From the Ark of the Covenant to the Temple on Wheels. The Triumphal Chariot of Corpus Christi of the Cathedral of Ávila, Made in Valladolid
DOI:
https://doi.org/10.24197/74e74a52Keywords:
Corpus Christi, iconography, silverware, Ávila, ValladolidAbstract
The interest in spectacle and theatricality in the Baroque period encouraged the spread of machinery and mobile structures during the Corpus Christi festivities to replace the traditional processional frames. They became technically complex, rich and sumptuous in order to enhance the aesthetic value of the silver monstrance and also participated in an allegorical message at the service of the Eucharistic exaltation. This is the case of the triumphal chariot in the cathedral of Ávila, a piece still in use today that combines functionality and symbolism. The unpublished documentation allows us to situate the process of making it in Valladolid, to know the artists, the promoters and the costs, among other data.
Downloads
References
Abel Vilela, Adolfo de (1995): “Pedro de la Torre y los retablos-baldaquino de la Virgen del Sagrario de Toledo y de los Ojos Grandes de Vigo”, Espacio, Tiempo y Forma, Serie VII, Historia del Arte, 8, 147-148. DOI: https://doi.org/10.5944/etfvii.8.1995.2260
Andrés González, Patricia (2010): Arte, fiesta e iconografía en torno a la eucaristía: Juan de Arfe y su obra. La custodia monumental de Valladolid. Valladolid, Ayuntamiento de Valladolid.
Arfe y Villafañe, Juan de (1585): De varia commesuración para la Esculptura y Architectura. Sevilla, Imprenta de Andrea Pescioni y Juan de León.
Baladrón Alonso, Javier (2017): “Noticias biográficas, obras documentadas y atribuciones de escultores vallisoletanos del siglo XVIII: de José Pascual a Claudio Cortijo”, BSAA arte, 83, 211-234. DOI: https://doi.org/10.24197/bsaaa.83.2017.211-234
Brasas Egido, José Carlos (1980): La platería vallisoletana y su difusión. Valladolid, Diputación Provincial de Valladolid.
Casas Hernández, Mariano (2011): Memoria de la cena de Jesús: aportaciones al estudio de la eucaristía en el arte español. Valladolid, Fundación Las Edades del Hombre.
Corbo, Virgilio; Loffreda, Stanislao; Spijkerman, Augustos (1970): La sinagoga di Cafarnao dopo gli scavi del 1969. Gerusalemme, Franciscan Printing Press.
Cortés Latre, Antonio (1999): El Corpus de Valencia: de las rocas al patriarca. Valencia, Ayuntamiento de Valencia.
Cruz Valdovinos, José Manuel (14 de diciembre de 2020): “Juan de Caramanchel”, en https://bit.ly/3Y1I9ft (consultado el 3 de marzo de 2025).
Heredia Moreno, Carmen (1990): “Una obra inédita del platero vallisoletano Hipólito Bercial del Valle”, Laboratorio de Arte, 3, 189-198. DOI: https://doi.org/10.12795/LA.1990.i03.12
Levine, Lee I. (1981): Anciente Synagogues revealed. Jerusalem, The Israel Exploration Society.
Loffreda, Stanislao (1981): Cafarnaúm. La ciudad de Jesús. Jerusalem: Franciscan Printing Press.
López de Ayala, Ignacio (1847): El Sacrosanto y ecuménico Concilio de Trento, edición de Mariano Latre. Barcelona, Imprenta de D. Ramón Martín Indar.
Morales, Ambrosio de (1765): Viage por orden del rey D. Phelipe II a los reynos de León y Galicia y principado de Asturias. Madrid, Imprenta de Antonio Marín.
Parrado del Olmo, Jesús María (1989): “Precisiones sobre los Bahamonde”, Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, 55, 343-356. Disponible en: https://bit.ly/4iC91wj (consultado el 3 de marzo de 2025).
Payo Hernanz, René Jesús (2004): “Proyecto del Carro Triunfal del Corpus Christi”, en VV.AA.: Testigos (catálogo de la exposición). Valladolid, Fundación Las Edades del Hombre, pp. 336-338.
Pérez Hernández, Manuel (2010): “El tesoro de la catedral de Salamanca durante los siglos XVI y XVII”, en Jesús Rivas Carmona (coord.): Estudios de Platería: San Eloy 2010. Murcia, Universidad de Murcia, pp. 585-586.
Pérez Hernández, Manuel; Sánchez Sánchez, David (2017): “Juan de Arfe y la custodia de la catedral de Ávila. Nuevos datos”, BSAA arte, 83, 153-176. DOI: https://doi.org/10.24197/bsaaa.83.2017.153-176
Redondo Cantera, María José (2002): “Los Bahamonde, una familia de artistas dedicados al retablo en Valladolid y Palencia: desde el Barroco Tardío hasta su disolución”, en María Dolores Vila Jato (dir.): El retablo. Tipología, iconografía y restauración. A Coruña, Xunta de Galicia, pp. 287-316.
Rivera de las Heras, José Ángel (2011): La custodia procesional de la catedral de Zamora. Zamora, Cabildo Catedral de Zamora.
Sánchez Caro, José Manuel (2013): “Missale Secundum Consuetudinem Sanctae Abulensis Ecclesiae”, en VV.AA.: Credo (catálogo de la exposición). Arévalo, Fundación Las Edades del Hombre, p. 198.
Sánchez Sánchez, David (2020): Arte eucarístico y celebraciones sacramentales en Ávila durante la Edad Moderna (tesis doctoral inédita). Salamanca, Universidad de Salamanca.
Urrea Fernández, Jesús (1996): “Carros Triunfales, Sacros y Profanos”, Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de la Purísima Concepción de Valladolid, 31, 211-218.
Valda, Juan Bautista de (1663): Solenes fiestas, que celebró Valencia, a la Inmaculada Concepción de la Virgen María. Valencia, Imprenta de Gerónimo Vilagrasa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 David Sánchez Sánchez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles published at BSAA arte will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in BSAA arte.
