonstrated by a reinterpretation of two seventeenth-century Neapolitan paintings by Luca Giordano and Andrea Vaccaro, respectively.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Águeda Villar, Mercedes (1989): “Una colección de pinturas comprada por Carlos III”, in El arte en tiempos de Carlos III: IV Jornadas de Arte. Madrid, CSIC, Ediciones Alpuerto, pp. 287-296.

Álvarez Seijo, Begoña (2023): Deseando a la mujer fuerte. Presencias y ausencias de las mujeres fuertes del antiguo testamento en la pintura española del seiscientos (Dissertation), Universidad de Santiago de Compostela. Handle: http://hdl.handle.net/10347/30469

Álvarez Seijo, Begoña (2024): “Encuentro de Raquel y Labán". Precisiones iconográficas sobre un cobre de Luca Giordano”, Boletín del Museo del Prado, 40.60, 84–95. Available at: https://bit.ly/3XpG9xr (accessed on August 12, 2025).

Angulo Íñiguez, Diego (1981): Murillo, su vida, su arte, su obra, 3 vols. Madrid, Espasa Calpe.

Aterido, Ángel / Martínez Cuesta, Juan / Pérez Preciado, José Juan (2004): Inventarios reales. Colecciones de pintura de Felipe V e Isabel de Farnesio, 2 vols. Madrid, Fundación de Apoyo a la Historia del Arte Hispánico.

Burke, Marcus / Holo, Selma (2005): El Alma de España: The Soul of Spain. Albuquerque, The Albuquerque Museum.

Causa, Stefano (2019): Luca Giordano : le triomphe de la peinture napolitaine (exhibition catalog). Paris, Petit Palais, Musée des Beaux-Arts de la Ville de Paris, Museo Real Bosco di Capodimonte.

Causa, Stefano / Piscitello, Patrizia (2020): Luca Giordano: dalla natura alla pittura (exhibition catalog). Napoli, Electa.

Cocke, Richard (1972): Pier Francesco Mola. Oxford, Clarendon Press.

Cóndor Orduña, María (1987): “Algunas fuentes compositivas para las obras de Andrea de Lione en el Museo del Prado”, Boletín del Museo del Prado, 22.8, 19-31. Available at: https://bit.ly/4p6vbZV (accessed on August 12, 2025).

Di Penta, Miriam (2016): Andrea de Leone: (Napoli, 1610-1685). Dipinti e disegni. Roma, De Luca Editori d'Arte.

Exum, Cheryl / Nutu, Ela, eds. (2007): Between the Text and the Canvas: the Bible and Art in Dialogue. Sheffield, Sheffield Phoenix Press.

Exum, Cheryl J. (2019): Art as Biblical Commentary. Visual Criticism from Hagar Wife of Abraham to Mary Mother of Jesus. London, New York, T&T Clarck, Bloomsbury.

Falomir, Miguel (2001): Los Bassano en la España del Siglo de Oro. Madrid, Museo Nacional del Prado.

Fernández Miranda, Fernando (1989): Inventarios Reales: Carlos III. 1789, 3 vols. Madrid, Patrimonio Nacional.

Ferrari, Oreste / Scavizzi, Giuseppe (2002): Luca Giordano. L’opera completa, 2 vols. Napoli, Electa Napoli.

Ferrari, Oreste / Scavizzi, Giuseppe (2003): Luca Giordano. Nuove ricerche e inediti. Napoli, Electa Napoli.

García Mahíques, ed. (2015): Los tipos iconográficos de la tradición cristiana, VII. Antigua Alianza. Los Patriarcas, 8 vols. Valencia, Ediciones Encuentro.

Gavazza, Ezia (1985): “Castiglione e Genova (1640–1650)”, in Il seicento nell'Arte e nella Cultura con riferimenti a Mantova. Milano, Silvana Editoriale, pp. 62–70.

González González, Emma (2009): Imitando a Rebeca: Modelos de feminidad para cristianas en el Antiguo Testamento (siglos II al IV). Oviedo, KRK.

Hermoso Cuesta, Miguel (2006): La pintura de Lucas Jordán en las colecciones españolas. Zaragoza, Prensas de la Universidad de Zaragoza.

Hermoso Cuesta, Miguel (2008): Lucas Jordán y la Corte de Madrid. Una década prodigiosa 1692-1702. Zaragoza, Caja Inmaculada.

Kahn-Rossi, Manuela et alii (1989): Pier Francesco Mola (1612–1666). Milano, Electa.

Lattuada, Riccardo (2009): “I percorsi di Andrea Vaccaro (1604–1670)”, in Maria Claudia Izzo (ed.): Nicola Vaccaro (1640-1709). Un artista a Napoli tra Barocco e Arcadia. Todi, Tau Editrice, pp. 49–108.

Klein, Lillian R. (2003): Deborah to Esther: Sexual politics in the Hebrew Bible. Minneapolis, Fortress Press.

Marx, Harald / Hipp, Elisabeth / Roth, Martin (2005): Gemäldegalerie Alte Meister Dresden, 2 vols. Köln, W. König.

Morelli, Giovanni (1883): Italian Masters in German Galleries: A Critical Essay on the Italian Pictures in the Galleries of Munich, Dresden, Berlin. London, G. Bell and Sons.

O’Kane, Martin (2007): Painting the Text. The Artist as Biblical Interpreter. Sheffield, Sheffield Phoenix Press.

Orihuela, Mercedes (1991): “El 'Prado disperso. Cuadros depositados en Gerona, LLagostera, Olot, Figueras, Lérida, Poblet, Mataró, Sitges, Sabadell y Villanueva y Geltrú”, Boletín del Museo del Prado, 30.12, 89-96. Available at: https://bit.ly/4p8DvbC (accessed on August 12, 2025).

Palomino, Antonio (1724): El museo pictórico, y escala óptica, t. 3: El parnaso español pintoresco laureado. Madrid.

Pérez Sánchez, Alfonso E. (1985): Pintura napolitana. De Caravaggio a Giordano. Madrid, Museo del Prado, Ministerio de Cultura.

Pérez Sánchez, Alfonso E. (ed.) (2002): Luca Giordano y España. Madrid, Patrimonio Nacional.

Portela Sandoval, Francisco José (2001): “La obra pictórica de Lucas Jordán en El Escorial”, in Francisco Javier Campos y Fernández de Sevilla (coord.): El Monasterio del Escorial y la pintura. San Lorenzo de El Escorial, Real Centro Universitario Escorial-María Cristina, pp. 349-394.

Réau, Louis (1996): Iconografía del arte cristiano. Iconografía de la Biblia. Antiguo Testamento. Barcelona, Ediciones del Serbal.

Roig i Torrentó, M. Assumpta (1995): Lot embriagat per les seves filles, d'Andrea Vaccaro. Girona, Universitat de Girona.

Roiphe, Anne (2006): Water from the well: Sarah, Rebekah, Rachel, and Leah. San Francisco, HarperOne.

Saltillo, Marqués de (1948): "Casas madrileñas del siglo XVII y dos centenarias del siglo XIX", Arte Español, 32, 17-20.

Scavizzi, Giuseppe / De Vito, Giuseppe (2012): Luca Giordano giovane, 1650-1664. Napoli: Arte'm.

Scavizzi, Giuseppe (2017): Luca Giordano: his life and work. Napoli: Arte'm.

Seijas, Guadalupe (ed.) (2022): Women of the Bible: from Text to Image. London, New York, T&T Clark. DOI: https://doi.org/10.5040/9780567703620

Spinosa, Nicola (2001): Luca Giordano 1634-1705 (exhibition catalog). Napoli, Electa.

Standring, T. (1987): "Giovanni Benedetto Castiglione il Grechetto", in La Pittura a Genova e in Liguria dal seicento al primo novecento. Genova, Sagep, pp. 151-181.

Tuck-Scala, Anna K. (2003): The Documented Paintings and Life of Andrea Vaccaro (1604–1670) (Dissertation). Penn State University Libraries. Available at: https://etda.libraries.psu.edu/catalog/6187 (accessed on August 12, 2025).

Tuck-Scala, Anna K. / Mauro, Ida (2009a): “Tracing the Success of Andrea Vaccaro’s Paintings in Spain”, Ricerche sul 600 napoletano. Saggi e documenti per la storia dell’arte. Napoli, Electa, pp. 157-179.

Tuck-Scala, Anna K. / Mauro, Isa (2009b): "Les Històries de Tobies d’Andrea Vaccaro, de Nàpols al Museu Nacional d’Art de Catalunya", Butlletí del Museu Nacional d’Art de Catalunya, 10, 87-109. Avaliable at: https://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/63507/1/593677.pdf (accesed on November 11, 2025).

Tuck-Scala, Anna K. (2012): Andrea Vaccaro: Naples, 1604-1670: His Documented Life and Art. Napoli, Paparo.

Úbeda de los Cobos, Andrés (2017): Luca Giordano at the Museo Nacional del Prado: Catalogue Raisonné. Madrid, Museo Nacional del Prado.

Villa, Giovanni Carlo Federico, ed. (2015): Palma il Vecchio: lo sguardo della Bellezza (exhibition catalog). Milano, Skira Editore.

Whitfield, Clovis / Martineau, Jane (1982): Painting in Naples 1606-1705: From Caravaggio to Giordano. London, Royal Academy of Arts, Weidenfeld and Nicolson.

Wittkower, Rudolf (1999): Art and Architecture in Italy (1600-1750), vol. 1: Early Baroque. New Haven, Yale University Press.

Wray, T. J. (2008): Good girls, bad girls: The enduring lessons of twelve women of the Old Testament. Lanham, Rowman & Littlefield Publishers. DOI: ttps://doi.org/10.5771/9780742565579

Yebra-Rovira, Carmen (2022): “Bible, Art and Women: Criteria for Analysis and Critical Interpretation”, en Guadalupe Seijas (ed.): Women of the Bible: from Text to Image. London, New York, T&T Clark, pp. 5-25. DOI: https://doi.org/10.5040/9780567703620.ch-001

Downloads

Published

2025-12-15

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

Two Matriarchs, One Well: The Misinterpretation of Rebekah and Rachel 17th Century Neapolitan Painting. The Cases of Luca Giordano and Andrea Vaccaro. (2025). BSAA Arte, 91, 155-186. https://doi.org/10.24197/ggtwz491