The Bidding for the Second Main Altarpiece of the Bogotá Cathedral and its Renovation in the 18th Century: A Set of Previously Unpublished Data on New Granada Art
DOI:
https://doi.org/10.24197/cb2fm386Keywords:
colonial art, Baroque, Agustín García Zorro de Useche, Alejandro Pérez del Barco, Jácome de OliverosAbstract
The discovery of a document that records the different bids made in 1708 by different artists from the New Granada for the execution of the new main altarpiece of the Bogotá Cathedral, leaves us with a string of previously unpublished data on assemblers, sculptors, gilders, painters and silversmiths, as well as various works that these craftsmen produced. In addition, this documentation allows us to trace the evolution of the different altarpieces that the Bogotá temple has had and to identify the origin of several pieces that from the 19th century onwards were dispersed both throughout the temple and in other external collections.
Downloads
References
AA.VV. (2016): Catálogo Museo Colonial. Volumen I: Pintura. Bogotá, Ministerio de Cultura.
Caycedo y Flórez, Fernando (1824): Memorias para la historia de la Santa Iglesia Metropolitana de Santafé de Bogotá. Bogotá, Imprenta de Espinosa.
Contreras-Guerrero, Adrián (2018a): “Técnicas de modelado y fundición en la escultura colonial colombiana”, H-ART. Revista de historia, teoría y crítica de arte, 2, 127-157. DOI: https://doi.org/10.25025/hart02.2018.07
Contreras-Guerrero, Adrián (2018b): In ligno facta. Artes escultóricas de los siglos XVII y XVIII en Colombia (Tesis Doctoral). Universidad de Granada.
Contreras-Guerrero, Adrián (2020a): “El color de la escultura. Una aproximación al estudio de los pigmentos en Nueva Granada”, H-ART. Revista de historia, teoría y crítica de arte, 7, 123-144. DOI: https://doi.org/10.25025/hart07.2020.07
Contreras-Guerrero, Adrián (2020b): Historia del retablo neogranadino 1550-1800. Córdoba, UCOArte.
Contreras-Guerrero, Adrián (2023): “Ayer y hoy del acervo de escultura virreinal”, en Edison Sahamuel Ortiz (dir.): Pintura y escultura en las colecciones de la Catedral de Bogotá y su Capilla del Sagrario. Bogotá, Arquidiócesis de Bogotá, pp. 158-173.
Contreras-Guerrero, Adrián / Moreno Bogoya, Camilo (2023): “Juan Bautista Vázquez el Viejo y el primer retablo mayor traído desde Sevilla”, en Edison Sahamuel Ortiz (dir.): Pintura y escultura en las colecciones de la Catedral de Bogotá y su Capilla del Sagrario. Bogotá, Arquidiócesis de Bogotá, pp. 174-179.
Gila Medina, Lázaro / Herrera García, Francisco J. (2011): “Ignacio García de Ascucha, arquitecto, escultor y ensamblador asturiano-bogotano (1580-1629). Aproximación a su vida y obra”, Anales del Museo de América, 19, 68-100.
Hernández de Alba, Guillermo (1938): Teatro del arte colonial. Bogotá, Litografía colombiana.
Mateus Cortés, Gustavo (1989): Tunja. El arte de los siglos XVI-XVII-XVIII. Bogotá, Litografía Arco.
Paniagua Pérez, Jesús / Moreno Bogoya, Camilo Andrés (2025): Representaciones alegóricas de la Nueva Granada. Época virreinal y transición republicana. Berlín, Peter Lang. DOI: https://doi.org/10.3726/b21172
Pérez Pérez, María Cristina (2015): “Las imágenes de culto en la legislación eclesiástica del Virreinato de la Nueva Granada”, Relaciones. Estudios de historia y sociedad, 144, 55-82. DOI: https://doi.org/10.24901/rehs.v36i144.44
Sahamuel Ortiz, Edison (dir.) (2012): Arte Sacro. 450 años. Bogotá, Arquidiócesis de Bogotá.
Triana y Antorveza, Humberto (1965): “El aprendizaje en los gremios neogranadinos”, Boletín Cultural y Bibliográfico, 8, 735-742.
Vallín, Rodolfo / Gálvez, María Victoria (1995): Arte y fe. Colección artística agustina Colombia. Bogotá, Provincia de Nuestra Señora de Gracia.
Vargas Jurado, José Antonio (1902): “Tiempos coloniales”, en AA. VV.: La Patria Boba. Bogotá, imprenta Nacional, pp. 1-71.
Vargas Murcia, Laura Liliana (2012): Del pincel al papel: fuentes para el estudio de la pintura en el Nuevo Reino de Granada. Bogotá, Instituto Colombiano de Antropología e Historia.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Adrián Contreras Guerrero, Camilo Andrés Moreno Bogoya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles published at BSAA arte will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in BSAA arte.
