Polychromy and Versatility in the Use of Stylus in the Sculpture of Saint Anthony of Padua, by Juan de Juni
DOI:
https://doi.org/10.24197/vd46xa45Keywords:
sgraffito, stylus, perceptual grouping, backgrounded, foregroundedAbstract
The article focuses on the stydy of polycromy in the sculpture, a topic that is not jet sufficiently valued. Only in recent years have publications on the subject begun to appear. Specifically, this approach focuses on the sculpture SaintAnthony of Padua, by Juan de Juni (ca. 1507-1577) that is part of the permanent collection of the National Museum of Sculpture of Valladolid, a work of great interest, both because of the problems it poses and because of the qualitative leap represented by the use of stylus in sgraffito of its polychromy.
Downloads
References
Arias Martínez, Manuel (s.f.): “San Antonio de Padua con el Niño”, en http://ceres.mcu.es (consultado el 15 de marzo de 2025).
Bosarte, Isidoro (1804): Viage artístico a varios pueblos de España. 1 Viage a Segovia, Valladolid y Burgos, facsímil (2006). Valladolid, Maxtor.
Cantos Martínez, Olga (2012): Recursos plásticos en la escultura policromada aragonesa de la Contrarreforma (1550-1660). Tarazona, Centro de Estudios Turiasonenses de la Institución “Fernando el Católico” y Fundación Tarazona Monumental.
Covarrubias Orozco, Sebastián (1611): Tesoro de la lengua castellana, o española. Madrid, Luis Sánchez impresor. Disponible en https://bit.ly/3Y0KCXq (consultado el 13 de marzo de 2025).
Cuevas Riaño, María (2010): “Percepción visual, psicología de la Gestalt y leyes de organización perceptiva”, en Ramón Díaz Padilla (coord.): Distorsión, equívocos y ambigüedades: las ilusiones ópticas en el arte. Madrid, Universidad Complutense de Madrid, pp. 23-30.
Echeverría Goñi, Pedro Luis (1990): Policromía del Renacimiento en Navarra. Pamplona, Gobierno de Navarra, Departamento de Educación y Cultura.
Fernández del Hoyo, María Antonia (2012): Juan de Juni escultor. Valladolid, Universidad de Valladolid.
García Luque, Manuel / Herrera García, Francisco J. (eds.) (2022): Color y ornamento: estudios sobre policromía en el mundo ibérico (SS. XVII y XVIII). Granada, Universidad de Sevilla y Universidad de Granada.
González-Alonso Martínez, Enriqueta (1997): Tratado del dorado, plateado y su policromía: tecnología, conservación y restauración. Valencia, Universidad Politècnica de València.
Luna Blanco, María Dolores / Tudela Garmendía, Pío (2011): Percepción visual. Madrid, Trotta.
Martí y Monsó, José (1905): “Nuevas noticias de Arte extraídas y comentadas de un libro hasta hace poco inédito”, Boletín de la Sociedad Castellana de Excursiones, 25, 1-11.
Martín González, Juan José (1974): Juan de Juni. Vida y obra. Madrid, Ministerio de Educación y Ciencia.
Pedruelo Martín, Eduardo et alii (2021): El Convento de San Francisco de Valladolid. Historia y memoria. Valladolid, Archivo Municipal de Valladolid.
Sánchez-Mesa Martín, Domingo (1871): Técnica de la escultura policromada granadina. Granada, Universidad de Granada.
Seruya, Ana Isabel (dir.) (2004): Policromía. A escultura policromada religiosa dos séculos XVII e XVIII: estudo comparativo das técnicas, alterações e conservação em Portugal, Espanha e Bélgica. Actas do Congresso Internacional, Lisboa 29, 30 e 31 de octubre de 2002. Lisboa, Instituto Português de Conservação e Restauro.
Speelberg, Femke (2015): Fashion & Virtude: Textile patterns and the print revolution, 1520-1620. New York, The Metropolitan Museum of Art. Disponible en: https://share.google/9QRdRqFlKOx7IF40J (consultado el 4 de julio de 2025).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pedro Manuel Lescún Gutiérrez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles published at BSAA arte will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in BSAA arte.
