Short CPR training in secondary schools: analysis of learning and self-confidence improvement.

Authors

  • Raúl Ortega de la Torre Resident Physician in Anesthesiology and Resuscitation. Gregorio Marañón University Hospital, Madrid, Spain.
  • Diego Benavides Cobos Graduate in Biomedical Engineering, Institute of Advanced Production Technologies, University of Valladolid, Spain.

DOI:

https://doi.org/10.24197/cl.30.2025.55-69

Keywords:

CPR, Secondary school, cardiac arrest, first aid training

Abstract

Cardiac arrest is a major cause of death where early bystander action is vital. This study evaluated the effectiveness of a one-hour basic CPR class delivered to 125 secondary school students. The session included theoretical and practical components based on European Resuscitation Council guidelines. Knowledge and confidence were assessed through pre- and post-training questionnaires. Results showed a significant increase in average scores and in students’ confidence to act during emergencies. The impact of the class was also analysed based on prior training and subjective perception of competence, where we could see that those with initial overconfidence did not necessary achieve better results. Teachers rated the methodology and participation positively. Short interventions like this are effective in school settings, though long-term retention should be further studied.

Downloads

Download data is not yet available.

References

INE [Internet]. [citado 21 de marzo de 2025]. INEbase / Sociedad /Salud /Estadística de defunciones según la causa de muerte / Últimos datos. Disponible en: https://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/operacion.htm?c=Estadistica_C&cid=1254736176780&menu=ultiDatos&idp=1254735573175

Actualización en soporte vital avanzado [Internet]. [citado 15 de junio de 2025]. Disponible en: http://www.elsevier.es/es-revista-medicina-familia-semergen-40-pdf-S1138359303741719

Pérez Bailón AM. Análisis del impacto de un programa de formación en Soporte Vital Básico para profesores y estudiantes de Educación Secundaria [Internet] [doctoral thesis]. Universidad de Granada; 2022 [citado 10 de julio de 2025]. Disponible en: https://digibug.ugr.es/handle/10481/77682

Ballesteros BJL, Pérez JR, Ríos SS, Lozano JMF. Eficacia de la enseñanza teórico-práctica en institutos de reanimación cardiopulmonar: e2020008093. Rev Esp Salud Pública. 13 de agosto de 2020;94:12 páginas-12 páginas.

Cantón Cortés R. análisis de la curva del olvido vinculada a la adquisición de las principales competencias cognitivas dentro de un programa de formación en soporte vital: valor de los conceptos umbrales. proyecto rcp-ugr. [granada]: ugr; 2024.

Olasveengen TM, Semeraro F, Ristagno G, Castren M, Handley A, Kuzovlev A, et al. European Resuscitation Council Guidelines 2021: Basic Life Support. Resuscitation. abril de 2021;161:98-114.

Zideman DA, Singletary EM, Borra V, Cassan P, Cimpoesu CD, De Buck E, et al. European Resuscitation Council Guidelines 2021: First aid. Resuscitation. abril de 2021;161:270-90.

¿La cadena de supervivencia de la PCR debería ser el ciclo de supervivencia? Rev Esp Cardiol. 1 de mayo de 2018;71(5):412-3.

Part 1: Executive Summary | Circulation [Internet]. [citado 10 de julio de 2025]. Disponible en: https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/CIR.0000000000000252

Aprender reanimación cardiopulmonar desde la escuela – Revista Emergencias [Internet]. [citado 10 de julio de 2025]. Disponible en: https://revistaemergencias.org/numeros-anteriores/volumen-24/numero-6/aprender-reanimacion-cardiopulmonar-desde-la-escuela/

Jones I, Whitfield R, Colquhoun M, Chamberlain D, Vetter N, Newcombe R. At what age can schoolchildren provide effective chest compressions? An observational study from the Heartstart UK schools training programme. BMJ. 9 de junio de 2007;334(7605):1201.

Schroeder DC, Semeraro F, Greif R, Bray J, Morley P, Parr M, et al. KIDS SAVE LIVES: Basic Life Support Education for Schoolchildren: A Narrative Review and Scientific Statement From the International Liaison Committee on Resuscitation. Circulation. 13 de junio de 2023;147(24):1854-68.

Ordóñez MJV, Galán CR, Ruiz FC, González LD, Bastida GM. Análisis de una experiencia perdurable de un proyecto educativo de reanimación cardiopulmonar en un centro escolar.

Fernández Plaza R. Valoración descriptiva de los conocimientos sobre Soporte Vital Básico (SVB) en estudiantes universitarios [Tesis de Grado en Enfermería]. Valladolid: Universidad de Valladolid, Facultad de Enfermería de Valladolid; 2019. Disponible en: http://uvadoc.uva.es/handle/10324/36687

Sanluis-Martínez V, Fernández-Marti L, Viejo-Fernández D, Sanluis-Martínez V, Fernández-Marti L, Viejo-Fernández D. Evaluación de una intervención educativa sobre reanimación cardiopulmonar en escolares. Ene [Internet]. 2024 [citado 9 de marzo de 2025];18(1). Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1988-348X2024000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es

cpr.heart.org [Internet]. [citado 31 de julio de 2025]. PALS Course Options. Disponible en: https://cpr.heart.org/en/courses/pals-course-options

Losa-Ballesteros BJ, Rosell-Pérez J, Salmerón-Ríos S, Fernández-Lozano JM. Eficacia de la enseñanza teórico-práctica en institutos de reanimación cardiopulmonar. Rev Esp Salud Pública. 94:e202008093.

Downloads

Published

2025-10-23

Issue

Section

Research and clinical practice