Banners as Symbols of Identity in Brotherhoods: The case of Baeza (Jaén) in the 16th and 17th Centuries

Authors

  • María Victoria López Gámez Independent scholar

DOI:

https://doi.org/10.24197/yrt8nq03

Keywords:

banner, brotherhoods, Baeza, Modern Age, textile

Abstract

Since the establishment of the earliest brotherhoods, banners and ensigns have held considerable symbolic importance as distinctive and representative emblems of these institutions. Coming from the civil and, above all, military spheres, they were adopted by the different religious associations as a sign of identity in their different public appearances (processions, burial of brothers, administration of the viaticum, etc.). Made in rich silk fabrics or silk damasks or other more modest materials such as taffeta and decorated with silver and gold threads, they were one of the artistic assets most protected by the brothers and of utmost importance. This article aims to analyze some banners from the 16th and 17th centuries of the brotherhoods of the city of Baeza, unfortunately missing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfonso X el Sabio (1807): Las siete partidas. Madrid, Imprenta Real.

Amaro Martos, Ismael (2020): Tejidos de seda labrados en el siglo XVIII: Manufacturas, comercio, usos y diseño. Jaén, Universidad de Jaén.

Amezcua López, Miguel (2017): “El pendón o estandarte real del ayuntamiento de la ciudad de Baza”, Boletín del Centro de Estudios Pedro Suárez, 30, 313-325.

Batista dos Santos, Antonio Fernando (2009): Los tejidos labrados de la España del siglo XVIII y las sedas imitadas del arte rococó en Minas Gerais (Brasil). Análisis formal y analogías. Valencia, Universidad Politécnica de Valencia.

Cabrera Lafuente, Ana (2005): “Los tejidos como patrimonio: investigación y exposición”, Bienes culturales. Revista del Instituto del Patrimonio Histórico Español, 5, 5-19.

Cavero Domínguez, Gregoria (2006): “La instrumentalización de la ayuda isidoriana en la Reconquista: la Cofradía del Pendón de Baeza en San Isidoro de León”, Aragón en la Edad Media, 19, 113-124.

Coronas Tejadas, Luis (2007): “Panorama histórico de Jaén desde finales del siglo XV hasta comienzos del siglo XVII”, en María Dolores Rincón González (ed.): Doce calas en el Renacimiento y un epílogo. Jaén, Universidad de Jaén, pp. 13-42.

Covarrubias Orozco, Sebastián de (1611): Tesoro de la lengua castellana o española. Madrid, Imprenta de Luis Sánchez.

Cucart Espina, Pablo (2021): “La restauración de la diócesis de Baeza-Jaén. Un ejemplo del uso del pasado en la historia (1226-1243)”, Territorio, sociedad y poder, 16, 9-21. DOI: https://doi.org/10.17811/tsp.16.2021.9-21

González Arce, José Damián / García Pérez, Francisco José (1994): “Pendones gremiales en las procesiones urbanas (Murcia-Lorca, siglos XV-XVI)”, en Actas de I Simposio Internacional de Emblemática. Teruel, Diputación Provincial de Teruel e Instituto de Estudios Turolenses, pp. 751-770.

Higueras Quesada, María Dolores (2000): “Estudio sobre la evolución de la población de Baeza (1550-1750)”, Boletín Instituto Estudios Giennenses, 176, 141-193.

Montaner Frutos, Alberto (2009): “El pendón de San Isidoro o de Baeza: sustento legendario y constitución emblemática”, Emblemata, 15, 29-70.

Nicás Moreno, Andrés (2005): “El pendón de Jaén (consideraciones históricas, vexilológicas y heráldicas)”, Boletín Instituto Estudios Giennenses, 192, 63-81.

Partearroyo Lacaba, Cristina (2005): “Estudio histórico-artístico de los tejidos de Al-Ándalus y afines”, Bienes culturales. Revista del Instituto del Patrimonio Histórico Español, 5, 37-74.

Partearroyo Lacaba, Cristina (2007): “Tejidos andalusíes”, Artigrama, 22, 371-419. DOI: https://doi.org/10.26754/ojs_artigrama/artigrama.2007227904

Pastor Eixarch, José Manuel (1998): “Estandartes, insignias y heraldos ibéricos y celtibéricos”, Emblemata, 4, 11-48.

Rumeu de Armas, Antonio (1981): Historia de la previsión social en España. Cofradías, Gremios, Hermandades, Montepíos. Barcelona, Ediciones “El Albir”.

Salcedo de Aguirre, Gaspar (1614): Relación de algunas cosas insignes que tiene este reino y obispado de Jaén. Baeza, Imprenta de Pedro de la Cuesta.

Toral Peñaranda, Enrique (1999): “Los pendones medievales de las ciudades y villas de Jaén, y el de Úbeda (I)”, Ibiut, 101, 2-3.

Veny Meliá, Cristóbal (2003): “El estandarte romano de Pollentia: testimonio de la existencia de un collegium iuvenum”, Mayurqa, 29, 51-70.

Watternberg García, Eloísa (2013): “El estandarte de San Mauricio”, en Conocer Valladolid, Valladolid, Real Academia de Bellas Artes de la Purísima Concepción, 165-181.

Downloads

Published

2025-12-15

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

Banners as Symbols of Identity in Brotherhoods: The case of Baeza (Jaén) in the 16th and 17th Centuries. (2025). BSAA Arte, 91, 97-116. https://doi.org/10.24197/yrt8nq03